Még mindig frissül a The Old Republic – mit érdemes tudni a játékról?

A chicagói Celebrationön érkezett a hírt, hogy az EA egy újabb kiegészítőt tervez kiadni még idén ősszel a Star Wars: The Old Republic (továbbiakban: TOR) MMORPG játékához Onslaught (Támadás) címen. Vajon az EA-nek és a BioWare Austinnak komoly tervei vannak még a játékkal, vagy az egész csak újabb mentőöv, hogy megtartsák a játékosbázist? Korábbi cikksorozatunkban bemutattuk az EA égisze alatt készült Star Wars játékokat és szó volt a TOR fejlesztéséről, megjelenéséről is. Mostani cikkünkben végigvesszük hogyan fejlődött és változott a megjelenése óta, milyen kiegészítők jelentek meg és mi várható a jövőben, a Régi Köztársaságban.

Megjelenés utáni problémák

Egy úgy játékcím és egy MMORPG indulása gyakran problémás. A 2011. decemberi megjelenés után hamar több technikai hiba is jelentkezett. Az EA szerverei nem bírták a terhelést, emiatt megnövekedett a várakozási idő, hosszú töltőképernyők fogadták a játékosokat. A BioWare ezt úgy igyekezett megoldani, hogy folyamatosan növelte az elérhető szerverek számát. Volt olyan előfizető, akinek az előrendelői kódját nem fogadta el a játék, ezt is orvosolnia kellett a BioWare fejlesztőinek.  Ezen hibák és az alapjáték utáni tartalmak hiánya miatt egyre több előfizető pártolt el a játéktól.  A kezdeti eladási számaival képes volt megszorongatni a fő rivális World of Warcraftot, ezért a Blizzard egy ideig olcsóbban árulta közkedvelt MMO-ját. Azonban lehetett érezni, hogy ez addig fog tartani, amíg egy újabb kiegészítő érkezik a WOW-hoz. A BioWare ezután bejelentette, hogy 2012. március 15. és 19. között egy próbaidőszakban a nem előfizetők is ingyenesen kipróbálhatják a TOR demóját, hátha emiatt többen kedvet kapnak a teljes játék havi előfizetéséhez. Ez a kezdeményezés sikeres volt, amelyet a következő hónapokban sorra megismételtek.

Nincsen Star Wars vita vagy nézeteltérés nélkül.

Alig pár héttel a játék megjelenése után többeknek feltűnt, hogy a sith harcossal játszva, milyen nyíltan prezentálja a játék a kínzást, amelyet elsősorban a karakterünk első társa, egy Vette nevű twi’lek rabszolgalány szenved el. Ha a játékos a sötét oldalt választja, a történet szabad kezet ad abban, hogy mindenki kénye kedvére kínozhassa Vettét egy a nyakára szerelt elektrosokk nyakörvvel. Először a Kotakun foglalkoztak az esettel, majd utánuk a Daily Mail is külön cikket hozott le, amely sok helyen pontatlan volt. A fejlesztők szerint azonban a játékosok többsége nem a kínzást, hanem a pozitív megoldást választotta, továbbá elismerték, hogy  a Star Wars világának mindig is része volt a rabszolgaság.  Ennek nyomán több internetes kutatás indult, több játékost megkérdeztek milyen opciókat választottak. Kiderült, hogy a játékosok nagyobb többsége a pozitív, békés megoldásokat szerették és nagy részüket kényelmetlenül érintette a kínzás látványa. Ha másra nem is, arra jó volt ez a kisebb botrány, hogy a játék jobban a köztudatba kerüljön.

Támogatás és kiegészítők

2012. január 18-án meg is érkezett a játékhoz az első tartalmi bővítést kínáló 1.1-es patch, a Rise of the Rakghouls, amely egy új Flashpoint és Operation küldetést is kínált. Az 1.2-es patch áprilisban jött ki, itt átdolgozták a Legacy rendszert, amelyben a játékosok egyfajta családfát építhettek maguknak a karakterekből, továbbá ehhez is érkeztek PVE és PVP küldetések egyaránt. Az 1.3-as Allies patch-csel a közösségre fókuszáltak, egy Group Finder eszközt vezettek be, hogy a játékosok könnyebben találjanak társakat a Flashpoint és Operation küldetésekhez, ezenkívül a gear rendszert is átdolgozták. Július 10-én egy nagyobb próbaidőszak keretében a nem előfizetők a teljes játékot kipróbálhatták és végigjátszhatták a prológust.

