Hogyan mentette meg a Star Wars a Marvelt és a képregényipart?

A mozikban éppen fut a Marvel Comics egyik legnépszerűbb karaktere, Pókember legújabb kalandja, amely a hatalmas sikereket arató Marvel Filmes Univerzum legfrissebb darabja. Na de mennyiben köszönhető a Marvel sikere a Star Warsnak? Hogyan mentette meg George Lucas filmje a Marvel Comics-ot  és az egész képregényipart?

Írta: Szegvári Zoltán (Készült Keith Veronese cikkének alapján.)

Képzeljünk el egy olyan Amerikát, amelyben a Pókember-lapszámok több mint felét nem sikerül eladni. Egy olyan Amerikát, ahol a DC Comics éppen azt tervezi, hogy 31 (!) képregény-sorozatát egyszerűen beszünteti, hiszen jó ideje csak veszteséget termelnek. Egy olyan Amerikát, ahol egyre ritkább látvány a képregénybolt, mivel nem éri meg fenntartani. Életszerűtlennek tűnik?

Pedig 1978 közepének Amerikája pontosan így nézett ki.

Zavar az Erőben

Az 1970-es évek második felében az amerikai képregényipar válságos időket élt. Az eladások és a bevételek meredeken estek – nem függetlenül az új médiatípusok sikereitől –, s a helyzet a két nagy kiadóház, a Marvel és a DC háza táján egyaránt kétségbeejtő volt. Jim Shooter, a Marvel (későbbi főszerkesztője, ekkoriban) segédszerkesztője így emlékezett vissza ezekre a sötét időkre:

„Majdnem minden lapszám késve jelent meg. Voltak nem tervezett reprintek és töltelék-képsorok, és egyes lapszámok így is egyszerűen kimaradtak. Sok füzet – dacára minden erőfeszítésemnek, hogy kipofozzam őket – egészen egyszerűen olvashatatlan volt. Nem pusztán rossz. Olvashatatlan. És majdnem mindegyik kevesebbet nyújtott, mint kellett volna.”

Egy új remény

Ebben a helyzetben léptek színre  Charles Lippincott  (ekkoriban a Lucasfilm marketingigazgatója) és  Edward Summer  (övé volt a Supersnipe Comic Art Emporium nevű képregénybolt, amelyben egy bizonyos George Lucas volt csendestárs). Lippincott és Summer először Stan Lee-t keresték meg a Star Wars képregényváltozatának ötletével, a  Marvel nagy öregje azonban a kiadó saját képsoraira akart összpontosítani, ezért nemet mondott  (mentségére legyen mondva, ekkor még nem lehetett tudni, hogy a Star Wars EKKORA siker lesz, s bizony volt elég baja a rábízott céggel).

Lee visszautasítása után keresték meg Roy Thomast, aki a Marvel csapatának oszlopos tagja volt, s ekkor már jelentős üzleti siker is fűződött a nevéhez. Ő vette rá a céget, hogy adják ki a Conan, a barbár képregényváltozatát, ami 1978-ban kis híján verte a Csodálatos Pókember eladásait. Az olyan legendás Marvel-szériáknál, mint a Fantasztikus Négyes vagy a Bosszúállók pedig sokkal többet hozott bevételekben.

„Sérti a fülemet ez a hitetlen beszéd”

Stan Lee-vel ellentétben Thomas lehetőséget látott az űreposzban, s ezt a véleményét főnökével szemben is határozottan képviselte. Kezére játszott, hogy Lippincott és Summer ekkor már

semmilyen fizetséget nem kértek az első filmből készülő képregény jogaiért.

Akármilyen döbbenetesnek tűnik, ez nagyon is megfontolt lépés volt részükről. Felmérték, hogy a képregényipar kockázatvállalási kedve alacsony a súlyos válság miatt, ám kiváló reklámlehetőséget kínál a film számára. A Lucasfilm egyetlen feltétele az volt, hogy a  Star Wars-képregény első két száma még azelőtt megjelenjen, hogy a film a mozikban is debütálna.  Thomas hamarosan meg is győzte a Marvel vezérkarát, s nemsokára meg is kezdődtek a képregény munkálatai.

