A Star Wars a szélesvászonról a nappaliba költözik – örüljünk-e ennek?

Berobbant a Disney+ és ezzel a kisképernyős Star Wars műfaja. Az animációkon felül immár élőszereplős sorozatok is érkeznek, rögtön három: novemberben A mandalore-i, majd 2021 körül a Cassian Andor és a Kenobi központú sorozatok is jönnek. Na de megéri ez?

Mostanában egyre több helyről lehet hallani, hogy Hollywood válságban van, nem mer kockáztatni, és csak franchise-okat fejleszt, az a biztos pénz a gonosz, mohó, nagy filmstúdiók számára… Nos ez nagyjából mindig is így működött, nem hiszem, hogy a moziértők meglepődnének ezen. A ’30-as években csak a musicalek, a ’60-as-’70-es években a háborús filmek, a ’80-as-’90-es években az akciófilmek, ezredforduló után a romantikus vígjátékok taroltak a kasszánál.

A filmgyártás vállalkozás. A cél: a profit!

Profit meg akkor lesz, ha eltalálják a vásárlói igényeket! Ma már nem ritka a 2-300 millió dolláros gyártási és marketing költség, és ez bizony már olyan összeg, amely  a közepesebb és kisebb stúdiókat be tudja dönteni,  ha a film nem lesz nyereséges. Így bizony a stúdiók igen komoly összegeket fordítanak arra, hogy felmérjék a fogyasztói igényeket. Volt persze pár alkalom amikor csúnyán benéztek egy-egy projektet és óriási anyagi bukás lett a dologból – például a Johnny Depp féle Magányos lovas, vagy akár a Zöld lámpás és a 47 Ronin is eszünkbe juthat –, de a tény az, hogy az álomgyár azért az esetek többségében eltalálta az emberek ízlését, és bizony kaszált a filmekkel.

A VHS megjelenésével elkezdték temetni a mozit, majd a DVD megjelenésével még többen „lapátolták a földet” a mozi sírjára, de igazándiból ezek az emberek farkast kiáltottak, hiszen a VHS és a DVD is azzal kaszált – a pornón kívül – hogy  a mozira fejlesztett filmeket vitte be a háztartásba.  És bizony a multiplexek, az Imax és a 3D a kényelemmel és a mérettel versenyképes tudott maradni, hiszen hányszor hallottam ismerőseimtől, hogy ezt meg azt a filmet moziban kell megnézni!

Az igazi trónkövetelő azonban suttyomban tört a mozi babérjaira – és mostanára érett be annyira hogy kimondhassuk:

a streamingszolgáltatók sokkal veszedelmesebbek a mozira mint a VHS és a DVD együttvéve valaha is volt.

Ezek a szolgáltatók ugyanis fejlesztenek saját – jó minőségű tartalmakat –, amiket a moziban nem láthatunk!

Képtalálat a következőre: „disney plus”

Disney Plus (TVLine)

De nézzük kicsit részleteiben a dolgot: itthon még TV sorozatként gondolunk ezekre a tartalmakra, de ez messze nem fedi a valóságot. Először is, ezek a platformok ugyan a tévén (telefonon, táblagépen, stb.) jelenítődnek meg, de a neten keresztül érkeznek a készülékre, és nem a TV szolgáltatónknak fizetünk értük, hanem közvetlenül a cégnek. Az áruk ugyan borsosabb a sima tévéelőfizetéseknél, de ezért exkluzívabb tartalmakat kapunk tőlük, olyat, amit soha vagy csak sokkal később tudunk klasszikus tévécsatornákon megnézni.

A cég közvetlenül kapja a bevételt, nem vesz le róla pénzt a kábeltévé szolgáltató, nem kell frekvenciát vennie az államtól, viszonylag olcsó infrastruktúrával dolgozik, viszont minden hónapban bejön a pénz a fogyasztóktól, annak elmaradását pedig azonnal szankcionálni tudja, tehát az nézheti, aki fizetett. Ez például a Netflixnél jelenleg 150.000.000 x 15 USD azaz kb havi 650 milliárd forint. A Netflixnek ebből az összegből kell olyan exkluzív tartalmakat adnia az előfizetőinek, amiért azoknak megéri ezt a szolgáltatót választani.  És úgy tűnik sikerül neki!  Ebből a pénzből futja A-listás sztárokra, igényes CGI-ra és kreatív forgatókönyírókra.

