Közeledünk a 2020-as év végéhez, s úgy tűnik, már nem fogunk itt a portálon újabb videójátékos hírekkel szolgálni nektek. Éppen ezért megragadom az alkalmat, hogy kicsit összefoglaljam nektek, mi zajlott idén a Star Wars videójátékok világában. Hogyan teljesített az EA Star Wars divíziója és milyen új játékokat várhatunk tőlük 2021-ben?
Sikeres pénzügyi év
Az idei évet egyértelműen a koronavírus és azzal járó nehézségek határozták meg, ez alól az EA sem volt kivétel. A körülmények ellenére a játékkiadók igyekeztek továbbra is dolgozni, a stúdiók otthonról fejlesztették és támogatták játékaikat. Ugyan sok ígéretes projektet elhalasztottak tavasszal, de végül az őszi-téli időszakban sorra megjelentek. Egyre inkább úgy tűnik, hogy a nehézségek ellenére a játékgyártók azért jó pénzügyi évet zárnak, ugyanis a kényszerű otthonmaradás sokakat a videójátékok felé terelt.
Az EA a tavaszi időszakot inkább átvészelte, kevés újdonság volt a Star Wars játékok terén. Április végén jelentették be, hogy két és fél éves pályafutása után végleg nyugdíjazzák a Battlefront II-t. A játék negatív visszhanggal rajtolt 2017-ben (főként a kiadó által erőltetett lootbox-rendszer miatt), de a rajongók kitartottak mellette és a DICE fejlesztői igyekeztek az ő igényeik szerint kijavítani és ingyenes frissítésekkel támogatni a szoftvert. Bőven fért volna még bele tartalom, de az EA más projektekre fókuszált inkább.
Júniusban az EA végre leleplezte az idei játékát, a Star Wars: Squadronst, amely az előzetes pletykák alapján egy repülős szimulátor lett. A játékkal kapcsolatos hírekről folyamatosan tájékoztattunk titeket is itt a portálon. Szintén júniusban az EA vezetői azt mondták, hogy a következő években duplaannyi Star Wars játékot várhatunk tőlük. Akkor megpróbáltuk összeszedni, melyek lehetnek azok a stúdiók, akiktől a jövőben valamilyen Star Wars videójáték várható.
A cikkben felsorolt tippjeink közül bejött a The Sims 4 Star Wars témájú dlc-je, amely Journey to Batuu néven jelent meg szeptemberben, majd október 2-án érkezett az idei önálló játék, a Star Wars: Squadrons is. A Squadrons nekünk nagyon tetszett, remekül megidézte a klasszikus X-Wing és TIE Fighter szimulátorokat, miközben egy hangulatos, egyjátékos kampánnyal is bővítette a kánont.
Az EA összegezte az elmúlt időszak sikereit, a november 5-én tartott vállalati, belsős konferenciahívásukon. A negyedéves pénzügyi jelentésben Andrew Wilson a vállalat ügyvezető igazgatója összefoglalta a játékaik sikereit.
„Folytatjuk a kiemelkedő kapcsolatunkat a Disney-vel és a Lucasfilmmel. A Squadrons remek kritikai és rajongói visszhanggal indult és felülmúlta a várakozásainkat. Ez egyértelműen egy különleges játék a rajongóknak és továbbviszi azt a sikert, amelyet az IP (szellemi tulajdon – a szerk.) eddigi játékaival elértünk, beleértve a Star Wars Jedi: Fallen Ordert, a Galaxy of Heroest, a Star Wars: The Old Republicot és a Battlefront franchise-t”
– fogalmazott Wilson. A Squadrons egy újabb mérföldkő volt, és az eladások felülmúlták az EA várakozásait. Egy hónap alatt több mint 1,1 millió kópia kelt el csak a digitális áruházakban, amelybe a fizikai hordozó nem is számít bele. Ez már önmagában több volt, mint a Battlefront II megjelenésénél három éve. Kiemelkedő volt PC-n a Steam letöltések aránya. Az EA jól tette, hogy idén minden, korábban csak Origin-exkluzív játékát átköltöztette a Valve platformjára, amely a legnépszerűbb felület PC-n. Így egy helyen elérhető az EA és a LucasArts összes Star Wars játéka.
