[Exkluzív] Brian Matyas, A mandalore-i látványtervezője nem tudta, hogy a Vizsla magyar kutya

A mandalore-i harmadik epizódjának látványtervei között több olyan is akad, amelyeket egy bizonyos Brian Matyas tervezett. Ezek egyike a Paz Vizla névre hallgató, nehézfegyverzetű mando harcos. Főszerkesztőnk azonnal felfigyelt a magyaros névre, nekem pedig sikerült interjút is készítenem a magyar származású művésszel!

„Amikor Doug Chiang megkért, hogy menjek a Lucasfilm rajzrészlegéhez és tervezzek karaktereket A mandalore-ihoz, nem lehettem volna izgatottabb. Hihetetlen kihívás is volt, hogy elkészítsem ezeket egy egész évadnyi tartalomhoz (sok további karakterrajzom van még, melyeket majd posztolni fogok  a későbbiekben). Csináltam néhány kulcsképkocka-rajzot is a sorozathoz. (…) Még több ilyen jön majd!”

Brian Matyas ezekkel a szavakkal tette közzé Instagram-oldalán a leghíresebb látványtervét, amely a nyitóképen is látható. Az általa kreált nehézfegyverzetű mando már korábban kiszivárgott egy Hasbro figurának köszönhetően, s már ekkor felvettem a büszke alkotóval a kapcsolatot. Matyas készségesen igent mondott az interjúra, csupán annyit kért, hogy várjuk meg vele a látványterv hivatalos megjelenését. Nos ez megtörtént A mandalore-i harmadik epizódjának végén, én pedig kifaggattam a magyar származású művészt.

– A munkád lenyűgöző! Csak nem magyar származású vagy?
– Köszönöm! Igen, apum nagyszülei magyarok. Van néhány magyar barátom is! Kijavítottak már a vezetéknevem kiejtésében (amit még mindig rosszul ejtek, hehe).

A képen a következők lehetnek: egy vagy több ember és ülő emberek

Brian Matyas látványterve A mandalore-i 3. részéhez

– És te jártál valaha Magyarországon?
– Nem, noha szeretnék. Van egy barátom Budapestről, de nemrég visszaköltözött Kaliforniába, így nem volt lehetőségem, hogy meglátogassam őt.

– Á, értem. Vicces, hogy az általad alkotott nehézfegyveres mando karakterének a neve Vizla (vagy Vizsla), mint korábban Pre Vizsla esetében. Tudtad, hogy a vizsla az egy magyar kutyafajta? Egyfajta vadászkutya.
– Ez nagyon menő, nem tudtam, hogy a vizsla egy magyar vadászkutya!

– Ahogy nézegettem a portfoliód az Artstationön, láttam hogy már korábban is készítettél mando, illetve fejvadász látványterveket. Gondolom szereted az efféle karaktereket. Mando-fan, vagy Star Wars-fan voltál, amikor megkaptad ezt az álommelót?
– Aha, az Artstationön lévő rajzok egy Star Wars: Uprising nevű játékhoz készültek.  Mindig is szerettem a Star Warst, ahogy gyerekként A Birodalom visszavág fejvadászait is.  Egy igazán szórakoztató homokozó, amelyben a látványtervezők játszhatnak.

– Ó, magam is játszottam az Uprisinggal néhány éve a telefonomon, egy tök jó és alaposan kidolgozott sztori volt. Ez volt az első munkád a Lucasfilmnél? Hogy találtak meg erre a projektre?
– Igen, a játékon nagyon jó volt dolgozni, de ezt nem a Lucasfilm csinálta, hanem egy Kabam nevű játékcég. Amikor elkezdtem dolgozni a Lucasfilmnek 2017-ben,  Doug Chiang látta az aktuális portfólióm és felvett, hogy a tervezzek jelmezeket és teremtményeket a Galaxy’s Edge élményparkhoz.  Különben még 2007-ben Dougnak dolgoztam az első hasonló munkám során egy másik Disney cégnél, ami ImageMovers Digital néven futott. Szóval így bezárult a kör mostanra.

Doug Chiang, a Baljós árnyak dizájnigazgatója, a Lucasfilm egyik kreatív igazgatója
„1989 februárjában jöttem az ILM-hez. Ekkor mát tudtam, hogy nem megyek művészeti iskolába és ez nagyon bántott engem. Ekkor megfogalmaztam magamnak egy célt: minden nap egy éven keresztül, minden este otthon dolgozom azzal a céllal, hogy a hét végére befejezzem egy szereplő tervét, koncepcióját. Ezt csináltam egy éven át azért, hogy minimum 52 új hőssel újítsam meg a portfoliómat. Nagyon jól működött. Abban az időben csak különböző stílusokkal kísérleteztem, különféle technikákat tanultam, hogy a képességeim határait kitoljam. Bizonyos értelemben ez volt a saját művészeti iskolám. Saját programot állítottam össze. Szándékosan adtam magamnak kényelmetlen feladatokat. Ezekből tanultam a legtöbbet. Így alakult ki a stílusom, amely nagyon hasonlított ahhoz, amit Ralph [McQuarrie, legendás koncepcióművész] csinált, amikor George-dzsal dolgozott. Ez annyit jelent, hogy ebben az évben a régi és az új dolgokat egyesítettem, különböző kultúrákat vegyítettem, összekevertem, illetve változtattam az arányokat. Én is szerettem a természetet és a technológiát, így kezdtem egyesíteni azokat, hogy valami újat hozzak létre.” RÉSZLETEK ITT.

– Nagyszerű lehetett Doug Chiangnak dolgozni, ő egy legendás alakja a Star Warsnak. Ezek alapján sok Star Wars projekten dolgoztál, de mi lesz a következő? Munkálkodsz A mandalore-i második évadján, esetleg szeretnél részt venni más projektekben is, mint például a Cassian Andor vagy a Kenobi sorozatok?
– A második évad most már forog, szóval mi, a produkciót előkészítő tervezők már többnyire befejeztük rajta a munkánk. Egyéb projektek esetében sajnos egyelőre nem hozhatom nyilvánosságra, hogy min dolgozom, de a legnagyobb részt A mandalore-inak szenteltem az időm.

– Még egy utolsó kérdés: melyik a kedvenc karaktered, vagy dizájnod A mandalore-iban, vagy a teljes Star Wars sagában?
– Egyértelműen Vader. Ő egy igazán ikonikus gonosz dizájn. A  halál techno-szamuráj megtestesülése meglocsolva egy kis Waffen SS beütéssel.  Véleményem szerint, semmi nem fogja soha felülmúlni az ő jelenlétét a Star Warsban.

Nem érhető el leírás a fényképhez.

Brian Matyas látványterve A mandalore-i harmadik részéhez

Az interjúnk megjelenését követően megosztotta azt Phil Szostak, a Lucasfilm creative art managere, megemlítve, hogy Matyas nemcsak mandok, hanem Cara Dune, Greef Carga és mások kinézetéért felelős.

Phil Szostak on Twitter

Enjoy this exclusive interview with concept artist Brian Matyas, the designer behind the eponymous Mandalorian, Armorer, Heavy Infantry Mando, Greef Carga, Cara Dune and many others from #TheMandalorian. #StarWars #IHaveSpoken https://t.co/T6U944bXm8

Legfontosabb posztjaink