Márciusban érkezett a hivatalos bejelentés, hogy a Zynga végleg lekapcsolja és törli a Star Wars Commander mobiltelefonos játékot június 22-én. A stratégiai játék idén lenne hat éves. Cikkünkben végigvesszük, hogy milyen volt vele játszani és úgy általában mi jellemzi az iOS és Android rendszerű videójátékokat. Emellett arra is választ adunk, mivel tölthetik ki a Commander lekapcsolása után keletkező űrt a Star Wars mobiljátékok piacán.
A Csillagok háborúja parancsnokai
Bár a LucasArts bezárását követően az EA Games felel a Star Wars játékok fejlesztéséért és kiadásáért, a Star Wars Commandert nem ők, hanem a Disney Interactive Studios készítette. Az Interactive Studios inkább a casual, mobilos játékok fejlesztésével foglalkozik, nincs tapasztalatuk multiplatformos AAA játékok fejlesztésében, ezért is kötött a Disney 10 éves partneri szerződést az EA-vel, amelyről tavalyi cikksorozatunkban részletesen beszámoltunk.
Az Interactive Studios már 2013-ban elkezdte a fejlesztést, nem sokkal azután, hogy a Disney döntött a LucasArts bezárásáról és tárgyalni kezdett az EA-vel. A Star Wars Commandert kizárólag hordozható eszközökre tervezték (mobiltelefon, tablet), 2014-ben jelent meg Androidra, iOS-re és Windows Phone operációs rendszerekre.
Egy valós idejű stratégiai (RTS – Real Time Strategy) játékról beszélünk, amelyben a Galaktikus Birodalom vagy a Lázadók Szövetsége oldalán vehetjük fel a harcot.
Single- és multiplayer módban játszhattunk a gép vagy más játékosok ellen PVP-ben. A játékmenet leginkább a Clash of Clans című szintén mobilos játékon alapul. A játékosnak úgynevezett tower defence módban kell kreálnia egy bázist és fejlesztenie, hogy aztán később megvédhesse az ellenség támadásaitól. A győztes csatákat medálokkal jutalmazta a játék, a vesztes csaták után elvont egyet. Vannak hasonlóságok a LucasArts nagy sikerű RTS játékaival, mint az Empire at War és a Galactic Battlegrounds, viszont azok még a stratégiai videójátékok hőskorszakában készültek PC-re, sokkal komplexebb, részletesebb játékok voltak, mint a Commander.

Tartalom terén a Disney Interactive Studios igyekezett változatos karakterekkel, járművekkel bővíteni a játékot az évek során, viszont viszonylag kevés játszható bolygó állt rendelkezésre. Összesen hat bolygó volt elérhető, ebből négy a filmekből már jól ismert (Tatuin, Hoth, Takodana, Yavin 4) és kettő új itt jelent meg először (Er’Kit és Dandoran). Ezenkívül a kánon többi helyszínét csak említik. Több ismert karakter is feltűnik a galaktikus polgárháború időszakából. De nemcsak az eredeti trilógia, hanem a klónháborúk, a zárótrilógia és az antológiafilmek járművei is sorra megjelentek a játékban.
A játék kampánya időben az Egy új remény és az idén 40 éve bemutatott A Birodalom visszavág között játszódik, amikor zsoldosok egy csoportja a Tatuinra érkezik és vezetőjükkel, Saponzával az élen saját bázist hoznak létre a bolygón. Saponza hűséges partnerét mi irányítjuk a játék során. Nem sokkal később összetűzésbe kerülnek Jabba által felbérelt orgyilkosokkal. Saponza zsoldosai legyőzik a támadókat, de ezzel nyílt konfliktusba bonyolódnak a huttokkal és
a játékos döntése alapján hol a Lázadók, hol a Birodalom támogatását veszik igénybe.
A kampány nem valami hosszú, de kicsit másfajta szemszögből mutatja be a Külső Peremvidéken zajló konfliktusokat, ahol nem minden fekete és fehér.

