[Vélemény] Star Wars: sci-fi? Űropera?

A héten ünnepelte 75. születésnapját George Lucas. Legnészerűbb alkotását, a Csillagok háborúját sokan minden idők egyik legjobb sci-fi alkotásának tartják. Kétségtelen, hogy meghatározó fontosságú filmekről van szó, de valóban sci-fik ezek? Ezt járom körbe.

A tudományos–fantasztikus alkotások már évtizedek óta hatalmas népszerűségnek örvendenek, és ahogy fejlődik a tudomány, úgy kapunk egyre érdekesebb fikciókat. Talán az egyik legváltozatosabb műfaj, amely sok-sok alzsánert is „kitermelt magából” az évtizedek során. Bár ahhoz, hogy teljesen átlássuk a műfajt, nem elég a filmek és sorozatok világát átnézni. A sci-fi irodalom sokszor mélyebb és áthatóbb, sokszor komolyan veszi a műfaj alapvetéseit. A scifikben valós tudományos tényeket, vagy éppen az aktuális tudományos teóriákat felhasználva kreálnak fiktív történeteket. Nem ritka, hogy az ezeket író művészek maguk is jeleskednek valamilyen tudományterületen.

Mindezeket tekintve a Star Wars elég speciális helyzetben van, ugyanis nem állja meg a helyét a sci-fi fronton.  Az általa megteremtett világ a sci-fi eszköztárát hasznosítja (pl. űrutazás, űrhajók, mesterséges intelligenciák stb.), de maga a történet nem sci-fi.  Ugyanis a legtöbb esetben nem tudományos, és nem is próbál meg választ adni tudományos kérdésekre. George Lucas nem véletlenül alkalmazta az űropera fogalmát, amikor a Star Warsról beszélt.

Persze mindez sok rajongót meglephet, másoknak meg ismerősen csenghet. Furcsa ellentmondás ez, hiszen az űropera műfaja hivatalosan a sci-fi családot erősíti, de fogalmazzunk úgy, hogy ez a fekete bárány abban a famíliában, és ilyen szempontból maga Star Wars is kilóg a sci-fik közül.

Mi is az űropera?

Nehéz pontosan definíciót mondani rá, mert rengeteg formája létezik, és rengeteg módon próbálták már leírni. Mint fentebb írtam, az eszköztára leginkább a sci-fiből merít és rendszerint – legalább részben – a világűrben játszódnak. A történetek többségben inkább a fantasyk/mesék, központi szerepet kap bennük a melodráma. Vegyük például az Egy új reményt, ahol van egy parasztfiú, egy megmentésre szorult hercegnő, a gonosz, és egy fura bölcs lovag, aki „varázserővel” bír. És – mint a mesében – a fiúból hős lesz, és a gonosz elbukik. (Persze meg lett csavarva a történet párszor, de az alapsztori ez.) Ez a meseszerűség máig megmaradt a Star Wars világában és ez komoly negatív visszhangot és konfliktust generál a széria rajongói között – de valójában tökéletesen megfelel a műfajnak.

Ez elég erős magyarázat arra is, hogy a filmekben miért van ellentmondás a valós fizikai törvényekkel. (Egy időben az űroperát negatív jelzőként is használták, amely a rossz minőségű tudományos-fantasztikus műveket jelölte.) Valamint arra is, hogy miért találkozunk rengeteg meseszerű lénnyel. Persze ez nem feltétlenül az űropera alapfeltétele, de a Star Wars egyediségét maga mese (sokszor rajzfilm szerű) eszköztára adja. Gondoljunk itt Csubira, R2–D2-ra, C–3PO-ra, az ewokokra, Jar Jarra, vagy éppen a porgokra.

 Kevés film akad az űroperák között,  az irodalomban sűrűbben találkozni „velük”. A Csillagok háborúja nagyon sokáig egyeduralkodó volt ebben a zsánerben a mozis fronton. Ha szigorúan vesszük, még most sem sikerült semminek letaszítania Lucas mesterművét a trónról, de azért volt egy-két sikeres vagy éppen kevésbé sikeres próbálkozás. (Pl. Jupiter felemelkedése, vagy a marveles A galaxis őrzői filmek.)

Fantasy hatás

Mint ahogy azt feljebb írtam, az űropera átemel ezt-azt a fantasy műfajból, de a Star Wars esetében ez a hatás sokkal erősebb. A fantasyk többsége a múltban játszódik, míg a sci-fi a jövőt térképezi fel.