 2012. július 31-én a BioWare bejelentette, hogy a TOR hamarosan Free-to-Play (továbbiakban F2P), vagyis ingyenesen játszható lesz.  Ennek oka egyértelműen az előfizetői számok a félév során tapasztalt csökkenése volt. A F2P játékosok 50-es szintig bármilyen karaktert felfejleszthettek, amely az alapjáték tartalmait jelentette. Mindez lassabb fejlődést és bizonyos eszközök megvonását jelentette, de még így is bőven elég tartalommal, hogy élvezhető legyen a játék. A F2P móddal egy időben bemutatták a TOR mikrotranzakciós rendszerét, a Cartel Marketet, ahol valódi pénzért játékbeli váltókat vásárolva rengeteg fegyvert, ruhát, eszközt és kiegészítőket szerezhettek meg a játékosok. A F2P játékosok a Marketben pedig megvásárolhatták azokat a képességeket és játékelemeket, amelyből kimaradtak. Gyakorlatilag a BioWare egy fair megoldást kínált mindenkinek és igyekeztek minden megoldással pótolni a kiesett bevételt, amelyet az EA elvárt a TOR-tól.

Az októberi 1.5-ös patchet egy nyilvános tesztszerver előzte meg, amelyet a BioWare nem igazán reklámozott a játékosoknak. A szerverrel az új F2P módot, a Cartel Marketet és az új tartalmakat tesztelték a játékosokkal. Végül november 15-én jelent meg hivatalosan a F2P mód mindenkinek, ezzel együtt drasztikusan lecsökkentették az elérhető szervereket 215-ről mindössze 16 db szerverre, amelyből nyolc Észak-Amerikában, nyolc pedig Európában volt elérhető, utóbbi angol, német és francia nyelveken is. Több játékosnak is bosszúságot okozott a szerverösszevonás, mert a karakternevek ütközése miatt új neveket kellett adniuk.

Az első nagy kiegészítő, a Rise of the Hutt Cartel 2013 tavaszán érkezett a 2.0-ás frissítéssel. Felemelték a legmagasabb szintet 55-re,  új küldetések és kampány érkezett, egy új bolygóval Makeb néven, felszereléssel, skinekkel.  Átdolgozták a harcrendszert és a fejlődési fát is. Az év végén be is jelentették a következő kiegészítőt, amely 2014 februárjában jelent meg Galactic Starfighter néven. A 2.6-os frissítés és kiegészítő egy teljesen új módot és játékmenetet, mégpedig  űrcsatákat hozott a TOR-ba.  Ezt már a játék első megjelenésekor szerették volna bevezetni, de végül kiegészítő lett belőle. Két csapat, 12-12 fővel indulhattak egymás ellen űrcsatába capture-the-flag, vagyis területfoglaló stratégiában. Három különböző hajótípus (felderítő, támadó és bombázó) közül lehetett választani és ezek is ugyanúgy fejleszthetők, mint a karakterek. A kiegészítő egy érdekes és újszerű játékmód volt, még ha a repülők irányítása nem is lett túl kifinomult.

A következő kiegészítőt októberben hozták a 2.9-es frissítéssel, Galactic Strongholds címen. Ez elsősorban a közösség szempontjából lett népszerű, az összeszokott klánok saját erődöket birtokolhattak bizonyos bolygókon, amelyet kedvükre fejleszthettek, díszíthettek és innen együtt mehettek küldetésekre. A Starfighter és a Strongholds hosszabb kampányt és történetet nem hozott, de már szeptemberben bejelentették, hogy a következőben a KotOR főhőse, Revan fog visszatérni. A kiegészítőt a Forged Alliances vezette fel és olyan, a KotOR-ból ismert bolygókat vonultatott fel, mint Manaan és Rakata Prime.

Volt egyszer egy Régi köztársaság – 16 éves lett a KotOR videójáték
Itt az idő, hogy újra elővegyük és megnézzük, miért is tartják minden idők egyik legjobb Star Wars videójátékának. RÉSZLETEK ITT.

2014. december 2-án élesedett a 3.0-ás frissítés, amely a Shadow of Revan kiegészítőt hozta el. Egy teljesen új történet szál indult, olyan új karakterekkel, mint a sith Lana Beniko, a köztársasági kém Theron Shan és a vuki csempész Jakarro.

