Még május elején nyilatkozott az Inverse-nek Kevin Kiner zeneszerző, aki a Visceral Games eltörölt, Ragtag néven futó játékának zenéjén is dolgozott. Neki köszönhetjük egyebek között A klónok háborúja és a Lázadók fantasztikus zenéit is, s most általa új részletek derültek ki az elkaszált projektről. Megtudhatjuk, hogyan vett részt benne és hogyan érintette, amikor az EA elkaszálta a készülő játékot 2017 őszén.
Az EA nehezen boldogult a Star Wars játékaival, mióta 2013-ban licencszerződést kötött a Disney-vel. Tavalyi cikksorozatunkban részletesen körbejártuk milyen döntések és hibák övezték az EA szárnyai alatt készült Star Wars játékokat. Ebből különösen érdekes a Visceral Games fejlesztőinél készült Ragtag projektnévre keresztelt singleplayer akció-kaland játéka, amely sosem jelent meg. Ennek számos oka volt, kezdve a nagyvállalati menedzsmenttől, a kreatív igazgató Amy Hennig vezetői hiányosságaitól és a a technikai problémákon keresztül egészen az időhiányig. A projektet az EA végül törölte 2017 októberében, amely egyúttal csődbe vitte a Visceralt is. A Ragtag négy éven át készült, számos változtatáson esett át, ám valójában sosem jutott túl az alfa és demó verzión, a háttérben viszont valaki végig szorgosan dolgozott.
Kevin Kiner, akit leginkább A klónok háborúja és a Lázadók animációs sorozat zeneszerzőjeként ismerünk, a két sorozat mellett a Ragtaghez is írt zenéket. Elmondása szerint éveken át dolgozott az EA-nek és a Visceralnak, jelentős mennyiségű zenét írt a játékhoz, amely a projekt bedőlése miatt már nem fog megjelenni és más jövőbeli Star Wars projekthez sem használják fel. Szerinte „borzasztó mennyiségű pénzt költöttek a projektre”.
„Amy Henniggel dolgoztam együtt, aki az Uncharted-ot csinálta. Nagy megtiszteltetés volt számomra, hogy felvett. Nashville-be mentünk, ahol egy nagyszerű zenekar segítségével közel egy óra hosszú anyagot rögzítettünk. Aztán leállították a játékot – nem a zene miatt”
– emlékezett vissza Kiner. Az Inverse cikkében megemlítik, hogy a zeneszerző már A klónok háborúja záróévadjánál is elmagyarázta, milyen sok időt vesz igénybe a zenekari kompozíció. Egy zenekarral sokszor egy egész napon át tartó sikeres munka is mindössze néhány perces kész zenei anyagot jelent. (Itt érdemes megjegyezni, hogy Kiner zenéjét Budapesten rögzítették a záróévadhoz – erről bővebben itt írtunk.) Az ő észrevételei viszont alátámasztják azokat a korabeli jelentéseket, amelyek szerint Ragtag projekt meglehetősen előrehaladott fázisban járt, amikor az EA elkaszálta.

„Volt néhány olyan téma, amelyek a legjobbak voltak, amit eddig a Star Warshoz írtunk. Most szó szerint be vannak dobozolva valahol és soha nem fogják őket felhasználni. Egy barátomnak mondtam, ez olyan mintha John, Paul, George és Ringo éppen befejezte volna a »Yesterday« keverését aztán valaki elkapja a szalagot és azt mondja nekik: »Oké fiúk, ennyi lett volna!« És az egészet bevágják egy pincébe örökre”
– fogalmazott a zeneszerző. A projekt törlése egyszerre volt zeneszerzőként és rajongóként is nehéz neki. „A szívem szakad meg, mert volt néhány igazán jó darab, amely már sosem fog előkerülni” – magyarázza Kiner.
„Utána hat hónapon át nagyon mély depresszióban voltam.”
A Ragtag törlése az egyik ékes példája annak, ahogy az EA trükközései visszacsaptak a cégre a játékosközösség felől. Mikor törölték a projektet és bezárták a Visceralt, az EA és maga Amy Hennig is azzal magyarázta a döntést, hogy már nincs akkora igény a játékiparban a történetvezérelt singleplayer játékokra, mert mindenki multiplayerrel szeret manapság játszani. Ezzel szemben az EA ügyvezető alelnöke, Patrick Söderlund egy 2017. októberi blog bejegyzésben még ki is fejtette, hogy a Ragtag milyen jó egyjátékos történet lehetett volna, amelyhez szívesen tértek volna vissza a játékosok. Söderlund kijelentése csak tovább fokozta az indulatokat az EA vezetésének döntésével szemben, miszerint már csak a hosszan támogatott multiplayerre és a mikrotranzakciókra összpontosítanak és csak újabb bőrt húznak le a meglévő franchise-okról.
Ezek a nyilatkozatok nagy felháborodást keltettek mind a játékosok, mind a Star Wars rajongók között és az eladások rá is cáfoltak az EA kommunikációjára.
A 2017 és 2018-as év legjobban fogyó konzoljátékai rendre a történetközpontú singleplayer játékok voltak, mint a God of War, a Spider-Man, a Red Dead Redemption 2 vagy a Breath of the Wild. Az EA ugyan felfigyelt a panaszokra és a tendenciára, de előtte még kiadták a Battlefront II-t, amely a freemium mobiljátékokra jellemző pay-to-win lootbox modelljével kisebb nemzetközi botrányt kavart – ezt már a Disney sem nézte jó szemmel.
Végül tavaly novemberig várniuk kellett a rajongóknak egy singleplayer akciójátékra, a Star Wars Jedi: Fallen Orderre. A Respawn játéka hatalmas siker lett, a tavalyi év egyik leggyorsabban fogyó és legtöbbet eladott játéka volt. Ez megmutatta az EA-nek, hogy igenis van igény az olyan játékokra, amely filmszerű történeteket és egyjátékos kalandokat hoznak, multiplayer nélkül. Nem csoda, hogy az EA nemcsak a Jedi: Fallen Order folytatását tervezi, hanem önálló fanchise-zá is bővítené.
Tavaly áprilisban, az Eurogamernek adott interjújában Amy Hennig már méltatta a Respawnt, hogy ők hozták létre azt, amit a Visceral nem tudott. Azóta Hennig és az EA is rég továbblépett a Ragtagtől és más utakon járnak,
Kevin Kiner szavai mégis azt mutatják, hogy milyen jól is sikerülhetett volna a Ragtag, ha ilyen művészek dolgoztak a játékon.
Csak reménykedni tudunk, hogy a jövőben valamilyen más projekthez előveszik a zeneszerző bedobozolt munkáit.