Ziro.hu
  • Huttcast
  • Elemzések
  • Film
    • Előzménytrilógia
    • Klasszikus trilógia
    • Zárótrilógia
    • Antológiafilmek
  • Sorozat
    • Animációs sorozatok
    • Élőszereplős sorozatok
  • Könyv
    • Képregények
  • Játék
  • HNK
  • Vélemény
  • English
No Result
View All Result
Ziro.hu
  • Huttcast
  • Elemzések
  • Film
    • Előzménytrilógia
    • Klasszikus trilógia
    • Zárótrilógia
    • Antológiafilmek
  • Sorozat
    • Animációs sorozatok
    • Élőszereplős sorozatok
  • Könyv
    • Képregények
  • Játék
  • HNK
  • Vélemény
  • English
No Result
View All Result
Ziro.hu
No Result
View All Result

Minden nemzedéknek megvan a maga legendája – elolvastuk a The Star Wars Archives: Episodes I-III-t

by Vendégszerző
2021. 02. 20.
in Előzménytrilógia, Könyvek
Reading Time: 8min read
0
SHARES
0
VIEWS
Oszd meg a Facebookon!Oszd meg a Twitteren!Küldd el e-mailben!

Paul Duncan: The Star Wars Archives. Episodes I-III 1999–2005 DEALS

  • Taschen
    54000 Forint VIEW

Tavaly októberben jelent meg Paul Duncan új könyve, a The Star Wars Archives: Episodes I-III 1999-2005. A klasszikus trilógiáról szóló korábbi óriáskötet párjaként 10 000 darabos, számozott sorozatban, vörös borítóval került forgalomba, benne George Lucas eddig soha nem publikált gondolataival.


Írta: Simon Zoltán

A hatkilós, 600 oldalas könyv nagy része az egyes előzményfilmek készítésének folyamatát mutatja be, epizódonként közel 200 oldalban. Egy-egy filmen belül sok kis, néhány oldalas fejezet található, képekkel bőségesen megtűzdelve, így az ember nagyon nehezen tudja abbahagyni az olvasást („na, még ezt az egy oldalt, utána úgyis négy képes oldal jön, aztán már csak fél oldalnyi szöveg a következő fejezetig”).

Terryl Whitlatch Naboo-ról készített látványterve a Baljós árnyakhoz

A könyv stílusa dokumentarista, döntően Lucasfilm/ILM-dolgozókkal készített korábbi és friss interjúk mondatait tartalmazza, a szerző csak kérdéseket tesz fel. A főszöveg időrendben halad, míg a képek (látványtervek, forgatási fotók, dokumentumok, feljegyzések) a filmek története szerint követik egymást. Emiatt a szöveg és az illusztrációk egymástól némileg függetlenek, a szerző elmondása szerint külön történetszálat képeznek a könyvön belül.

A látványterveket újraszkennelték ehhez a kiadáshoz, és ennek köszönhetően is lenyűgözően néznek ki.

Sokszor kaptam azon magam, hogy a látványtervek, animációs képek és forgatási fotók nézegetése közben szinte hallom a fejemben az egyes jelenetek zenéit. A képek igen nagy hányada korábban nem jelent meg, ekkora méretben főleg nem: a duplaoldalas illusztrációk 80*30 cm-esek.

Soha nem láttuk ekkora méretben a filmek látványterveit: a könyv kinyitva 80*30cm-es (Ryan Church alkotása)