A történet szerint Revan visszatért a halálból és hamar fenyegetővé vált mind a köztársaság, mind a Sith Birodalom számára.

16 érdekesség a 16 éves KotOR kapcsán
A játékról készült hiánypótló könyvből gyűjtöttünk össze egy hosszú cikkre való érdekességet a szülinapos RPG-ről. RÉSZLETEK ITT.

Lana és Theron egyfajta kényszerű szövetséget kötött a két oldal között főhősünkkel együtt. Az új történet kicsit elmossa a határokat a világos és a sötét oldal között. Két bolygó is megjelent, a Yavin IV és a Rishi. Az új frissítéssel átdolgozták a korábbi Skill fát egy egyszerűbb rendszerre, Disciplines néven. Az új fejlődési rendszerben a korábbi kettő helyett, három specializáció (Tank, DPS, Healer) közül választhattak, attól függően, hogy milyen kasztban játszanak. A BioWare azzal indokolta a drasztikus változtatást, hogy a Skill fában túl könnyen lehetett kitölteni az összes képességet egy fán és így a többire nem maradt hely. A Disciplinesben, egyszerre lehet mindenre fejleszteni, több szint közül választva, amelyet szint lépéskor hasznossági ponttal érhet el a játékos.  Sok rajongó kritizálta az új rendszert és sokan el is pártoltak a játéktól emiatt. 

A 3.0 viszonylag kevés frissítést élt meg, a 3.2, a Rise of the Emperor már a következő kiegészítő történetét vezette fel, amelyben Ziost bolygóra utaznak el hőseink, hogy rejtélyt oldjanak meg. A 3.2 bevezette a közkedvelt togruta fajt választható karakternek. 2015. június 15-ei E3-on az EA bejelentette a közelgő új kiegészítőt, a Knights of the Fallen Empiret (továbbiakban: KotFE).  A TOR egy nagyobb, filmszerű történetet kapott, amelynek ez volt az első felvonása.  Az EA a megszokotthoz képest jobban reklámozta, rövid CGI előzetest kapott Sacrifice címmel, amelyben felvezették az új ellenséget és karaktereket. Ez az időszak már Az ébredő Erőt megelőző hype volt, az EA is igyekezett kihasználni, hogy népszerűsítse a TOR-t. Október 20-án jelent meg a kiegészítő a 4.0-ás frissítéssel.

A kiegészítő egy teljesen új ellenséget, az ismeretlen űrben található Zakuul bolygón működő Eternal Empiret (Örök birodalmat) vezette be, aminek vezetője a bukott sith császár Vitiate új testben és Valkorion néven, végrehajtói iker fiai és lánya. Az új birodalom egyszerre lett fenyegető a köztársaságra, a Jedi Rendre és a Sith Birodalomra egyaránt. Hamar új konfliktus alakult ki a galaxisban, ugyanis a Zakuul flottája és hadserege, a zakuuli lovagok egymás után rohanják le a köztársaságot és a Sith Birodalmat is. A történet mellett a játékmenetben is változtatott a BioWare. Karakterünk elsődleges, négy statjait összevonták egybe Mastery néven. Továbbfejlesztették a Flashpointokat és az Operationöket, bevezették a Star Fortress küldetéseket egyéni és coop multiplayerben egyaránt. Az előfizetőknek 60-ra emelték az elérhető maximum szintet.

A KotFE után majdnem egy évvel érkezett a folytatása, a TOR öt éves születésnapjára 2016. december 2-án, ez volt a Knights of the Eternal Throne (továbbiakban: KotET). A történet ott folytatja, ahol a KotFE abbamaradt, ismét egy rövid mozifilmszerű előzetes, a Betrayed vezette fel az eseményeket. Főhősünk az Örök birodalom ellen létrejött jedi és sith szövetség, az Eternal Alliance vezére, főhadiszállásuk az Odessen. A KotET lezárása pontot tesz az Örök birodalom, Valkorion és a lánya Vaylin sorsára is. A KotET az 5.0-ás frissítéssel érkezett,  az előfizetőknek 70-es szintre emelték a maximumot, jelenleg is ez a legmagasabb szint a játékban.  Egy új bolygó is megjelent Iokath néven, amelyre a kiegészítő története után alapoztak még rengeteg kisebb-nagyobb küldetést. A négy fős klánoknak az Uprisings névre keresztelt napi és heti küldetéseket adták többféle nehézségi szinttel. Az 5.2-vel a War of Iokath további napi és heti küldetéseket adott, ill. voltak olyan Flashpointok, mint a Crisis on Umbara, a Traitor Among The Chiss vagy a Nathema Conspiracy, amelyek a KotET történetét folytatták.