Hogy ez miként kapcsolódik a Star Wars-hoz? Úgy, hogy novemberben (a világ jobbik részén, nálunk majd csak 2021-ben) indul a Disney saját streaming szolgáltatása a Disney+. És mivel már nagy a verseny a piacon, a cég nem aprózza el a dolgot, a  Pixar, a Marvel, a NatGeo, a Fox és a Lucasfilm által gyártott tartalmakkal indul harcba az előfizetőkért.  És bizony rengeteg olyan lesz közöttük, amit sem moziban, sem tv-ben sem sehol nem láthatunk – csak és kizárólag náluk! Rögtön induláskor elérhető lesz A mandalore-i eleje, februárban A klónok háborúja 7. évada, és lassan elkezdik a Cassian Andor sorozat, meg a Kenobi sztori munkálatait is!

#003 Folytatódik a Régi Köztársaság kanonizálása by Huttcast

A Huttcast harmadik adásában összeszedtünk mindent, amit a Disney+-ról tudni érdemes, beszélgettünk két könyvről, valamint arról, hová utazik Kádas István és Szegvári Zoltán.

Tehát a Star Wars leköltözik a szélesvászonról – be a nappaliba.

A kérdés hogy örüljünk-e ennek?

Személy szerint én kifejezetten örülök! Először is azért, mert lesz új Star Wars néznivaló! Ezek a sorozatok mind 8–10 részes minisorozatok (A mandalore-it kivéve, ott már a második évad készül – a szerk.), tehát 8–10×45-50 perc van kifejteni és elmesélni a történetet! Gondoljunk csak bele, ha a Trónok harcából csináltak volna egy 2–3 órás mozifilmet? Egy zanzásított, túlpörgetett valami lett volna, ahol lehet ugyan, hogy magát a sztorit elmesélték volna, de soha nem kaptunk volna olyan zseniálisan kibontott karaktereket, vagy részletgazdag világot.  Egy mozifilm alatt erre egész egyszerűen nincs idő.  Játsszunk el a gondolattal, hogy ha a személyes kedvencemet, A Birodalom visszavágot egy 10 részes minisorozatban csinálták volna meg: lett volna idő kifejteni, hogy miért a Hoth rendszert választották a Lázadók, és hogyan kerültek oda. A következő részben lett volna idő egy grandiózus csatára, hogy aztán a következőben szétspricceljen a vert lázadó sereg. Lehetett volna rendes kalandot adni a Falconnak, amíg Luke szabadegyetemre jár Yodához, mert azért az elég furcsa, hogy Hanék kiszállnak öt percre az űrcsiga gyomrában, addig Luke egy szemesztert lenyom a Dagobah-n…  Továbbá kicsit jobban megismerkedhettünk volna a Felhővárossal, végül jobban körbejárhattuk volna a gyülekező Lázadó flottát.

A mandalore-i trailer és Kenobi hivatalos visszatérése – A D23 első napja
Véget ért a Disney „saját Comic-Conjának”, a D23-nak talán leginkább várt panelja, melyben a cég és fiókcégei, mint a Lucasfilm lerántották a leplet a novemberben érkező streaming szolgáltatás néhány jelentősebb sorozatáról, amelyből a Star Wars tartalmak sem maradhattak ki. Mi több, azt kaptuk, amiért egy ideje drukkoltunk: hivatalos trailert A mandalore-ihoz, na és az Obi-Wan Kenobi sorozat bejelentését! RÉSZLETEK ITT!

