Beleártsa-e magát a művész a politikába? – Propaganda könyvajánló

A Star Wars: Propaganda – A meggyőzés gépezete c. kötetben első blikkre a poszterek tűnnek a legérdekesebbnek, ám ha beleolvas az ember, hamar rájön, a szöveg még izgalmasabb.

2016-ban jelent meg a Lucasfilm Yodájának, Pablo Hidalgónak a könyve a Star Wars-ban fellelhető propaganda-alkotásokról. A kötet remek nemzetközi visszhangra lelt, hiszen ez volt az első olyan gyűjteményes kötet, amelyben a messzi-messzi galaxis politikai töltetű művészetével találkozhatott a nagyérdemű.

Hogyan kezdődött a „Lucasfilm Yodájának” karrierje a cégnél?
Pablo Hidalgo egy, a közelmúltban újra publikált régi interjúban egyebek között arról, hogyan lett rajongó és milyennek látta az internet starwarsos szeletét akkortájt. RÉSZLETEK ITT.

Ezek a kivehető poszterek találhatóak a Propaganda c. kötetben (Földi Bence / Ziro.hu)

A magyar megjelenés azonban sokáig váratott magára: végül két és fél évvel a kinti publikálás után, 2019 májusának elején került a könyvesboltokba (10 kivehető poszterrel!). Mi írtuk meg elsőként, hogy 2019 nyarán végre megjelenik magyarul is a Propaganda, erre a rajongói Facebook-csoportokban újra és újra felmerült az igény. Hála Istennek a Tervezőnek, a Kolibri Kiadó előbbre hozta a megjelenést, tudomásunk szerint nem véletlenül:

azt szerették volna, ha már a május 26-i európai parlamenti választást megelőzően kezükbe vehetik a könyvet a szavazó korú és egyben Star Wars rajongó állampolgárok.

Tény, a kötetben szereplő politikai üzenetekből Manfred Weber, Frans Timmermans, Guy Verhofstadt és más brüsszelita politikusok stábjai is szemezgethetnének, de még Habony Árpádnak is biztosan lenne mit tanulni ebből a könyvből. De politikával csak a messzi-messzi galaxis tekintetében foglalkozunk a Ziro.hu-n, úgyhogy a továbbiakban nem a kötet mi politikai életünkben történő hasznosításával, hanem magával a kötettel.

Semmi sem lehet tökéletes

A kötettől azt vártam, hogy a benne szereplő plakátok lesznek azok, amelyek igazán lenyűgöznek majd. Végül nem így történt, s ennek három oka volt.

Az egyik, hogy a poszterek közül nem egy meglehetősen közhelyes, illetve lényegében csak az angolszász világ propaganda-látványvilágát idézték meg. Az e tekintetben egykor szintén erős  kommunista–szocialista blokk jellegzetes stílusa nekem fájóan hiányzott a könyvből. 

A másik oka annak, hogy a poszterek kissé csalódást keltettek bennem, az volt, hogy  a kötet nyomdai kivitelezése hagy némi kívánnivalót maga után.  Az egymásra nyomtatott színrétegek sajnos sok esetben nem fedik egymást, így azt az érzetet keltik, mintha a szövegek és alakok homályosak, „zizisek” lennének. A könyvben vissza-visszatérő jelenség ez, ami roppant bosszantó tud lenni egy művészeti album esetében.

Példa a Propaganda c. kötetben szereplő nyomtatási hibákra (Földi Bence / Ziro.hu)

A harmadik ok, hogy  a poszterek a legtöbb esetben angol nyelvűek a magar kötetben.  Le lehetett volna fordítani magyarra is ezeket (ezt képaláírásban végezte el a kiadó, innen is nagy pacsi a fordítónak, Habony Gábornak!). Az angol nyelv túlzott használata (az aurebesh, a Star Wars világának abc-je is megjelenik) szintén az angolszász propagandavilág túlsúlyát erősíti a kötetben. A kiadótól egyébként úgy értesültünk, legalább a könyvhöz tartozó, kivehető posztereknél szerették volna megoldani a magyarítást, ám sehogy sem jutottak hozzá az eredeti szerkeszthető képfájlokhoz, így azok hátulján szerepelnek a magyar fordítások.