Az előzményfilmek előtt azonban van egy rövid, mindössze húszoldalas fejezet is, ami a klasszikus trilógia felújított változatának elkészítését foglalja össze. Ebben megismerhetjük azokat a lépéseket, amelyek elvezették Lucast az előzménytrilógiához. A fordulópont a Jurassic Park volt: az ILM digitális dinoszauruszai után lett számára egyértelmű, hogy megérett a technológia a hihető, teljesen digitális karakterek létrehozására. Lucas 1993-ban döntötte el, hogy a húszéves évfordulóra újra moziba küldi a IV. részt, itt-ott módosítva, hogy jobban megfeleljen az elképzeléseinek. Volt azonban egy másik célja is: ki akarta próbálni, mivel jár most egy Star Wars-forgatás pénzügyi és technológiai oldalról. A projekt nagy meglepetése volt, hogy az eredeti kópiák olyan rossz állapotba kerültek 16 év alatt, hogy  ha akkor nem végzik el a felújítást, hamarosan talán nem is lett volna mit felújítani, és a Star Wars eredeti formájában elveszett volna.  Aztán, ahogy mondani szokták, evés közben jött meg az étvágy: Lucasnak annyira tetszett a folyamat, hogy utasítást adott a másik két film feljavítására is. Így került újra mozikba 1997-ben a régi trilógia.

Kereskedő báró látványterve 1995-ből (Doug Chiang). A figurát Lucas elutasította, de később újra előszedte, amikor Watto kinézetét kellett megalkotni. Az instrukció az volt, hogy ezt a fejet egy kerek hasú, denevérszárnyas lényre tegyék, amelynek kacsalábai vannak

A Baljós árnyak fejezeteiből megtudjuk, hogy Lucas elmondta a kollégáinak, amit a Fox vezetőitől is hallott, amikor közölte velük: a későbbi Darth Vader az első filmben tízéves kisfiú lesz.

„Olyan filmet készítenek, amit senki nem akar látni, de ő el akarja mesélni ezt a történetet.”

És ez neki sokkal fontosabb, mint az, hogy olyan franchise-t építsen, amiben ugyanazt a történetet mesélné újra és újra. Lucast két kérdés mozgatta az előzménytrilógia alatt: Hogyan lesz valakiből rossz ember? Hogyan mondanak le az emberek önként a demokráciáról egy zsarnokságért?

Előzménytrilógia

George Lucasnak (is) köszönhetjük a telefonunk kameráját

by Faragó Dániel
2019. 10. 07.

Az interjúkban központi helyet foglal el a filmkészítés digitális átalakítása (lásd a keretes írást). Az első filmben még csak két jelenetet forgattak le digitálisan. A klónok támadása idejére éppen sikerült kifejleszteni egy megfelelő kamerát (Sony HDW F900), amiből az összesen létező hat darabot George Lucas kapta meg, felhasználói leírás és garanciák nélkül – hét nappal a forgatás előtt. Lucas és Rick McCallum producer ekkor húztak egy merészet:

úgy döntöttek, nem fognak minden eshetőségre készenlétben tartani egy normál filmes kamerát, hanem mindent feltesznek a digitális lapra, és azt fogják áztatni a kaminói esőzésben és aszalni a tatuini sivatagban.

Jar Jar Binks ezer arca – a figura tervezésének késői fázisa (Iain McCaig alkotása)
Tipoca City látványterve (Ed Natividad alkotása)

A klónok támadása készítése több ponton is viharosra sikeredett. Az elején Lucasnak magához képest is sokáig tartott a forgatókönyv megírása. Hiába vontak be egy ponton társ-forgatókönyvírót (Jonathan Hales), mindössze három nappal a forgatás előtt lett kész a könyv: pénteken kapták meg a stábtagok, és hétfő reggel indult az első jelenet felvétele. A film vége, a klónháború első csatája is sok változáson ment keresztül, annyira, hogy  találunk a könyvben 2002. februári keltezésű látványterveket is, miközben a premier májusra volt kitűzve.  A határidő tartása érdekében Lucasnak szoros ütemterv szerint kellett véglegeznie az egyes tekercsek jeleneteit, és leadni azokat sokszorosításra. Hiába forgattak ugyanis digitális nyersanyagra, filmkópiákat kellett gyártani a moziknak, ami időigényes folyamat volt – főleg, mivel erre is kitaláltak egy új eljárást.