A dolog szerintem érthető:  sokkal jobban elmerülhettünk volna a részletekben, sokkal több háttérinfót kaphattunk volna, sokkal jobban megismertük volna a karaktereket,  hiszen gyakorlatilag minimális infónk volt róluk. Kifejthették volna, hogy mi motivált egy olyan hidegvérű gyilkost és hétpróbás gazembert, mint Han Solo, hogy a kapott jutalom ellenére a Lázadókkal maradjon. Pár flashback-kel az is kiderülhetett volna, hogyan csúszott bele a hercegnő a lázadásba, de megtudhattuk volna akár azt is, hogyan dolgozta fel az egyszerű tatuini parasztfiú, hogy milliónyi ember halála szárad a lelkén. De jutott volna idő megismerni a vadászpilótákat, és nekem a Lázadás vezetése, vagy a Birodalom jobb megismerése sem lett volna érdektelen: izgalmas lett volna, ha betekinthetünk egy elit TIE osztag életébe, vagy a hoth-i csata a hórohamosztagok és a lépegetők személyzetének nézőpontjából (is) láthattuk volna az eseményeket…

Képtalálat a következőre: „disney plus star wars”

Star Wars a Disney Pluson (SlashFIlm)

Gondolom már mindenki látja, mi a legfőbb erénye egy sorozatnak a mozifilmekkel szemben! De ez még nem minden! Eredetileg azt akartam írni, hogy a technika ott tart, hogy már tudja ugyanazt a látványt hozni egy sorozatepizód, amit egy mozifilm, gondoljunk csak ismét a Trónok harcára.

Az ILM azonban megint jóval a világ előtt jár!

Olyan új technikát valósítottak meg, amit nemhogy sorozatnál, hanem mozifilmeknél sem használtak még! A lényege, hogy a  zöld háttér helyett egy LED falat használnak, ami körbeveszi az épített díszletet és a színészeket.  Ezen a LED falon jelenik meg a háttér – de a varázslat az, hogy a megjelenített kép össze van hangolva a kamerákkal és a kamera mozgásával ez változik. Egy egyszerű példa: le van modellezve egy speederbike 3D-ben ami le van támasztva a csehó elé. Ezt vetítik ki a falra és ahogy a kamera mozdul, a fal – követve a mozgást – már nem oldalról mutatja a robogót, hanem féloldalról, az épület ablaka helyett már az ajtó látszik… Így gyakorlatilag ami a falon fent van, azzal nincs (sok) CGI utómunka – zseniális!

A marketing büdzsé jóval karcsúbb, mint egy mozifilm esetében, hiszen amikor megindul a sorozat, onnan milliók tárgyalják ki az adott részt a közösségi médiában, és találgatják a következő epizód történéseit. A sorozatok presztízse megemelkedett annyira, hogy már az elit hollywood-i sztároknak sem ciki a kisképernyőn szerepelni, sőt anyagilag is megéri nekik, hiszen komoly költségvetéssel dolgoznak epizódonként. Elég csak arra gondolni, hogy  Ewan McGregor sem fintorgott a jelek szerint, hogy nem a mozikban bújhat újra Kenobi köntösébe  (igaz, ő is szerepelt már korábban a kisképernyőn). Ugyanúgy kaphatóak a rendezők is, ha ilyen formátumra kell forgatniuk. És még egy nagyon fontos különbség van a mozifilmekhez képest: nincs az a nyomás napról napra, hogy mikor ugorja meg a milliárd dollárt a kasszáknál a bevétel, vagy hogy a héten még hányan vettek jegyet. Hallott bárki is bármit arról, hogy egy-egy Stranger Things epizód mennyi pénzt hozott?

Tehát mindent összevetve, én sokkal inkább látok fantáziát a Star Wars esetében a kisképernyős tartalomfejlesztésben, amit majd megtámogat néha egy-egy mozifilm, mint a „futószalag mozifilmekben”, amelyeknek muszáj grandiózusnak lennük. Nagyon úgy tűnik, hogy a Lucasfilm a megfelelő emberekre tette le a voksát ebben is, hiszen Filoni vagy Favreau neve garanciát jelent a minőségre.

Nyitókép: A Disney+-ra tervezett élőszereplős Star Wars sorozatok főszereplői (Instagram.com)

Legfontosabb posztjaink