„A Squadrons az egyik ékes példája annak, hogy mekkora potenciál van a licencmodellünkben. Sikerült jól kihasználnunk a közkedvelt IP-k és a fejlesztőcsapataink közti szinergiát, hogy rendkívüli, új élményt nyújtsunk a játékosoknak”
– mondta Blake Jorgensen, az EA pénzügyi vezetője. Jorgensen hozzátette, hogy sikerült az utóbbi időszakban hat nagy költségvetésű játékot piacra dobniuk, köztük a Squadronst is, amely az idei körülmények között nagy teljesítmény volt a vállalattól.
A konferenciahívás végén Wilson bejelentette, hogy a következő fiskális évben (amely 2021. április 1-től 2022 márciusának végéig tart) összesen hat új, next-gen játékot készülnek kiadni. Egyelőre az új Need for Speed és a Battlefield 6 van tervben, Star Wars-játékról még nem esett szó. A DICE új Battlefieldje lesz az EA első, igazi next-gen konzolokra készült játéka.
Milyen játékokat várhatunk az EA-től 2021-ben?
Az EA egyelőre nem nyilatkozott a 2021-ben, vagy később megjelenő Star Wars-játékairól. Éppen ezért minden, a sajtóban megjelenő információt érdemes pletykaként kezelni.
Azt tudjuk, hogy a Respawn Entertainment csapata már készít valamilyen Star Wars-játékot, de ez több projektet is jelenthet. A stúdió oldalán számos fejlesztői állás van meghirdetve a Star Wars-csapatukba. A Respawn készítette a tavalyi Jedi: Fallen Ordert, amely egy nagyon népszerű souls-like stílusú akció-kalandjáték lett. Andrew Wilson még idén májusban jelentette be, hogy a játék nem egyszeri kaland volt, franchise-zá bővítik, Star Wars: Jedi címen. Ez azt jelenti, hogy nem csak Cal Kestis történetét folytathatják, hanem tőle független karakterekkel és akár másik korszakban is kalandozhatunk majd.
A Jedi: Fallen Order idén novemberben volt egy éves, amelyről mi is megemlékeztünk itt a portálon.
A játék rekordokat döntött az elmúlt egy évben, a The NDP Group piaci elemzése alapján, a Jedi: Fallen Order a második legnépszerűbb játék volt az Egyesült Államokban. Az eladásokat tekintve csak a Call of Duty: Modern Warfare fogyott jobban. Ez
hatalmas elismerés az EA-nek, egyúttal egy igen figyelemreméltó rajongói visszajelzés is arról, hogy mekkora igény van még mindig a történetközpontú, egyjátékos kalandokra.
Az EA ezek alapján nagy valószínűséggel elkészíti a Fallen Order folytatását és más részeket is az új szériában. Azt azonban nem tudjuk, hogy a Jedi: Fallen Order 2 mikor jelenik meg. A Bespin Bulletin úgy véli, hogy a folytatásra egészen 2022-ig várhatunk, de ezt kezeljük pletykaként. Lehetséges, hogy az EA vár a folytatással, elvégre az első rész is legalább három éven át készült. A második részre is illik ennyi időt szánni, ráadásul az már mindenképp egy next-gen játék lesz. A játékot futtató grafikus motor, az Unreal Engine új 5. verzióját csak nemrég mutatták be. Ha a Fallen Order 2 erre az új verzióra épül, akkor az jövőre már nem biztos, hogy elkészül, és több idő kell majd neki. Ha azonban továbbra is az Unreal 4-es verzióját használja a fejlesztőcsapat, akkor talán elkészül 2021-re, de várjuk meg ezzel az EA bejelentését.
