Ők őrködnek a Star Wars múltján, jelenén és jövőjén

Összeszedtük, mit érdemes tudni a régi kánonról, illetve az újról és az azt kidolgozó Lucasfilm Story Groupról.

Nem sokkal azt követően, hogy a Disney felvásárolta a Lucasfilm Ltd.-et, a rajongók egy része felháborodással, mások kétkedéssel fogadták azt a hírt, hogy a stúdió a korábbi Expanded Universe helyett egy egységes, összefüggő kánon kiépítését kezdte meg. Ennek felügyeletére 2013-ban megalapították a Story Group nevű kreatív csoportot, melynek fő feladata éppen a kánon koherenciája fölötti őrködés lett.

A csoport legutóbbi, 2017-es információink szerint tizenegy tagot számlál, személyük kevésbé ismert, tevékenységük eredményei azonban magukért beszélnek. Gondoljunk csak arra, hogy egy animációs sorozat számára megalkotott karakter (Saw Gerrera) debütálhatott a mozivásznon, vagy éppen arra, hogy egy rajzfilmben bekövetkezett esemény jelentős hatással bírt egy filmes karakter (Maul) további sorsára is. Ráadásul

a filmek és animációs sorozatok mellett a könyvek, képregények, de még a Battlefront II sztorimódja is teljesen egyenrangú, egymásra kölcsönösen oda–visszautaló kánontartalom.

Mit tudunk a Lucasfilm Story Groupról és tagjairól?

Bár maga a Story Group 2013 óta működik, előtörténete az ezredfordulóig vezethető vissza, egészen pontosan a Baljós árnyakkal kezdődő előzményfilmekig. Az első rész megjelenését követően, 2000-ben ugyanis George Lucas megbízta a LucasArts egyik korábbi játéktesztelőjét, Leland Chee-t a Holocron adatbázis fenntartásával és építésével. Ez lett az egyik legfőbb eszköze annak, hogy felügyelni lehessen a kánonrendszer kontinuitását. Bár Lucas a különféle könyves és képregényes tartalmakat nem tartotta a saját Star Wars-világa részeinek, az új filmek megjelenése fontossá tette, hogy valamiféle rendszert teremtsenek a káoszban – ez a feladat várt Chee-re. Ekkor még egy bonyolult, többszintes kánonrendszer jött lére, melynek legfelsőbb szintje a G-kánon volt, mely gyakorlatilag a számozott filmepizódokat jelentette. A klónok háborúja animációs sorozat indulásával egy újabb kánonszintet alkottak meg a könyvek és képregények változatos szintjei (C, S és N kánonok) fölé, az úgynevezett T-kánont, mely sok esetben felülírta a korábbi regények és képregények eseményeit. A G és T kánonok nem voltak tekintettel a többi tartalomra, bármikor átírhatták azokat, és a rendszerben hátrébb sorolhatták ezeket a történeteket.

2014. április 25-én ezt a meglehetősen kaotikus szisztémát egyszerűsítették és létrehozták az egységes kánont,

amelynek felelőse az egy évvel korábban megalapított, kreatív tanácsadókból álló testület, a Story Group lett. Nem meglepő módon maga Chee is alapító tagja lett a Story Groupnak, akit személyes indítékok is vezettek egy új kánon kialakítására.

Kiderült, miért söpörte el a Disney a Star Wars régi kánonját

Számomra egyszerűen csak azért kellett megválni a Bővített Univerzumtól, mert abban megölték Csubakkát, akire rázuhant egy hold – mondta a SyFy Fandom Files című podkasztjában Leland Chee.

Chee azóta többször nyilatkozott, egyebek között arról is, hogy még rengeteg Legendák-tartalom „kánonba emelése” várható a későbbiekben. A Story Group céljai között meg kell említenünk a korábbi, eléggé változó színvonalú könyvek és képregények eseményeinek szétszálazását, és többségük kánonba történő bedolgozását. Sokan ünnepelték például Thrawn főadmirális megjelenését a Lázadók animációs sorozatban, de még olyan képregényes karakterek is visszatértek, mint Jaxxon, vagy épp a Solo: Egy Star Wars-történet egyik – később sajnos kivágott – jelenetében Tag és Bink.

