A Disney-éra és a hagyománytiszelet – hét éve hunyt el Ralph McQuarrie

2012. március 3-án hunyt el a Star Wars világának megalkotója, Ralph McQuarrie. A művész hagyatékával nem múló és feltétlen tisztelettel bánik a Lucasfilm, látványtervei újra meg újra felbukkannak a mozivásznon.

Még hosszú hónapok vannak hátra a Skywalker-saga grandiózus befejezéséig, és sokan  némi szkepszissel várják azt, hogy a Lucasfilm és J. J.  Abrams rendező mennyire tud megfelelni az óriási tehernek. A történet, a színészi játék és egyebek terén természetesen nem tudjuk megnyugtatni az aggódó olvasót – hiszen eddig csupán egyetlen hivatalos fotó látott napvilágot – mégis remélhetjük, hogy a film hangulata ismét megelevenít valamit a klasszikus Star Wars-érzésből. Valószínű legalábbis, hogy Star Wars látnoki művészének, a hét éve elhunyt Ralph McQuarrie-nak a szellemisége az utolsó részen is érezhető lesz, ahogy Disney éra eddigi összes filmjén. Nemrég az Owen likes Comics csinált egy remek kis YouTube-videót arról, mennyire inspirálták McQuarrie eredeti rajzai az új filmek és animációs sorozatok látványvilágát.

Az új trilógia összekötő alakja J. J. Abrams, aki a VII. részt rendezőként is levezényelte, de a VIII. epizód munkálataiban is fontos szerepet játszott kivitelező (executive) producerként. (A IX. epizódot ismét ő rendezte, sőt a forgatókönyv írásában is részt vett.). Abrams a VII. résszel kapcsolatban így nyilatkozott McQuarrie-ról:

„Mi mindketten (Abrams, illetve Rick Carter a VII. rész látványtervezője – szerk.) tisztában voltunk annak a fontosságával, amit McQuarrie tett, és hogy mennyire fontos szerepe volt annak a megteremtésében, amit mi a Star Wars esztétikájaként ismerünk. Elindulhattunk volna egy másik ösvényen, mondván »Oké, mindent amit a Star Warsról tudunk, megcsinálták, menjünk valamerre másfelé, és csináljunk valami teljesen különbözőt«. De amikor annyira szerencsés vagy, hogy megöröklöd a történelmét ennek a világnak, amit ismerünk, akkor kell legyen folytonosság.”

Az ébredő Erő egyértelműen folytonos volt a klasszikus filmekkel, a látvány és a hangulat megteremtésében Abrams és Carter maximális tisztelettel bánt azzal, amit Lucas és McQuarrie korábban létrehozott. Míg George Lucas neve egybeforrt a Star Wars-sal,  Ralph McQuarrie nevét ma sem ismerik elegen, pedig ő volt az a a zseniális művész, akinek a „Star Wars-feelinget”, azaz az eredeti trilógia látványát és hangulatát köszönhetjük.  McQuarrie nélkül még Vader se lenne ugyanolyan, Lucas eredeti koncepciója szerint ugyanis a filmvilág egyik legikonikusabb antagonistája teljesen emberi lett volna, az arcát csupán valami ruha takarta volna el, afféle beduin-stílusban. Ám jött Ralph McQuarre, és a többi már legenda. A McQuarrienak köszönhető elemeket talán napestig sorolhatnánk, helyette álljon itt a hivatalos honlap nagyszerű válogatása a művész mesterműveiből:

Ralph McQuarrie’s Most Memorable Masterpieces | StarWars.com

In ways both figurative and literal, without Ralph McQuarrie, there would be no . George Lucas had confidence in his compelling characters and dramatic stories, but also knew it would take more than his words and descriptions to convince a studio to support such an ambitious project.

A VII. rész forgatása során tehát a készítők visszanyúltak McQuarrie szellemiségéhez. Igaz, csupán a szelleméhez, ugyanis a művész 2012-ben, 82 éves korában távozott az élők sorából. Tanítványai azonban tovább járják a mester által kijelölt utat.

 Az új trilógia első darabja, Az ébredő Erő számos képsorán, karakterén köszönnek vissza McQuarrie eredeti rajzai és ötletei.  A legismertebb talán BB–8 alakja, a droid ugyanis a művész korábbi R2–D2 látványtervéből formálódott meg. Sőt maga Rey is visszavezethető a klasszikus trilógiára, Lucasnak ugyanis volt egy olyan változata, amelyben a főhős Starkiller/Skywalker nő lett volna, az ehhez készített McQuarrie-rajz pedig végül kis vargabetűt követően Reyként éledt újjá. A korai Skywalker-öltözet része volt továbbá az a szemüveg is, amelyet szintén Reyen láthattunk viszont Az ébredő Erőben.

