Január 12-én új korszakot kezdődött a videójátékok világában, ugyanis a Lucasfilm feltámasztotta saját videójátékos részlegét Lucasfilm Games néven és már le is szerződtek a Ubisoftal, akik egy új nyílt világú és történetközpontú Star Wars játék terveznek. A fejlesztő Massive stúdió vezetői egyelőre semmilyen részletet nem árultak el történetével és helyszínével kapcsolatban. Vajon a messzi messzi galaxis melyik pontján és a kánon idővonalán hol fog elhelyezkedni az új nyitott világú kaland? Szerkesztőségünk néhány tagjával igyekeztünk ezt összeszedni nektek.
Írta: Faragó Dániel – Gaál Alexander, Kádas István és Földi Bence segítségével.
Igaza volt Matt Martinnak, amikor december 14-én azt írta a Twitteren, hogy
„régóta nem voltam ilyen izgatott a Star Wars videójátékok jövőjével kapcsolatban”,
de akkor még nem árulhatott el részleteket. Azóta a Lucasfilm már lerántotta a leplet a terveikről, miszerint házon belül újjáélesztik a hajdani LucasArts-ot, annak korábbi nevén (Lucasfilm Games).
Meg sem várták, hogy az EA kizárólagos szerződése lejárjon 2023-ban.
Rögvest bejelentették, hogy már szerződtek egy másik piacvezetővel, a francia Ubisofttal és a Massive Entertainment már el is kezdte fejleszteni az első nyílt világú Star Wars játékukat. A stúdió eddigi legfontosabb munkái a Tom Clancy’s The Division két epizódja volt, így sokan arra számítanak, hogy egy ahhoz nagyon hasonló stílusú, de a Star Wars világába helyezett történetre számíthatunk.
A fejlesztés még nagyon kezdeti fázisban van, mindössze annyit árultak el, hogy ez egy nyílt világú és történetközpontú játék lesz, a saját fejlesztésű Snowdrop grafikus motorra épül és több fontos játékelem sincs még eldöntve. Akik ismerik a játékfejlesztés fázisait, azok tudják, hogy ilyenkor még nagyon sok minden változhat a projektben, mire eljutunk a kész szoftverig (és sokszor még a megjelenés után is változik). Az álláshirdetések alapján többen próbálták meghatározni a készülő játék műfaját és arra jutottak, hogy hangsúlyosak lesznek az RPG, vagyis szerepjátékos elemek.
Egy nyílt világú játék azonban nagyon sok játékelemet vegyíthet magában. Lehet olyan taktikai looter-shooter, némi RPG-vel, mint a The Division, egy nagy bejárható várossal. Vagy valamilyen nagyobb kaland, több bejárható bolygóval, városi és vidéki helyszínekkel is, mint az Assassin’s Creed vagy a The Witcher? Netán egy nem lineáris sandbox, mint a GTA vagy a Fallout új részei? Mennyire lesz egyéni vagy online co-op és multiplayer? Továbbá azt sem tudjuk, hogy csak lőfegyveres karaktereink lesznek, vagy erőhasználó fénykardforgatók is.
Ezek a szempontok mind-mind meghatározzák majd a projekt koncepcióját és a játékmentet is. Minket rajongókat azonban már most foglalkoztat a kérdés, hogy a Massive új játéka mégis miről fog szólni? A Gamesradar.com oldalán megjelent cikkben öt lehetséges korszakot soroltak fel a kánonból, amelynek nyomán szerkesztőségünkben is kialakult egy elmélkedés a játék lehetséges helyszínéről és korszakáról. A messzi-messzi galaxis hatalmas és rengeteg potenciál van egy nyílt világú játékban.
Lássuk, milyen ötleteink születtek.