Alig néhány héttel azután, hogy megjelent a Squadrons, bejárta a hazai és a nemzetközi sajtót is az a hír, hogy a fejlesztő Motive Studios már a következő Star Wars-játékán dolgozik. Több állás is megjelent a stúdió oldalán. Végül a stúdió egy Twitter-bejegyzésben tisztázta, hogy emberi mulasztás történt, tévesen tették közzé az állásokat. Készülnek egy új játékkal, de annak nem lesz köze a Star Warshoz. Mindenesetre a jövőben még elképzelhető, hogy valamilyen új Star Wars-játékkal készülnek, de most még nincs erről szó.
Mivel a Squadrons sokkal népszerűbb lett, mint ahogy az EA várta, két nagyobb tartalmi frissítést kapott az év végéig. Korábban az EA és a fejlesztők is azt mondták, hogy a megjelenés után nem lesznek új tartalmak, ám a rajongók nagyon kitartóan játszanak az új repülős szimulátorral és ezt szeretnék a fejlesztők is meghálálni.
Az EA november 5-én azt is megerősítette, hogy a nemrég megjelent újgenerációs konzolokra (Playstation 5, Xbox Series X) is kiadják a Squadronst, így ez lesz az első next-gen Star Wars-játékuk. Fejlődni fog vizuálisan, új világítás effekteket (Ray tracing) és képernyőfelbontást kap majd. Xbox Series X-en támogatni fogja a 4K-s felbontást 60 fps-el, Series S-en pedig az 1440p-t szintén 60 fps-el. PS5-ön maradnak a PS4 Pro felbontásai. A játékban sok a potenciál, reméljük jövőre is kap még néhány ingyenes frissítést.
Az EA idén látványosan kihagyta az Ahsoka Tano karakterét övező rajongást. A klónok támadása záróévadja és A mandalore-iban látott élőszereplős megjelenése után, továbbá a nemrég bejelentett önálló Ahsoka sorozat után látható, hogy a karakter most népszerűbb, mint valaha. Ennek ellenére Ahsoka nem jelent meg videójátékokban, még a Battlefront II-ben sem, pedig adta volna magát a lehetőség. Az animációs sorozatokban a hangját kölcsönző Ashley Eckstein elárulta, hogy nagyon szívesen eljátszaná Ahsokát a Jedi: Fallen Order esetleges folytatásában. Jó lenne, ha a karakter az animációs és az élőszereplős sorozatok után végre egy videójátékban is megjelenne.
Ahogy Ahsoka karakterét, úgy A mandalore-i sorozat népszerűségét sem igazán használták még ki az EA-nél. A második évad indulásánál különböző Din Djarinra és Grogu-ra hasonlító skinek jelentek meg a Squadronsban, a The Old Republicban és a Galaxy of Heroesban.
Azonban önálló mandalore-i videójátékról egyelőre nem esett szó.
Furcsa módon az Epic Games Fortnite játéka került a legközelebb a megoldáshoz, ugyanis ott is megjelentek A mandalore-i szereplői játszható karakterként. Nemrég Cory Barlog, akit sokan a God of War játékok atyjaként ismernek, utalt egy, A mandalore-i témájú videójátékra. Egy december 8-ai Twitter-posztjában nehezményezte, hogy ha valaki nem készít egy singleplayer játékot, amelyben fejvadászként űrhajóddal járod a galaxist, fejleszted a beskar-páncélzatod és küldetéseket teljesítesz, akkor valami nagyon nincs rendben. Sok ismert fejlesztő csatlakozott a posztjához, majd a rajongók már arról találgattak, hogy talán ő készíti a Mando játékot. Persze erről szó sincs, Barlog csak eljátszott az ötlettel. Viszont jól mutatja, hogy ideje lenne egy videójátékot is készíteni a sorozat alapján.
Az EA Star Wars még támogatott játékai is érdekesen alakultak idén. Kijelenthetjük, hogy az idei év egyik nyertese a Star Wars: The Old Republic volt. A szebb napokat megélt MMORPG idén a reneszánszát élte, miután az EA úgy döntött, hogy átköltözteti a Steam platformjára is. A BioWare játéka PC exkluzív, ezért fontos, hogy a legnépszerűbb PC-s platformon is végre elérhető lett.
Rengeteg új játékos fedezte fel a játékot, felpezsdült az élet a szervereken, annak ellenére, hogy viszonylag kevés új tartalom érkezett idén.