A Commander sikere viszont az online multiplayer módban rejlett, amely évekig fenntartotta a játékosok érdeklődését és az úgynevezett freemium üzleti megoldással pedig bevételeket hozott a Disney-nek. A freemium játékokra jellemző, hogy egy lecsupaszított alapjátékot kínálnak ingyenesen, amely lényegesen több mint egy demó. A játékos ezt letölti és amikor már kezd belejönni, fizetnie kell a további funkciókért, fejlődésért és skinekért különböző játékon belüli mikrotranzakciók segítségével. A játékos körökben ezt Free-to-play vagy Pay-to-Win (játssz és nyerj) modelleknek is nevezik, free-to-play pl.: a Star Wars: The Old Republic MMORPG játék is.
A modell azért is lett bevett a mobilos játékoknál, mert ezek a szoftverek kinézetre a húsz évvel korábbi PC-s és konzolos játékok szintjét hozzák, a fejlesztésük is más, ezért nem tartható fent a bevett 60 eurós ár, mint a PC-s, konzolos társaiknál. A kiadók ezért inkább ingyenesen adják a játékot, hogy aztán a hiányzó bevételt a játékon belüli vásárlásokból fedezzék.
A mobiljáték-piac
Az látszik, hogy a mobiltelefonos játékok piaca óriási lett az utóbbi években, köszönhetően az okostelefonok elterjedésének. 2019-ben világszinten 49 milliárd dollárt termeltek a mobiljátékok, amely
a teljes videójáték-piac már közel 60%-át teszi ki és az emelkedés továbbra is tart, miközben a PC-s vagy asztali konzolos piac inkább stagnál.
Egyes elemzők szerint 2024-re elérheti a 90 milliárdos bevételt is világszinten, amely a mobilos játékok túlsúlyát jelentheti majd, s ez sokakban aggodalmat okozhat. Mindebben nagy szerepe van a harmadik világ országainak, azon belül is Kínának, ahol az okostelefonok hozták el az internetet az emberek életébe és vezették be őket tömegesen a videójátékok világába. Nem csoda, hogy a játékkiadók egyre inkább a kínai piac igényei szerint fejlesztenek játékokat. Ráadásul az okostelefonok jóval szélesebb rétegeket érnek el, mint az asztali gépek vagy konzolok. A kisgyerekektől, egészen a legidősebb korosztályig ma már mindenkinek van legalább egy okostelefonja és többségük játszik is rajta valamilyen játékot. Az EA már korábban is tudatosan építette a mobiljátékos részlegét, szinte az összes népszerű franchise-jának elkészítette a mobilos verzióját, de Star Wars témájú játékuk csak egy van, a Galaxy of Heroes. A Disney-nek a Commander volt az utolsó Star Wars-os mobiljátéka.
2019. január 7-én a Disney minden fejlesztési és kiadási jogát átadta a Zynga Inc-nek. A Star Wars Commander innentől kezdve elkezdte a haláltáncát, a Zynga nem tudta olyan mértékben fejleszteni és támogatni, míg végül idén márciusban döntöttek a játék végleges megszűnéséről. Azóta a játékon belüli mikrotranzakciók már nem élnek és a játék eltűnt az App Store és Google Play áruházakból is. Akik korábban letöltötték még játszhatnak vele június 22-ig, de utána ez a Star Wars játék is végleg eggyé válik az Erővel.
Milyen további Star Wars mobiljátékok jelentek meg a Disney égisze alatt?
- Star Wars: Assault Team (2014): A Disney Mobile fejlesztette a LucasArts-cal együtt. 2014-ben jelent meg mindhárom mobil rendszerre. Körökre osztott stratégiai játéknak készült, kártyajátékos elemekkel. Alig egy évvel a megjelenés után lekapcsolta a Disney, hogy a Commanderrel foglalkozzanak.