1.) Coruscant alsó szintjei
A LucasArts utolsó nagy projektje volt a Star Wars: 1313 című játék volt, amely a fiatal Boba Fett fejvadászkalandjairól szólt volna Coruscant egyik alsó (1313-as) szintjén. Az ambiciózus projekt sajnos sosem valósult meg, mivel még a megjelenés előtt törölték, de a rajongók azóta is reménykednek, hátha valaki feltámasztja. Ugyan a 1313 egy lineáris akciójátéknak készült, de a kezdeti fázisban a LucasArts fejlesztői a Grand Theft Auto példájára egy nyílt világú játékban is gondolkodtak. Egy hatalmas és bejárható föld alatti város, többféle szinttel ideális terep lenne, hogy jobban elmélyedjünk ebben a sötét és mocskos világban, ráadásul A mandalore-i sikere miatt a fejvadász sztorira is lenne igény. A The Divisionben már működött ez, ugyanis ott New York City magas felhőkarcolóit és földalatti metróhálózatát is bejárhattuk, ráadásul mindkét része elég sötét tónusú volt. A The Division vagy a Cyberpunk 2077 alapján egy neonfényes, sötét sikátorokkal, veszedelmes alakokkal és bűnbandákkal teli alvilági Coruscant igazi „ubisoftos” nyílt világú játék lehetne. Maga George Lucas is tervezett egy alvilági élőszereplős sorozatot Underworld címen (amely kapcsolódott volna a 1313-hoz is), ám az sem készült el. Helyette már A klónok háborújában láthattuk a coruscanti alsó szinteket – jó lenne egy játékban is bejárni ezeket.
2.) Jedi útkeresők, avagy a Köztársaság Fénykora
A Lucasfilm új és nagyszabású multimédiás projektje végre elindult: tavaly ősszel megjelent egy VR-játék hozzá, majd idén év elején kiadták az első regényeket és képregényeket, s továbbiak is várhatók az év során. Emellett egy élőszereplős sorozatot is terveznek, amely a korszak végén játszódik majd (The Acolyte). A Baljós árnyak előtt kétszáz évvel játszódó történetben központi téma, hogy a jedik a Külső Peremvidékeken rendfenntartó és útkereső szerepet látnak el, miközben új ellenségek leselkednek rájuk.
A korszak és az akkor még ismeretlen régiók felfedezése remek táptalaja lehetne egy nyílt világú játéknak.
Itt egy nagy város helyett sokkal inkább egy, vagy akár több különböző bolygót lehetne felfedezni és bejárni, valahogy úgy, mint a Star Wars: The Old Republicban vagy a No Man’s Sky nevű űrutazós játékban. Elképzelhető egy lineáris akciójáték, vagy egy szerepjátékos megoldás is, generálható karakterrel. Jedi karakterünk választhatna, hogy a rend kötelékében marad vagy útkeresőként tevékenykedik. A Starlight Beacon űrállomás lehetne a főbázisunk, ahonnan elindulva bejárhatnánk a külső peremvidéket, miközben szembetalálkoznánk a Nihil tagjaival, a drengirekkel vagy más új ellenségekkel. Akár még a sötétben rejtőzködő sithek is felbukkanhatnának. Mindenesetre a Köztársaság Fénykora már most nagyon jól alapokkal rendelkezik egy ilyen videójátékhoz.
3.) A klónok háborúja és az elit osztagok
Az előzménytrilógia és A klónok háborúja mára sokkal népszerűbb a rajongók között, mint 20 évvel ezelőtt, ezt mi sem mutatja jobban, mint az animációs sorozat záróévadjának tavalyi sikere. Az EA is belefutott abba a hibába a Battlefront II-nél, hogy kissé elhanyagolta a korszakot, de később ezt orvosolták több ingyenes frissítéssel is.
A rajongóknak megvan az igénye egy olyan játékra, amely kizárólag a klónháború időszakában játszódna,
hiszen annak idején a LucasArts is számos és máig közkedvelt játékkal bővítette a legendákat. A kánonban ilyen játék viszont nincs (ha nem vesszük ide a Battlefront II multiplayer tartalmait). Egy nyílt világú megoldás működhetne a háborúban is, akár az a koncepció is, amelyet még a Battlefront III-nál tervezett a LucasArts 2006 körül, csak sajnos azt is idő előtt törölték. Grandiózus csaták, amelyben klón vagy droid katonánk először szárazföldi harcokban venne részt, majd vadászgépével nem csak a légkörbe, hanem az űrbe is elrepülhetne, hogy ott látványos űrcsatákban küzdjön. Mindezt egy nagy térképen, töltőképernyő nélkül, amely a mai grafikus technológiával megoldható lenne.