A 6.2-es frissítés december 9-én jelent meg, az Echoes of Oblivion. Ez a rövid sztori-küldetés egy eposzi lezárást adott annak a történetnek, amely az első KotOR játékkal indult útjára már tizenhét éve. 2021 decemberén a játék már a tizedik születésnapját fogja ünnepelni. Erre minden bizonnyal valami nagyobb eseménnyel készül a BioWare, talán akkor egy új kiegészítőt is kapunk végre. A játék a Legendákhoz tartozik, de még mindig lehetne tovább vinni a történetét.
Mobiljátékos fronton is volt mozgás idén. Noha az EA-nek jelenleg csak egy mobilos Star Wars játéka van, a Galaxy of Heroes, ezt továbbra is szépen fejlesztik és bővítik új tartalommal (legutóbb A mandalore-i karaktereivel). Régóta be van jelentve az EA-nél a Star Wars: Rise to Power nevű mobilos játék, de megjelenéséről azóta sem volt hír. A Disney viszont elkezdett más fejlesztőkkel is szerződni mobiljátékokra. A Zynga bejelentette, hogy már készülnek egy új mobilos Star Wars-játékkal, miután megszűnt a Star Wars: Commander. Ázsiában pedig már meg is jelent a Star Wars: Starfighter Missions szintén mobil platformra.
Arról sem volt szó egyelőre, hogy az EA valamelyik új játéka kapcsolódna a Köztársaság Fénykorához.
A multimédiás projekt ugyan egy videójátékkal indult novemberben – a Tales from Galaxy’s Edge első részében lehetett végigvinni egy, a korszakban játszódó kalandot –, de ezt nem az EA, hanem az ILMxLab készíti. Talán a jövőben az EA is készít valamilyen játékot, amely kapcsolódik a Köztarsaság Fénykorához. Erre az egyik legalkalmasabb a Star Wars: Jedi franchise lehetne, de ettől független és valami teljesen mást is el tudnánk képzelni. Erről eddig semmilyen bejelentés nem érkezett a kiadó felől.
Egy Star Wars-játék már be van jelentve 2021-re, méghozzá a Lego Star Wars: The Skywalker Saga, csak ezt nem az EA csinálja.
A TT Games és a Warner kiadásában megjelenő játék egy tizenöt éves sorozat legújabb darabja lesz, amely a Skywalker saga mind a kilenc epizódját feldolgozza Lego formájában. A Lego és a Lucasfilm különleges kapcsolatát jelzi a nemrég bemutatott Lego Star Wars Holiday Special animációs film, amelyet szerkesztőségünk is véleményezett.
Több hírrel, pletykával most nem tudunk szolgálni. Az EA Star Wars divízió a Battlefront II negatív fogadtatása és a Ragtag projekt törlése után mintha újragondolta volna játékait. Szakítottak az EA sokat kritizált mikrotranzakciós és külön megvásárolható season passt jelentő modelljükkel és elsősorban a rajongók igényeire kezdtek fókuszálni.
A Jedi: Fallen Order és a Squadrons már ezt az irányt mutatja. Mindkét játék fizetős dlc-k nélkül jelent meg és fontos volt bennük a kánonba illő történet, továbbá rengeteg olyan utalást tartalmaztak, amelyek a rajongóknak kedveztek. A kritikák és a rajongói visszajelzések megmutatták az EA-nek, hogy mekkora igény van az ilyen Star Wars játékokra, hogy nem csak a multiplayer vezet egy játék sikeréhez.
Reméljük a következő játékaik is ebben a szellemben készülnek el, az IP nagyon fontos a vállalat számára és a Disneyvel kötött szerződésükből még három év maradt hátra. Ha szeretnék, hogy az együttműködés még tovább tartson, akkor minden bizonnyal az EA jobban ráfekszik a rajongói tartalmakra, és ahogy ígérték, több játékkal is készülnek. Addig is várjuk a játékkiadó következő bejelentéseit. Ha pedig kedvetek támadt, próbáljátok ki valamelyik játékot, ha még eddig nem tettétek.