A Star Wars a múltba helyezte a kitalált világát, futurisztikus világképpel, sci-fi eszköztárral. Ebből adódóan a „messzi-messzi galaxis” inkább rokonítható olyan kitalált világokkal, mint például a J. R. R. Tolkien által megteremtett Középfölde.

Filoni, Gandalf és a hobbitok
Mit érdemes tudni Középfölde és a messzi-messzi galaxis összefonódásairól? Ennek jártunk utána, de érintjük azt is, hogyan ihlette meg a Csillagok háborúja készítőit J. R. R. Tolkien világa. RÉSZLETEK ITT.
 A Csillagok Háborúját nem nagyon érdemes sci-fi szemmel nézni,  mert így könnyebb elfogadni azt, hogy ha az űrben terjed a hang, vagy hasonló apró ellentmondásokat tapasztalunk a valós fizikai tényekkel szemben.

Maga az Erő mitológiáján is erősen érezhető a fantasy-hatás. Az Erő-használók (jedik, sithek) a messzi-messzi galaxisba átültetett varázslók. A kiválasztottak pedig ebben mitológiában is beteljesítenek bizonyos jóslatokat, például egyensúlyt teremtenek az Erőben.

(Persze a sci-fik körében nem csak a Star Wars esetében fedezhetőek fel hasonló jellegű történetek. Talán az egyik legnépszerűbb Frank Herbert Dűne-regénysorozata, amely jóval hamarabb látott napvilágot, és George Lucasra is nagy hatása volt).

Sci-fisedő űropera

Persze az eredeti trilógia óta rengeteg újdonság is képbe került, amelyek belecsempésztek ezt-azt a nagyobb sci-fi zsánerekből a kedvenc űroperánkba.

Előzmény-trilógia

Igen-igen. A Star Wars itt már erősen megosztóvá vált, de azért voltak érdemei. Amellett, hogy bővítette az univerzumot, behozott egy olyan pontot, ami ugyan szintén megosztó volt, de sokkal közelebb került az egész a klasszikus sci-fi alapokhoz.  Ez pedig a politika.  Jó persze, erről számtalan vitát lehetne indítani, de a politika is egyfajta tudomány. Az előzmény-trilógiában való hangsúlyos megjelenése olyan sci-fi klasszikusokat idéz meg, mint a Isaac Asimov Alapítvány-sorozata.

Emellett szintén sci-fis – és sokat kritizált – elem, hogy  George Lucas tudományos magyarázatát adta az Erő-érzékenységnek.  A midikloriánok beemelése a sci-fik felé tolta el a Baljós árnyakat, de a rajongók közül sokan pont amiatt kritizálták ezt a lépést, mert csökkentette az Erő misztikus voltát – egyúttal gyengítette a fantasys vonalat is.

Antológiafilmek

A Disney-felvásárlást követően a Lucasfilm előrukkolt egy újdonsággal: a Skywalker-sagától valamelyest független spin-off filmekkel. Ezeket az alkotásokat nem titkoltan kísérletezésre szánták, amelyeknél az volt a cél, hogy kilépjenek a jól megszokott komfortzónából. A Skywalker-saga filmjeinél persze maradt minden a klasszikus űropera vonalon. A Zsivány Egyesnél megjelent egy igen jelentős sci-fi alzsáner: military science fiction, vagy másképpen katonai sci-fi. Persze, nem teljes mértékben felel meg ennek a film, de az alap történet/esemény sorozat erősen emlékeztet erre. A Solo pedig egy westernes–heistmovies hibrid lett, amely a messzi-messzi galaxisban játszódik.

Star Wars jövője űroperaként

A kísérletezéseknek köszönhetően rengeteg műfaji/történeti irány lehetséges a jövőben, amely nem csak a vásznakon, de sorozatok formájában is megkaphatunk. David Benioff és D. B. Weiss is próbálkozhat az újítással a 2022-es filmjükben.

2022-ben Benioff & Weiss filmje érkezhet
Bob Iger, a Disney vezérigazgatója egy rendezvényen bejelentette, kik fogják levezényelni a 2022-ben érkező új filmet, valamint, hogy az élőszereplős felhozatal is bővül! RÉSZLETEK ITT.

Egy biztos: idén megkapjuk a fővonal lezárását, ami valószínűleg a jól ismert, és felvázolt alapokon fog futni. Úgyhogy decemberben űroperára fel, jöjjön a Skywalker kora.

Legfontosabb posztjaink