- Star Wars: Galaxy of Heroes: A Capital Games és az EA Mobile közös fejlesztésű mobilos Star Wars játéka, amely 2015 októberén jelent meg Androidra és iOS-re. Alapvetően egy gyűjtögetős, RPG játék, amelyben 4-5 fős csapatunkkal körökre osztott párbajban vehetjük fel a harcot az ellenséggel. A világos és a sötét oldalnak is van saját kampánya, számos PVP multiplayer játékmód és megannyi karakter közül választhatunk, a kánonból és a Legendákból is. Már öt éve folyamatosan biztosítják hozzá a tartalmakat, az újonnan megjelenő filmek és sorozatok számos karakterei is elérhetővé váltak (legutóbb A mandalore-ihoz). A Commanderhez hasonlóan ez is egy freemium játék, ingyenesen letölthető, de a gyorsabb fejlődésért és az új karakterekért sokat kell még rá költeni.
- Star Wars: Force Arena (2017-2019): A Lucasfilm és a Netmarble Games közös fejlesztésű mobiljátéka, amely a gyűjthető digitális kártyákon alapuló MOBA (multiplayer online battle arena) környezetű játék volt. Tavaly ezt is lekapcsolták, pedig rengeteg karakter és jármű volt benne a kánonból.
- Star Wars: Force Collection (2013-2018): A Konami fejlesztette Androidra és iOS-re. Egy digitális kártya gyűjtögetős játék, amelyben közel 230 karaktert gyűjthettek össze a játékosok. Az ügyesebbek járművek tervrajzait is felfedezhették. Ha elegendő kártyát gyűjtöttek össze, akkor összemérhették erejüket más játékosok, vagy a gép ellen is, egyfajta párbajban. Többfajta játékmódot kínált, egy kampányszerű Questing módot, PVP-t, Legions-t amelyben barátainkkal együtt csoportban játszhattunk, és különböző speciális eseményeket. A Konami igyekezett folyamatosan bővíteni és fenntartani az érdeklődést, ám ez is kevés volt, egyre inkább csökkent a népszerűsége, végül 2018-ban lekapcsolták a játék szervereit.
- Star Wars: Galactic Defense (2014-2016): A DeNa Santiago nevű fejlesztőcég készítette ezt a sokadik stratégiai játékot mobilra. Annyiban különbözött a Commandertől, hogy az előzménytrilógiából is voltak benne karakterek, helyszínek, járművek, illetve a katonák mellett az ismert hősökkel is harcba lehetett szállni. Két év után lekapcsolták ezt is, hogy a Commandernek ne legyen konkurenciája.
- Star Wars: Knights of the Old Republic: Bizony a BioWare nagysikerű RPG játéka már elérhető mobiltelefonra is. Tavaly volt tizenhat éves a játék, amelyről mi is megemlékeztünk. A Disney az Aspyr Mediat bízta meg, hogy portolja Androidra és iOS-re, így a zsebünkben is hordozhatjuk ezt az örök klasszikust.
- Star Wars: Tiny Death Star (2013-2014): A Disney Mobile és a NimbleBit fejlesztette a LucasArts kiadásában (egyik legutolsó kiadott játékuk volt ez is). Mivel az utóbbi években nagyon beindult a retró őrület, a játék 8 bites és úgy néz ki, mint a nyolcvanas évek játékai. A történetben az eredeti trilógia időszakában vagyunk, a Galaktikus Birodalom oldalán magától Palpatine császártól és Darth Vadertől kapjuk a parancsokat, hogy levadásszuk a lázadó kémeket. Egy év után ezt is eltávolították, hogy a Commanderre fókuszáljanak a fejlesztők.
- Star Wars: Uprising (2015-2017): A Kabam fejlesztette és a Disney Interactive adta ki még 2015-ben ezt a külső nézetes akció–RPG játékot. Története kifejezetten a kánont igyekezett bővíteni. Időben nem sokkal A Jedi visszatér után játszódott, amelyben a Galaktikus Birodalom helyi kormányzója elzárta az információkat és „Vasblokád” alá vette az Anoat rendszert. A játék főhősei egy csapat alvilági gengszterből, csempészből és fejvadászból álló szabadságharcos, akik fellázadnak a birodalmi blokád ellen a Bespinen. Sajnos a Disney két év után ennek a játéknak is lekapcsolta a szervereit. Nagy kár érte mert a története és karakterei a kánon részét képezték. (Ez a játék volt egyébként A mandalore-i magyar származású látványtervezőjének, Brian Matyasnak az első Star Wars munkája – a szerk.)