McQuarrie munkáján alapul emelett a jakku-i Niima bázis ikonikus boltíve is, mely eredetileg a Tatuinhoz, Jabba palotájához készült.  Nemcsak Rey, hanem a negatív főhős, Kylo Ren dizájnjához is sokat merítettek McQuarrie rajzaiból.  Kezdjük például Kylo sisakjával, ami párhuzamot mutat a Csillagok háborújához (később: Egy új remény) rajzolt Vader-maszkkal. Emellett a Solo-fiú vibráló fénykardpengéje is a művész eredeti rajzait idézi. Sőt a Maz Kanata kastélyában látható „új” lények is sok esetben McQuarrie régi rajzain alapultak. De megemlíthetjük még az új X-szárnyúakat és hórohamosztagosokat is, a megjelenésükben lévő „újítás” valójában a hagyományokhoz való visszatérés.

Amíg a VII. részt néhányan épp ezért a csúcsra járatott nosztalgiafaktorért ekézik, addig Az utolsó Jedik esetében egy hangos kisebbségben épp az újszerűség verte ki a biztosítékot. Szakított volna a Rian Johnson által dirigált, ám Abrams által is felügyelt VIII. rész a McQuarrie-féle hagyománnyal?

Korántsem, ugyanis a film legepikusabb jelenete,  a művészien megformált Crait-i párbaj megvalósításához Rian Johnson ugyancsak az elhunyt mestert hívta segítségül. Az utolsó Jedik látványtervezője, James Clyne  elmesélte, hogy Johnson kiindulópontja McQuarrie egyik festménye volt, melyet A Birodalom visszavág kutasz-droidjához készített. Rian beleszeretett a képbe, és azt mondta „Vegyük ezt a festményt és lássuk megtaláljuk-e az érzelmeket mögötte!” A festmény színei, hangulata maximálisan visszaköszönt a filmvásznon.

Itt még nem ér véget azonban az inspirációk sora. A film elején Snoke hatalmas hologram-fejének megjelenésében, de magában Snoke-ban is visszaköszön McQuarrie eredeti koncepciója, ahogyan A Birodalom visszavágban Vaderrel beszélő Uralkodót lefestette. Ugyancsak a művész egyik festménye – ezúttal egy, A Jedi visszatérhez készített remekmű – köszön vissza Snoke tróntermében is. De ugyanúgy McQuarrie korábbi rajzain alapul a film legjelentősebb űrhajója, a Raddus cirkáló is.

Balra egy McQuarrie-látványterv, jobbra a Lázadók egyik erre hajazó reklámja (Comment:com)

A példák sora minden bizonnyal tovább folytatható, nem is beszélve a Zsivány Egyes vagy a Solo olyan képeiről, amelyek szintén többször McQuarrie rajzait vitték vászonra. Az egyik legjobb példa erre Vader mustafari kastélya, de  a Solo-ban látható Millennium Falcon, Han és Csubi első találkozása, vagy Savareen romjai is a művész korai festményeire vezethetőek vissza. És ha már Csubi:  a vuki korai látványterve mosolyog ránk, amikor a Lázadók animációs sorozat lasatját, Zeb Orelliost látjuk,  míg az E–XD beszivárgó droid C–3PO eredeti koncepciójára megy vissza. Emellett maga a Lothal, és még számtalan kisebb-nagyobb képsor is a művész festményeit juttathatja eszünkbe. De nem hagyhatjuk ki a legfrissebb animációs sorozatot, az Ellenállást sem, például az alkatrészboltot vezető Flix és Orka közül a fura kinézetű Flix megjelenése egy McQuarrie-féle ewok látványtervre vezethető vissza!

A Lucasfilm tehát nem múló és feltétlen tisztelettel bánik a zseniális látnok, Ralph McQuarrie hagyatékával,

aki nélkül a Star Wars csöppet sem lenne olyan, mint aminek ma ismerjük. Az új filmek és rajzfilmek egy-egy „remake” eleme mögött gyakran ugyanez a hagyománytisztelet áll, de sok kárhoztatott újításban (mint például a Solo film Falconja) is valójában a régi köszön vissza, s a Star Wars-feeling alkotójának az emlékét őrzi.

Legfontosabb posztjaink