Az arénabeli események térképe. Külön szín jelöli az egyes karaktereket és minden pozíció mellett az adott jelenet sorszáma áll. Anakint és Padmét a kép tetején balra lévő átjárón keresztül vezetik be, az oszlopok középen jobboldalt vannak
Lucas már a Baljós árnyakat is digitális kamerával szerette volna forgatni, de a gyártók nem tudták elkészíteni a forgatás kezdetéig. A filmiparban egyébként heves ellenállásba ütközött Lucas szándéka. Sokan kritizálták azzal, hogy a digitális kamera felbontása rosszabb, mint amit analóg technikával el tudtak érni. Azonban a filmmogulok mindig a legjobb minőségű kópiákat látták a díszbemutatókon, miközben a legtöbb mozi rosszabb minőségű anyagot vetített, és a valós, észlelt felbontás jóval alatta volt a digitális kamera 1920*1080-as felbontásának. McCallum elmondása szerint a Baljós árnyak idején a 32 000 amerikai mozinak alig 1%-a volt alkalmas arra, hogy olyan minőségben mutassa be a filmeket, amilyenben készültek. A nézők elsöprő többsége számára a digitális anyag jelentős előnnyel járt, ráadásul a forgalmazási költségek is a töredékükre csökkennek, ha nem kell majd kópiákat gyártani. A filmkészítői oldalon, Lucas számára a digitalizáció előnye felbecsülhetetlen volt: a nyersanyagot azonnal és kiváló minőségben nézhette vissza, ráadásul a forgatás előtt elkészített egyszerű digitális háttereket és animációkat azonnal be lehetett vágni a nyersanyagba, ami nagyban megkönnyítette a munkát. Ahogy Lucas fogalmazott: az analóg film mint technológia már elérte a csúcsát, de a digitális rögzítés teljesen új, és újdonság lévén most ugyan (A klónok támadása idején) még a teljesítőképessége alján van, ám 25-30 év múlva lenyűgöző lesz.
Padmé apartmanjának és környezetének látványterve A Sith-ek bosszújához (Erik Tiemens alkotása)

A három film közül A Sith-ek bosszúja fejezetei nyújtották a legkevesebb újdonságot. Ez nem biztos, hogy az Archives hibája, mivel 2005 óta van a polcomon J. W. Rinzler könyve a III. rész készítéséről. Rinzler ebben minden egyes forgatási napról beszámolt, és bőségesen illusztrálta a film előkészítését és az utómunkálatokat is. Egy ilyen könyvhöz képest tizenöt év elteltével sem könnyű újat mutatni. Egy nagyon fontos dolog miatt mégis sikerül.

Padmé és Anakin jelenetének rajza (Iain McCaig alkotása)

A könyv legerősebb részét a szerző George Lucasszal folytatott párbeszédei adják. Ezeket főleg az egyes filmek bemutatásának végén találjuk, és általuk rálátást kapunk Lucas gondolataira a whillekről, az általa tervezett új trilógiáról (amit a Disney-felvásárlás utáni Lucasfilm kukázott), a Star Wars eladásáról, politikusokról, egységről és megosztottságról, az ökológiai katasztrófákról, az emberiség történelméről és a jövő generációkba vetett reményről.

Elemzések

Miért adta el George Lucas a Lucasfilmet és így a Star Warst is?

2020. 12. 06.
Holopillanatok

Darth Talon talonban – Lucas folytatástrilógiája Maullal és Talonnal

2020. 11. 11.

„Az I. rész után sokkal többet akartam foglalkozni a midikloriánokkal és a whillekkel, de mindenki kiborult tőle, és azt mondták, »ez nem tetszik, szörnyű«, szóval mégsem tettem. Ez az egész egy üzleti vállalkozás is számomra, ezért engedtem, mert tudtam, hogy önkényes lenne [kitartani mellette]. De nagyon szerettem volna, hogy benne legyen a filmekben, és ha megcsináltam volna az utolsó hármat, abban mindent megmagyaráztam volna.”