Ha viszont nem nagy csatákban gondolkozik a Massive, akkor nyílt világú realista taktikai shootert is csinálhatnának, amolyan Divisionbe oltott Republic Commandót. Itt felbukkanhatnának a Delta és a Bad Batch elit osztagok is, utóbbiak hamarosan úgyis önálló animációs sorozatot kapnak a Disney+-on. Gaál Alexander szerzőnk is nagyon örülne egy klónháborús nyílt világú játéknak.
4.) A lázadás első szikrái, avagy kémek a sasfészekben
A Lázadók animációs sorozat és a Zsivány Egyes antológiafilm (és a hozzájuk kapcsolódó művek) remekül bemutatták a Lázadás felemelkedését. A korszak pedig továbbra is foglalkoztatja a Lucasfilmet, hiszen készül az Andor című sorozat is, amely egyfajta kémthriller lesz. A 66-os parancs és a yavini csata közötti sötét időszak ideális egy videójátéknak, ezt láthattuk is a Jedi: Fallen Ordernél, amely ugyancsak érintette a Lázadókat, de remekül bemutatta, milyen is volt a Birodalom elnyomása ekkoriban.
Érdekes lenne egy nyílt világú játékban a Lázadók kémeként beszivárogni birodalomi támaszpontokba, szabotálni, információkat gyűjteni, stb.
Ahogy Cassian karakterénél láthattuk, itt is lehetnének olyan „szürke” figurák, akik hajlandóak bemocskolni a kezüket a jó ügy érdekében. A Ubisoftnak ráadásul nagy múltja van ilyen játékok terén, hiszen a Splinter Cell, Ghost Recon, Watch Dogs vagy Assassin’s Creed játékaik mind-mind ilyen sztorikkal operálnak. Igazán érdekes és izgalmas lehetne, ha egy városban vagy valamilyen nagyobb térképen, egy bolygó települései között utazva Fulcrum ügynökeként kémkednénk és felszabadítanánk az elnyomottakat a Birodalom zsarnoksága alól. Akár saját kémhálózatot is építhetnénk a beszervezhető NPC-kel, akikkel egyéb küldetéseket hajthatunk végre, mint a nemrég megjelent Watch Dogs Legionben. Így tevékenységünk a Birodalmi Biztonsági Hivatal figyelmét is felkelthetné, akiknek kémelhárítói kegyetlenül levadásznák ügynökeinket. Kádas István főszerkesztő-helyettesünk nagy örömére még Thrawn admirális is felbukkanhatna a játékban.
5.) Sötét erők és a Birodalom árnyai
Dave Filoni még a Lazadóknál kezdte behozni a Bővített Univerzum karaktereit a kánonba, majd utána Jon Favreau-val közösen folytatta A mandalore-i sorozatnál. A kilencvenes és kétezres években megjelent művek mára már Legendák, de a Bővített Univerzum máig hatalmas rajongótáborral bír. A LucasArts annak idején rengeteg ehhez kapcsolódó játékot készített, mint például a Dark Forces, Jedi Knight, Shadows of the Empire, Rogue Squadron, vagy X-Wing és TIE Fighter játékok.
Ugyan a mostani játékok már úgy készülnek, hogy a kánonba illeszkedjenek, de ahogy a Lázadókban is felbukkant Thrawn főadmirális vagy A mandalore-iban a dark trooperek, úgy egy nyílt világú játékban is működhet ez a fajta a fanservice. Akár lehetne egy olyan nyílt világú játék, amelynek főszereplői az egyszerű emberek, akár úgy is, mint az X-Wing Allianceből ismert Azzameen család, akik teherszállítók a galaktikus polgárháború idején. Aztán az események úgy alakulhatnának, hogy belecsöppennek a Lázadók és a Birodalom közti konfliktusba.
Egy ilyen történet izgalmas lehetne és még több elemet beemelhetne a Legendákból a kánonba.
6.) Tatuin A Jedi visszatér után
A Disney+-ra gyártott A mandalore-i élőszereplős sorozat két évadja hatalmas siker. Din Djarin és Grogu belopták magukat a rajongók szívébe, nem mellesleg Dave Filoni és Jon Favreau közreműködésével további három spin-off sorozat is készül, így kialakulóban van egy Mandoverzum is.