Kik azok a szerencsések, akiknek az a munkájuk, hogy reggeltől estig Star Wars-tartalmakat olvassanak, nézzenek és ezeken gondolkozzanak?

A Story Group vezetője Kiri Hart filmes és tévés forgatókönyvíró, a Lucasfilm fejlesztési alelnöke, aki a Lázadók és a Zsivány Egyes: Egy Star Wars-történet társproducere lett.

A kezdeti tagok névsora, és feladataik a 2014-ben megjelent Star Wars: The Old Republic – Galactic Starfighter nevet viselő, a Star Wars: The Old Republic videojátékhoz készített kiegészítő „stáblistáján” volt először olvasható. A Story Group ezen azóta Legendáknak minősített tartalom munkálataiban is közreműködött. A listán szerepel az előbb említett Leland Chee, aki a hangzatos „Keeper of the Holocron” („A holokron őrzője”) címet viseli.

Chee mellett az akkor még csak „Story Teamnek” nevezett csoport tagjai között találjuk Carrie Beck producert, a kreatív tartalmakért felelős igazgatót. Beck a Lucasfilm Animation alelnöke, Dave Filoni és Simon Kinberg mellett a Lázadók egyik megalkotója és írója, valamint a Star Wars: Forces of Destiny animációs sorozat executive producere. Ráadásul ugyancsak producerként részt vesz a kánonnak nem minősülő LEGO Star Wars-sorozat, a The Freemaker Adventures létrehozásában is.

A Story Group tagjai közé tartozik továbbá egy másik producer, Diana Williams, aki egyfajta „tartalom-stratégaként” felel a franchise kohéziójáért. Ő az egyik létrehozója például a Disneylandben felállított Secrets of the Empire című VR-élménynek.

A Story Group legismertebb tagja azonban kétségkívül Pablo Hidalgo. Ez nem véletlen, ugyanis egyrészt ő a csoport kommunikációs menedzsere, másrészt ő az írója a különféle Képes útmutatóknak is. Hidalgo régi munkatársa a Lucasfilm Ltd-nek, 2000-ben bízták meg a cég hivatalos honlapjának a StarWars.com-nak a felépítésével és kezelésével mint a Lucas Online internetes tartalom-menedzsere. Még 1998-ban részt vett a Star Wars Enciklopédia megírásában, később pedig testközelből vehetett részt az új filmekhez kapcsolódó tartalmak munkálataiban, 2005-ben A Sith-ek bosszújában kameózott is, Janu Godalhi néven.

A Star Wars-világ legapróbb részleteire vonatkozó tudása miatt a „Lucasfilm Yodája”-ként is emlegetik,

Az ébredő Erő készítése során például J. J. Abrams rendező napi három e-mailt küldött neki, különféle, a Star Wars univerzumon belüli kérdésekről.

A felsorolást egy újabb hölgy, Rayne Roberts nevével kell folytatnunk, aki kreatív vezetőként, tanácsadóként részt vett Az ébredő Erő, a Zsivány Egyes: Egy Star Wars-történet, Az utolsó Jedik, valamint a Lázadók készítésében is. Ott volt például azon a megbeszélésen is, amelyen eldöntötték, hogy Luke Skywalker a VII. epizódnak csak a legvégén fog felbukkanni.

Ugyancsak kreatív vezetőként, tanácsadóként tevékenykedik Matt Martin. Martin előbb a Lucasfilm online áruházánál, később a kreatív tartalomért felelős részlegben látott el menedzseri feladatokat, a digitális tartalmakat kezelve (StarWars.com, Star Wars app, közösségi média). Később a Story Group tagja lett, sőt, róla mintázták a Lázadók harmadik évadjában felbukkanó Mart Mattin karaktertét.

A további Story Group tagok sorában megemlíthetjük Battlefront II történetének megalkotásában részt vevő Steve Blanket, a szintén a videojáték-gyártáshoz kötődő James Waugh-t, továbbá Josh Rhimest, Stephen Federt, valamint Cara Pardót. E tizenegy személy az, akik jelenleg árgus szemekkel figyelik és felügyelik a folyamatosan bővülő kánon koherenciáját.

One thought on “Ők őrködnek a Star Wars múltján, jelenén és jövőjén”

  1. Oviban Kenobi says:

    Bravó! Remek, hiánypótló összeállítás.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Legfontosabb posztjaink