A könyv filmtörténész szerzője azt nyilatkozta, bárki meg tudja mondani, Lucas helyében mit csinált volna másként, de őt az érdekelte, hogy az alkotó miért épp azt a megoldást választotta, ami a filmekbe került. Mi volt a szándéka és mi volt a döntésének a kontextusa? Lucas számára például kulcsfontosságú a szimbiózis, az élőlények egymást kölcsönösen támogató, segítő kapcsolata. Ezt Obi-Wan és Qui-Gon szájába is adta a Baljós árnyakban, de a téma az összes Star Wars-filmjében megjelenik:

„Amikor mitológiai történeteket mesélsz, köröket jársz be. Mint egy mandala, vannak kis körök, és nagyobb és nagyobb körök, míg végül átfogod az egész univerzumot. Történetet mesélni ugyanez, mert minden személy […] köröket jár be. A körök visszamennek oda, ahonnan indultak, vagy metszik egymást. Végül azért maradnak életben, mert összekapcsolódnak.

Az I-III. részekben minden szimbiotikus kapcsolat széthullik. Az I. részben a szenátorokat jobban érdeklik saját maguk, mint az, hogy egymáson segítsenek. Kiestek a szimbiotikus körből. Nem tudnak egyetérteni semmiben, mert már annyira eltérőek az érdekeik, hogy nem tudnak tovább működni Köztársaságként. És a kancellár kihasználja ezt a megosztottságot, aminek a kialakulását elő is segítette, hogy ezáltal császárrá váljon. A IV-VI. részekben a lázadók […] megpróbálják visszaállítani az egyensúlyt.

Ha az egésznek az ökológiáját nézed, akkor minden kapcsolatban áll egymással. Minden. Ha valami történik az egyik résszel, az mindegyik résszel történik, és ez végeredményben a Star Wars egyik legfontosabb eleme.”

Mesterek párbaja (Ryan Church és mások)

Az előzménytrilógia végre megkapta a neki kijáró alapos, gazdagon illusztrált feldolgozást, amelynek fényét tovább emelik az alkotóval folytatott hiánypótló beszélgetések.  Nagyon tudom ajánlani mindenkinek, aki jobban bele szeretné ásni magát e filmek készítésébe.  A könyv 150 eurós (kb. 54 ezer Ft) ára elrettentő lehet, de ahogy a klasszikus trilógiás kötet esetében is történt, a Taschen kiadó pár év múlva valószínűleg előáll majd egy gazdaságosabb, kisebb méretű változattal is.

A Skywalker–Kenobi-párbaj jelenetei (Aaron McBride alkotása)
 Hamarosan interjút olvashattok majd Paul Duncannel, a kötet szerzőjével  arról, milyen volt egy évig kutatni a Lucasfilm archívumában, és a Star Wars mögöttes tartalmáról beszélgetni George Lucasszal. Addig is érdemes megnézni a szerző könyvbemutató videóját (az angolul nem értőknek is ajánlott belenézni a képek miatt):


Simon Zoltán legutóbbi Ziro.hu-n megjelent cikkeit és a legfrissebb róla szóló anyagainkat itt találod:

Elemzések

„George egy modern cowboy” – Interjú a Star Wars filmtörténészével

2021. 03. 07.
Előzménytrilógia

Minden nemzedéknek megvan a maga legendája – elolvastuk a The Star Wars Archives: Episodes I-III-t

Előzménytrilógia

Simon Zoltán: A Lucasfilm kérte, hogy Dooku fénykarddal szerepeljen a plakátomon

2021. 01. 22.
Múltidéző

Tíz éves a sagaposzter Guinness-rekordja

2020. 10. 25.
Holopillanatok

Simon Zoltán: A Lucasfilm egy tinédzserkori álmomat váltotta valóra

2020. 10. 10.
Klasszikus trilógia

Simon Zoltán: A Lucasfilm egyetlen változtatást kért az új posztereimen

2020. 03. 07.
Huttcast

Három Oscar-jelölésből hányat vált díjra a Skywalker kora? – Huttcast #014

2020. 02. 07.