Zeehay nem, Nute igen

No de ennyit a negatívumokról! A könyv igazi pozitívuma számomra az, hogy a Csillagok háborúja világának művészeiről is többet megtudunk általa. A napokban 20 éves Baljós árnyaknál tűnt föl igazán elsőre, hogy a Galaktikus Köztársaságban megannyi művész alkotott, főként a Naboon, illetve Palpatine szenátusi irodáiban láthattunk remek műalkotásokat. Ám azok alkotóiról vajmi kevés derült ki a kánonban. Egy kis szeletükről – azokról, akik a politika világába is beleártották magukat – azonban megtudhatunk némi információt a Propagandából.

A könyv végén minden alkotóról találunk egy rövidke életrajzot, a felsorolásból leginkább egy embert hiányolhatunk: Zeehay Versiót, Iden édesanyját. Ennek oka nyilván prózai: Zeehay a 2017-es Inferno Osztagban szerepelt először (és egyelőre utoljára), azaz a Propaganda eredeti megjelenése után bukkant fel a kánonban.  Szerepel azonban a művészek között egy bizonyos Nute Gunray is,  aki a Baljós árnyakból sokaknak ismerős lehet, hiszen ő volt a Kereskedelmi Szövetség alkirálya.

Részlet a Propaganda c. kötet egyik plakátjából (Földi Bence / Ziro.hu)

Politizáljon-e a művész?

A művészek közül persze a kötet in-universe „szerzőjéről”, a bith Janyorról tudhatunk meg a legtöbbet. Az idős művész jegyezte a kötet előszavát, amelyben elmesélte élettörténetét, valamint azt, hogyan vezették meg a politikusok, miközben ő is a politika szolgálatába állította a művészetét. Az előszóban szereplő gondolatok – valamint az egész kötet – elgondolkodtathatja az olvasót arról, hogy vajon mennyire jó ötlet, ha a politikai kiszolgálóivá válnak a művészek. Janyornak van erre válasza:

„A propagandát a művészet alacsonyabb rendű formájának tekinteni olyan, mintha a lényegi részét tagadnánk le annak, akik vagyunk.”

A bith művész írt persze mást is ebben az előszóban, amely azt jelzi, hogy kissé túlértékelte a művészek szerepét. (A Galaktikus Polgárháború) „művészei voltak a Lázadók Szövetségének legfontosabb szuperfegyverei” – fogalmazott egy ponton, később pedig arról értekezett, hogy a Birodalom propagandagépezetének hazugságait nem mással egyensúlyozta ellenpropagandistaként, mint hazugságokkal.

Izgalmas kérdés ez is: meddig mehet el az ember egy hazug propagandával szembeni harc során?

Mindezek a felmerülő kérdések sokkal inkább érdekessé teszik a kötetet, amely csak első blikkre tűnik posztergyűjteménynek. Érdemes elgondolkodni e témákon, hiszen ez segít kiigazodni a mi világunk közéletén is. A Propaganda nem szimpla lapozgatós olvasmány tehát, hanem elmélkedős, megvitatni való kérdéseket feszegető kötet is egyben.  Mindenképpen érdemes beszerezni! 

Pablo Hidalgo: Propaganda – A meggyőzés gépezete. Kolibri Kiadó, Budapest, 2019. Ford.: Habony Gábor. 3499 Ft.

NYEREMÉNYJÁTÉK
A Ziro.hu május 30-án ünnepli az első születésnapját. Ez alkalomból a Kolibri és a Ziro.hu közös nyereményjátékot rendez, amelynek során a Propaganda három példányát lehet majd megkaparintani! A részletekért figyeljétek majd a Facebook-oldalunkat!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Legfontosabb posztjaink