A Star Wars képregény első száma, Howard Chaykin által dedikálva (Fotó: Könczöl Gábor)

Zsivány kettes?

Thomas és főmunkatársa, Howard Chaykin személyesen ültették át a történetet filmszalagról papírra, a forgatókönyv, forgatási fényképek és látványtervek alapján.  Már a második lapszám is megjelent, mire Lucas megmutatta nekik a film végső változatát!  A képregény emiatt több ponton is megőrizte a történet eredeti változatát, így szerepel benne Luke és barátja – a Birodalmi Akadémia kiábrándult hallgatója –, Biggs Darklighter találkozása is.

Képtalálat a következőre: „star wars marvel biggs fixer”

(Star Wars Comic Collector)

A széria összesen hat füzetben jelent meg, s kilenc hónappal a film első vetítése előtt sor került arra, ami akár  az első San Diego Comic-Con Movie Panelnek  is nevezhető. Thomas és Chaykin az utóbbi által készített hivatalos poszterrel és McQuarrie-féle látványtervekkel beszéltek a készülő moziról. Mint azt Thomas megvallotta, a látványtervek bemutatása aligha tetszhetett a stúdiónak (20th Century Fox), bár utólag nem tették ezt szóvá. Tekintve, hogy már a képregény első száma is egymilliónál több példányban kelt el, a megértő hozzáállás érthető is.

Így szereztem meg Mads Mikkelsen és Howard Chaykin aláírását
„Jómagam nem tartozok a képregény fanatikusok közé, de az egyik alkotó kivételesen fontos volt számomra: Howard Chaykin, aki a modern képregények klasszikus művésze. 1977-ben ő adaptálta az első Star Wars-képregényt, még a Marvel Comics számára. Ez a vékony kis színes füzetecske igen ritka – nekem van egy példányom, így muszáj volt kérnem rá egy autogramot, ezzel is növeltem eszmei értékét. A képregény nem csak abban különleges, hogy ez volt az első Star Wars adaptáció, hanem hogy rengeteg, a filmből kimaradt jelenetet is tartalmaz, mint például amikor Luke elmegy Anchorhead-be a barátainak elújságolni, hogy a távcsövével látott egy csillagrombolót, amint megtámad egy kisebb űrhajót. Továbbá van egy kedvenc alternatív jelenetem a Halálcsillagon, amikor Darth Vader valamilyen forró italt tart a kezében, miközben fojtogatja Motti admirálist.” RÉSZLETEK ITT.

Egy új üzleti modell hajnala

A Star Wars első részéből készült képregénysorozat sikere, amire ráerősített a film remek fogadtatása is,

kimozdította az amerikai képregényipart a mélypontról, s új üzleti modellt ihletett.

A Marvel az 1980-as években megismételte a sikeres mintát, nem csupán az Indiana Jones-filmekből készítve képregényt licenc alapján, hanem például a G.I. Joe és Transformers játékokra is sikeres szériát alapozott, de a Dűne képregényváltozata is náluk jelent meg.

A DC, amelynek piaci részesedése lényegesen kisebb volt a Marvelénél, kevésbé vette át a modellt, de komoly sikerük volt például az Atari-játékcég termékein alapuló képregényeikkel. Anyavállalatuk, a Warner Brothers népszerű Superman- és csodanő-filmjei után pedig a karaktereik más médiumokra való átültetésével értek el sikereket. Ironikus módon a DC ’80-as évekbeli újjáéledésében komoly szerepet játszott Roy Thomas, aki az évtized elejétől exkluzív szerződéssel dolgozott a cégnél. De ez már egy másik történet.

Nyitókép: Tested

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Legfontosabb posztjaink