- Star Wars: Heroes Path (2015): Még egy stratégiai játék a Disney Interactive-tól. Ez egy Apple exkluzív volt, kizárólag iOS-re jelent meg és csak az Egy új remény eseményeit dolgozta fel. Nagyon rövid életű volt, hamar levették az App Store-ból.
- Star Wars Journeys (2014): A Disney Interactive készítette kizárólag iOS-re és az előzménytrilógia időszakát dolgozta fel. Egy interaktív hangoskönyv, amelyet James Arnold Taylor (Obi-Wan szinkronja A klónok háborújában) olvasott fel. Az egyes fejezeteket különböző mini-játékokkal tették élvezetessé. Két rész jelent meg, az egyik a The Phantom Menace, mely Baljós árnyak epizódját meséli el. Ebben található egy fogatversenyes mini-játék, amely nagyon hasonlít a LucasArts klasszikus Racer játékára. A másik rész a Beginnings néven jelent meg, amely az előzménytrilógia mindhárom epizódját tartalmazta már. Egy éven belül a Disney ezt is eltávolította az App Store-ból.
- Star Wars: Puzzle Droids (2017): Egy ügyességi és logikai puzzle játék, kicsit a Tetris-hez hasonló. Rövid életű volt, pedig az ilyet szeretik a játékosok.
- Lego Star Wars játékok: Áprilisban lett tizenöt éves az első Lego Star Wars, amelyről megemlékeztünk mi is. A későbbi részek közül a The Complete Saga és a The Force Awakens a Warner Bros Interactive Entertainment jóvoltából elérhetőek Androidra és iOS-re. Az idén ősszel érkező (október 20-ra ígérik) The Skywalker Saga mellett egy mobilos változatot is megjelentetnek Lego Star Wars: Battles címen. Ez azonban eltér majd az új játéktól, egy valós idejű stratégiai PVP multiplayer Lego játék lesz. Úgy tűnik ezzel töltik ki a Commander után maradt űrt.
- Star Wars Rebels: Recon Mission (2015-2016): A Gigataur nevű fejlesztőcég készítette ezt a 2D-s, platformer-akció játékot. A Lázadók sorozat első két évadját dolgozta fel, a Szellem legénységével szállhattunk harcba a birodalom ellen. Sajnos alig egy év után megszüntette a Disney.
- Star Wars: Rivals (2017-2018): A Disney készítette Androidra és iOS-re. Egy valós idejű kompetitív PVP shooter játék volt és kizárólag Kanadában, Ausztráliában és Új-Zélandon jelent meg. Az eredeti és a zárótrilógából is voltak karakterek, ám egy év után ezt is lekapcsolták.
- Star Wars: Jedi Challenges (AR játék): A nagysikerű Pokémon Go példájára a Disney is megcsinálta a saját AR (augmented reality – kiterjesztett valóság) Star Wars játékát a Lenovo segítségével. A játék csak erősebb hardverrel ellátott mobilokon működik és az alkalmazás mellé meg kell vásárolnunk egy különböző perifériákból álló szettet is. A Jedi Challenges csomagja tartalmaz egy Lenovo Mirage AR headsetet, egy földre helyezhető mozgásérzékelő szenzort és egy kontrollert, amelyet stílszerűen egy fénykard markolatáról mintáztak – választhatunk Anakin Skywalker vagy Kylo Ren fénykardjai közül. Sajnos csak limitált kiadásban jelent meg. Magyarországon nem lehet megvásárolni, de külföldi oldalakon még megtalálható.
