Végéhez ért A mandalore-i második évada, a sorozat továbbra is méltán kapja az elismeréseket – s nemcsak izgalmas történetvezetéséért s eredeti karaktereiért, hanem gyönyörű zenéjéért is. Ez a legutóbbi elem ritkábban kap figyelmet, ám a zeneszerző Ludwig Göransson megvilágított egy-két dolgot a korábban Business Insiderként futott Insidernek adott interjújában.
A svéd Göransson a fafúvósoktól a szintetizátorig magabiztosan nyúl a legkülönfélébb hangszerekhez. Már az első évad végére ikonikus lett A mandalore-i főcímzenéje, de ő és Jon Favreau nem érték be ennyivel.
Így Göransson a „megőrizve továbbgondolás” szellemisége mentén fogott hozzá a második évad zenéjének megalkotásához is.
Erre remek alkalmat kínált olyan karakterek feltűnése a sorozatban, mint Bo-Katan Kryze, Ahsoka Tano, Boba Fett vagy maga Luke Skywalker. Hogy példát is mondjunk, Göransson ugyan csak júliusban fogott hozzá a komponáláshoz, jó előre láthatta a záróepizód befejezését nyers formájában, hogy zenéjével biztosan jól ragadja meg a mondandót. Az eredmény önmagáért beszél.
A zeneszerző írt egy új zenei témát Luke-nak, hogy kissé később váljon egyértelművé, hogy ki is lehet a csuklyás alak, aki Gideon cirkálójára érkezik. Az X-szárnyú feltűnésekor elektromos gitár és gyerekkórus hallatszik, amelyek kiválóan aláfestik a hangulatot. Ez vált át az Erő ismert témájába, majd pedig a Skywalker-témába, ahogy a dark trooperek vereséget szenvednek Luke ellen, s a jedi elér a parancsnoki hídra.
Itt érdemes megjegyeznünk, hogy jóllehet az első évad nem használt módosítatlan John Williams-dallamokat, a másodikban ez koránt sincs így.
A Skywalker-téma előbbi felhasználása mellett jó példa erre, hogy Yoda témája csendül fel, amikor Ahsoka Tano Groguról beszél Din Djarinnak a Morgan Elsbeth elleni támadásuk előtt. Emellett érdemes megemlíteni, hogy Göransson Ahsokánál A klónok háborúja és a Lázadók animációs sorozatok zeneszerzőjének (Kevin Kiner) munkáját is felhasználta.
Egészen egyedi volt a Tythonon vívott csata zenéjének születése. Robert Rodriguez, az epizód direktora híres arról, hogy maga is részt vesz az általa rendezett alkotások zenéjének megalkotásában – ezúttal is így tett. Az ő ötlete volt, hogy Boba harcát a támadó rohamosztagos-különítmény ellen kürtszerű hangok kísérjék, amit
Göransson végül kürt, didzseridu (ausztrál őslakos hangszer) és emberi légzéshangok kombinálásával valósított meg. A légzéshangokkal azt akarta elérni, hogy a nézők szinte Boba mellett érezhessék magukat a harcjelenetek közben.
Ludwig Göransson Bo-Katan esetében is mert kreatívan alkotni, akit a quarren hajón végrehajtott mentőakció, majd a birodalmi hajó elleni támadás alatt végig egy erőteljes, sodró elektronikus zene kísér szintetizátorral egyetemben. A svéd zeneszerző azt akarta bemutatni ezzel, mennyire menő karakterről is van szó.
Grogu lágy, megnyugtató témája pedig egy ikonikus hangszeren, a Stevie Wonder és Herbie Hancock által híressé tett Fender Rhodes elektromos zongorán szólal meg. Grogu témájával kapcsolatban Göransson azt is elárulta, azt már akkor megírta, mielőtt az első évad forgatása megkezdődött volna. Összesen egyébként 6–8 dalt írt meg már az első évad forgatását megelőzően, tehát azelőtt, hogy mozgóképen látta volna, mihez is írja a zenét.
Ahogy Göransson mondja, a cél az volt, hogy a néző friss és a jelenetekhez minél jobban illő zenét kapjon. Ha ez megvalósul, akkor már sikert ért el a zeneszerző.
Egyetértünk, s ezúton is gratulálunk a mesternek eddigi remek szerzeményeihez, várva a folytatást!
Arról egyelőre nincsen információnk, hogy a második évad zenéjéhez rögzítettek-e felvételeket Budapesten, ahogy az az első évad esetében történt:
Aki A mandalore-i második évadának teljes zenei kínálatára kíváncsi, ezt a YouTube-playlistet hallgassa meg. Sokszor.