[Vélemény] A fiatalok azt szeretnék, hogy a Disney foglalkozzon az előzményfilmekkel is

A jelenlegi 15–30 éves korosztály az előzménytrilógián és A klónok háborúján nőtt fel. Ők is nosztalgiázni szeretnének.

Közel húsz éve már, hogy megjelent a Baljós árnyak, és már tíz esztendeje, hogy útjára indult A klónok háborúja animációs tévésorozat. Az ezeken felnövő generáció pedig éppen napjainkban kezdi csak megtalálni a hangját a közösségi médiában és az élet más területein. Emiatt olyan furcsa és néhány évvel ezelőtt elképzelhetetlennek tartott bejegyzések, videók, és kommentek születnek, amelyek az előzménytrilógia hibáit védik, a jól sikerült elemeiket piedesztálra emelik, vagy netán azt bizonygatják, hogy Jar-Jar egyáltalán nem is olyan gyűlölni való karakter.

Ez a cikk nem hivatott állást foglalni a vitában, csupán a jelenség bemutatása a célom. Tény, hogy az előzménytrilógia körülötti felhajtás már hosszú évekkel ezelőtt véget ért, és jelenleg sokkal felkapottabbak az új filmekkel kapcsolatos eszmefuttatások, mégis, hamarosan talán újra központi kérdéssé válhat ez az éra is. Ennek oka pedig nem más, mint hogy

a Disney a kezdetektől fogva hozzá se mert szagolni a dologhoz.

Na, de menjünk vissza a legelejére: amikor George Lucas 2012-ben eladta a Lucasfilmet a Disney-nek, a társaság leállította a közönségkedvenc A klónok háborúja sorozatot, és elkezdte felépíteni a saját világát, útjára indítva a záró trilógiát, illetve a Lázadók animációs sorozatot. Ezzel nincs is gond, a stúdió azóta is igyekszik minél több olyan tartalmat készíteni, amelyek összekötik a sajátját az eredeti trilógiával, vagyis épp integrálja a történetét a Star Wars világába. Persze akadnak más produkciói is (lásd: Zsivány Egyes, Solo, Lázadók).

Azonban, ha átvizsgálunk minden tartalmat, ami eddig a Disney-éra alatt készült, jogosan merülhet fel a kérdés: „mi a helyzet az előzménytrilógiával?” Persze azért a cég általam tapasztalt „tegyünk úgy, mintha meg se történt volna” hozzáállása is teljesen érthető; az első három epizód megjelenését megannyi kritika és felháborodás övezte. Rajongók tömegei csalódtak a Star Warsban, amikor kisétáltak a Baljós árnyak vetítéseiről, és nem is csoda, hogy a Disney ódzkodik az érától (más kérdés, hogy Az ébredő Erő egyes jeleneteiben egyértelműen visszaköszönt a Baljós árnyak, például a Starkiller bázis belülről történő megsorozása Anakin hasonló manőverét idézte – a szerk.). Egyébként A klónok háborúja félbeszakításának is érthető oka volt (egy rivális csatorna, a Cartoon Network sugározta, illetve a rendkívül vizuális és erőszakos epizódjai nem illettek bele a Disney családbarát üzletpolitikájába).

Csakhogy az érmének két oldala van. Ugyan az idősebb generációk biztosan nagyon lelkesen fogadták az elmúlt évek nosztalgiavonatait az előzménytrilógia formabontó újdonságai után, nem lehet örökké fenntartani ezt az állapotot. Egy idő után más történetekhez és korszakokhoz is hozzá kell majd nyúlni, különben az egyhangúság kiöli az izgalmat a Star Warsból. Továbbá ugyan valószínűleg a fiatalabb generációk tagjainak nagy része is lelkesen fogadta Az ébredő Erőt, sokukban már felmerülhetett, hogy ugyan ők miért nem nosztalgiázhatnak a saját gyermekkoruk történeteit idéző filmekkel.

A jelenlegi 15–20–25–30 éves korosztály ugyanis az előzményfilmeken nőtt fel, és a nagy részük a hibáik ellenére is szereti azokat a filmeket.

A szerencsésebbek ráadásul pont azzal párhuzamosan komolyodtak meg, hogy az eleinte gyerekesnek induló A klónok háborúja is túlnőtt magán és megkomolyodott – így tehát minden percét élvezhették.

Ahogyan a cikk elején is említettem, ezek a generációk pont mostanában kezdenek egyre hangosabbá válni a közösségi médiában, és úgy általában a való világban. Tökéletes példa erre a Twitter és a Battlefront II. esete. Nem kérdés, hogy a fiatalok nagy része sokkal több időt tölt videojátékozással, mint filmek megtekintésével. A jelenlegi legfelkapottabb Star Wars-játék pedig a Battlefront II., amely ugyan egész jól egyensúlyoz a különböző trilógiák és érák között, egyéb területeken azért küzd néhány problémával (becsületére legyen mondva, hogy az utóbbi időben rengeteget fejlődött, köszönhetően annak [is], hogy odafigyelt a játékosai igényeire). Ezek után talán nem is meglepő, hogy rengetegen döntöttek úgy, hogy billentyűzetet ragadnak és a Twitteren, vagy egyéb közösségimédia-felületen, finoman, vagy kevésbé finoman, de kifejtik, hogy ők személy szerint mit szeretnének látni a játékban, min változtatnának. És ez nagyon sok esetben egy, A klónok háborúja témájú frissítést jelentett. Mostanra pedig eljutottunk oda, hogy a következő fél évben szinte kivétel nélkül előzménytrilógiás tartalmak fognak megjelenni a játékban. És, noha ennek a történetnek számos más komponense is volt, az előbbiek elég jó példaként szolgálhatnak arra, hogy mi várhat a közeljövőben Disneyre.

Egyelőre ugyan az emberek nagy része még nem unt bele a jelenlegi helyzetbe, és a szóban forgó generáció se tette még fel a korábban említett kérdést („Mi a helyzet az előzménytrilógiával?”), személy szerint úgy gondolom, hogy

a Disneynek hamarosan muszáj lesz visszatérnie legalább egy-egy történet erejéig az előzményfilmek érájába, különben rengeteg elégedetlenkedő rajongóval kell majd szembenéznie.

A levegő már amúgy is évek óta forró, a közkedvelt A klónok háborúja félbeszakíttatása okán… (Könnyen lehet, hogy a San Diego Comic-Con [SDCC] idei, tízéves jubileumra összehozott A klónok háborújához kapcsolódó panelje változást hoz, lehet, hogy a sorozat is méltó lezárást kap. A hét végére okosabbak leszünk – a szerk.)