Az utóbbi két évben a BioWare jobban fókuszált a játékos közösség megtartására, igyekeztek folyamatosan mind a PVE solo és coop, valamint a PVP Warzone, Aréna, Starfighter és Challenge módokhoz is valamilyen tartalmat biztosítani.  A játékos keménymag kitart a TOR mellett, de kiegészítő elmaradása miatt egyre több játékos pártolt el,  ezért kénytelenek voltak tovább csökkenteni és összevonni szervereket. Jelenleg kettő szerver van Észak-Amerikában és három Európában, angol, német és francia nyelveken.

A magyar játékosok az európai Darth Malgus angol nyelvű szerveren aktívak leginkább, érdemes keresni társakat egy közös játékhoz, klánokat is lehet még találni magyarokkal.

A TOR jövője

Egészen tavaly decemberig kellett várni, hogy a történetre fókuszáló frissítést kapjunk, amikor megjelent a Jedi Under Siege. A küldetés Ossus-ra kalauzolt el minket és elkezdte a felvezetni az október 22-én érkező Onslaught kiegészítő történetét. A küldetést végig játszva világossá vált, hogy  a rövid ideig tartó béke a Régi Köztársaság és a Sith Birodalom között nem marad fent, ugyanis a sithek élére visszatért Darth Malgus, a TOR eredeti fő gonosztevője.  Ezzel a játék visszatér az alapokhoz, a két oldal konfliktusához, hogy ez most jó vagy rossz majd kiderül. Annyit már most lehet tudni, hogy A klónok háborúja animációs sorozatból ismert Onderon lesz az új helyszín, újragondolják a karakterfejlesztést, bevezetik a taktikai felszerelést és fontosabbak lesznek az olyan morális döntések, hogy melyik oldalt választjuk. A legutóbbi 5.10.4-es frissítéssel sokat könnyítettek a F2P és Preferred státuszú, vagyis nem előfizető játékosoknak is. Az összes kiegészítő ingyenessé vált egészen a Shadow of Revanig bezárólag, a KotFE, a KotET és majd az Onslaught csak az előfizetőknek érhető el.

A TOR idén decemberben lesz 8 éves, az EA MMORPG játéka hosszú utat tett meg, hullámzó teljesítménnyel, de a BioWare fejlesztőivel még mindig igyekeznek életben tartani. Kijelenthetjük, hogy a valaha készült leghosszabb és legtöbb tartalommal rendelkező Star Wars játék.

Több mint 28, a kánonból és a bővített univerzumból is ismert bolygó szerepel benne, így szinte az egész galaxis bejárható. Nyolc különböző kaszt és előfizetőként 10 faj közül választhatunk. A kasztok mind saját történettel rendelkeznek, egyenként több száz órányi játékidőre és küldetésre számíthatunk, nem beszélve az RPG műfajból adódó szabad fejlődés és történetmesélés lehetőségét sem.

 Aki most kezdene neki a játéknak újoncként, elsőre komplexnek és bonyolultnak találhatja ezért érdemes utánaolvasni, mielőtt belevág.  A játékmenet kissé monoton, a mászkálós, gyűjtögetős életmódhoz szokott játékosnak való, de cserébe kárpótol a részletgazdag világa, az egyedi karakterfejlődés lehetősége és csavaros története.  Nem része a kánonnak,  viszont rengeteg kalandot kínál a rajongóknak akár egyedül, akár barátokkal együtt játszva. Úgy tűnik az EA-nek és a BioWare-nek továbbra is vannak tervei vele, kíváncsian várjuk a szeptembert és a régóta várt 6.0-ás frissítést.

Nyitókép: Darth Malgus (jobbra) az Onslaught kiegészítőhöz készített promóképen (SWTOR.com)


Források: GameStar.hu, Kotaku, Star Wars: The Old Republic Wiki, SWTOR.com, SWTORStrategies.com, Wikipedia, Wookieepedia

Legfontosabb posztjaink