The Review

Paul Duncan: The Star Wars Archives. Episodes I-III 1999–2005

5 Score

Az előzménytrilógia végre megkapta a neki kijáró alapos, gazdagon illusztrált feldolgozást, amelynek fényét tovább emelik az alkotóval folytatott hiánypótló beszélgetések.

Review Breakdown

  • Tökéletes!

Paul Duncan: The Star Wars Archives. Episodes I-III 1999–2005 DEALS

We collect information from many stores for best price available

Best Price

54000 Forint
  • Taschen
    54000 Forint Buy Now
Tags: A klónok támadásaA sith-ek bosszújaBaljós árnyakelőzménytrilógiaGeorge LucaskönyvPaul DuncanSimon ZoltánThe Star Wars Archives
ShareTweetSend

Related Posts

„George egy modern cowboy” – Interjú a Star Wars filmtörténészével

„George egy modern cowboy” – Interjú a Star Wars filmtörténészével

2021. 03. 07.
Vadászgépek, sorakozó! – Ezt olvashatjuk márciusban

Vadászgépek, sorakozó! – Ezt olvashatjuk márciusban

2021. 03. 02.
Sötét Lovak a messzi-messzi galaxisban – 30 éve szerezte meg a Dark Horse a Star Wars-jogokat

Sötét Lovak a messzi-messzi galaxisban – 30 éve szerezte meg a Dark Horse a Star Wars-jogokat

2021. 03. 01.
Mit tudunk a Legendák után a kánonban is felbukkant fényostorokról?

Mit tudunk a Legendák után a kánonban is felbukkant fényostorokról?

2021. 02. 19.
Jön a Boba Fett crossover a Marvel Star Wars képregényeiben

Jön a Boba Fett crossover a Marvel Star Wars képregényeiben

2021. 02. 16.
Drogozó pilóta és alkoholizáló padawanok A Köztársaság Fénykorában

Jedi levéltárosok és a Sötét Oldal új formája – Elolvastuk az Into the Dark regényt

A mandalore-ihoz és A klónok háborújához is ad ki könyveket a Kolibri 2021-ben

[Exkluzív] Mégsem jelenik meg A mandalore-i: Képes útmutató

2021. 02. 12.
[SW40] Dennis Pellegrom: Lucas is what the Star Wars franchise needs

Lucas versus Legendák – avagy a két Star Wars esete

2021. 02. 11.
Next Post
Temuera Morrison: Boba olyan, mint egy kis vulkán

Még forog a The Book of Boba Fett

Élhetnek-e a jedik nemi életet?

Élhetnek-e a jedik nemi életet?

Obi-Wan két éve sújtott le Maulra

Feltűnhet-e Maul az Obi-Wan Kenobi sorozatban? Ha igen, hogyan?

Ziro.hu

© 2020 Fejlesztette a Ziro.hu a JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme nyomán.

Információk

  • Adatkezelési tájékoztató
  • Főoldal
  • Impresszum
  • Támogatás a Patreonnal vagy egyéb módokon
  • Támogatóink és partnereink

Kövess minket!

No Result
View All Result
  • Huttcast
  • Elemzések
  • Film
    • Előzménytrilógia
    • Klasszikus trilógia
    • Zárótrilógia
    • Antológiafilmek
  • Sorozat
    • Animációs sorozatok
    • Élőszereplős sorozatok
  • Könyv
    • Képregények
  • Játék
  • HNK
  • Vélemény
  • English

© 2020 Fejlesztette a Ziro.hu a JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme nyomán.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms below to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Weboldalunk sütiket használ. A Ziro.hu további használatával beleegyezel a sütik használatába. További részletekért látogass el az Adatkezelési tájékoztató oldalra.