- Star Wars Scene Maker (2014-2018): Egy igen szórakoztató játék volt ez a Disney Mobile-tól, amely szabadkezet adott a játékosoknak. A játék lényege, hogy a filmek legismertebb jeleneteiben kicserélhettük az egyes karaktereket, így pl.: C–3PO mondta Luke-nak, hogy „Én vagyok az apád”. Továbbá a játékosok a telefon mikrofonján rögzíthették a saját szövegüket és beilleszthették a jelenetekbe. Egy megkötés volt, hogy minden kreált jelenet, maximum egy perces lehetett, de a kész művet megoszthatták a neten. Négy év után ezt is levették a digitális áruházakból.
- Star Wars Pinball: A játéktermi pénzbedobós flippereknek régi hagyománya van, már a nyolcvanas években is voltak Star Wars témájú kiadások. Aztán a virtuális térben az első Microsoft Windows rendszerekhez alapértelmezetten elérhető 3D Pinball for Windows – Space Cadet videójáték csak tovább fokozta a flipper népszerűségét. Azóta folyamatosan jelennek meg a különböző licencelt flipper videójátékok különböző platformokon. A hivatalos Star Wars flipper videójátékot a magyar Zen Studios fejlesztőcég készítette, akik az Xbox 360-ra megjelent Pinball FX-el lettek ismertek 2007-ben. A Star Wars Pinball 2013 februárjában jelent meg a LucasArts egyik utolsó kiadott játékaként. Valójában a Pinball FX-nek egy licencelt modja és szinte a létező összes platformra megjelent, így Nintendo Switchre és 3DS-re, iOS-re, Androidra, Playstationre, Xboxra, Wii-ra és Windows PC-re is. Az alapjáték az eredeti trilógiát dolgozta fel, de azóta számos kiegészítőt kapott és a Disney-felvásárlás utáni filmekhez is folyamatosan ékeznek az új kiegészítők (legutóbb a Solo: Egy Star Wars történethez).
- Star Wars: Card Trader: A Topps Company saját fejlesztésű digitális kártya gyűjtögetős videójátéka. 2015-ben jelent meg Androidra és iOS-re, de mellette valódi, fizikai kártyában is kiadták.
- SW Battlefront Companion: Az EA DICE 2015-ös Battlefront játékához készült kiegészítő, segédalkalmazás. A Battlefronthoz használt fiókunkkal itt megnézhetjük a többi játékos profilját, továbbá tartalmaz egy minijátékot is, a Base Commandot. Ez egy körökre osztott stratégiai kártyajáték, amelyben a Lázadók bázisát kell megvédenünk a birodalmi támadástól. Az itt megszerzett krediteket később felhasználhatjuk a Battlefrontban.
- Star Wars: Resistance Racer: Ez az egyetlen játék, amely kapcsolódik az Ellenállás című animációs sorozathoz. 2019-ben jelent meg Androidra és iOS-re és csak a DisneyNOW alkalmazáson keresztül érhető el. Egy könnyed versenyzős repülő-szimulátor, a sorozatból ismert járművekkel.
- Star Wars: Rise to Power (megjelenés előtt): Ez a játék kakukktojás, mert még nem jelent meg. Az EA 2017. augusztus 15-én jelentette be ezt az új stratégiai játékát Androidra. A Jedi visszatér utáni időszakban játszódna, a Galaktikus Birodalom vagy az Új Köztársaság oldalán vehetjük fel a harcot. A bejelentéskor az EA közölte, hogy Ackbar és Thrawn admirális közti rivalizálás adta volna a történet vázát. Viszont ezt később felülírta a Lázadók sorozat fináléja, feltehetően emiatt tolták el a játék megjelenését is, holott a zárt alfa tesztet már megkezdték 2018-ban. Azóta nem közöltek új infót a játékról, reméljük, átdolgozva még megjelenik valamikor a jövőben.
Források: 24.hu; Appsupport.Disney.com; Bitport.hu; EA.com; Holoszoba.hu; HWSW.hu; Lenovo.com; Logout.hu; Mobilarena.hu; Polygon; StarWars.com; StarWarsCommander.com; SWTORStrategies.com; Support.StarWars.com; Qubit.hu; Wikipedia 1, 2; Wookieepedia