A Jedi visszatér utáni időszak eddig viszonylag kiaknázatlan volt a kánonban, ám a sorozatok mellett egyre több regény és képregény is született, továbbá a Battlefront II és a Squadrons sztori kampányai is ezt az időszakot dolgozták fel.
Idén decemberben érkezik az első spin-off sorozat, The Book of Boba Fett címmel, amely valószínűleg Boba és Fennec Shand új alvilági tevékenységéről fog szólni a hajdani Hutt Kartell romjain. Már az Utóhatás regények és A mandalore-i Tatuinon játszódó epizódjai is egyre jobban elmélyítették a sivatagos bolygó vadnyugatias világát A Jedi visszatér utáni időszakban, amely akár egy nyílt világú játékot is inspirálhatna – elvégre a bolygóhoz előszeretettel nyúlnak a Lucasfilm alkotói. Földi Bence főszerkesztőnk szerint kaphatnánk egy bejárható Tatuint három településsel és végtelen sivataggal. A homokdűnék között buckalakók, banditák, krayt sárkányok és megannyi veszélyek leselkednének ránk. Főszereplőnk lehetne fejvadász vagy akár rendfenntartó marshall is. A KotOR és a SWTOR játékok alapján már volt lehetőségünk videójáték formájában is bejárni a bolygót.
Itt az idő, hogy végre a Mandóhoz is kapcsolódjon egy nagyobb videójáték.
7.) Az Első Rend felemelkedése
Korábban a LucasArts olyan játékai, mint a The Force Unleashed, a Dark Forces 2 vagy a KotOR 1-2 lehetővé tették, hogy a játékos jobban elmerüljön a sötét oldalban. Az Ubisofttól nem idegenek a sötétebb hangulatú játékok, elvégre a The Division két része is egy apokaliptikus, összeomlott és lerombolt világ nem éppen kellemes oldalát mutatták be.
Ez alapján ellehet gondolkozni egy olyan nyílt világú játékon, amelyben a sithek, vagy az Első Rend a főszereplők.
Mint említettük, a kánonban viszonylag keveset tudunk A Jedi visszatér és Az ébredő Erő közötti időszakról, néhány könyv és képregény már elkezdte kitölteni a hézagokat, illetve úgy tűnik Filoni és Favreau is elkezdte kifejteni A mandalore-iban, hogyan alakult ki az Első Rend csíráit és Palpatine titkos klónozási projektjére is utaltak. Ezekből kiindulva – akár időben már közelebb VII. epizódhoz – egy játék komolyabban foglalkozhatna azzal, miként jött létre az Első Rend és milyen titkos paktumok köttettek az Új Köztársaság háta mögött. Ez is lehetne egy kémkedős játék, így az Ellenállás és az Első Rend közötti konfliktusról is sokkal többet megtudhatnánk. Ráadásul a Galaxy’s Edge élménypark háttértörténete szintén hasonló sztorit dolgoz fel: egy ellenálló kém, Vi Moradi ténykedését a Batuun, az Első Rend árnyékában. A Batuu már a Sims 4-ben is bejárható, de elképzelhető, hogy egy nyílt világú játékot is inspirál.
8.) Milyen az élet a galaxisban a Skywalker kora eseményei után?
A Skywalker saga végleg lezárult a IX. résszel. Egyelőre nem tudjuk, hogy lesz-e olyan produktum a Lucasfilmtől, amely a Yavin után 35-öt követő időszakban játszódna. Ugyan a Legendákban számos tartalom készült, amely időben jócskán a Skywalkerek utáni korszakról szólt, gondolok itt Darth Talon és Darth Krayt legendájára.
A kánonban most még felfedezetlen ez a kor, így ideális lehetne egy nyílt világú játéknak, amely akár arra fókuszál, hogy milyen élet alakult ki a galaxisban, ahol nincsenek már sithek, nincs háború és a jedik is már csak legendák, amennyiben Rey nem alapított egy új rendet. Arra is kíváncsiak lennénk, hogy a leigázott Új Köztársaság és a megbukott Első Rend után milyen új hatalmi berendezkedés alakult ki a galaxisban és ez milyen módon hatott a galaxis polgárainak életére. Mindenképpen érdekes lenne, ha mindezt egy videójáték formájában kezdenék kifejteni a kánonban. A fejlesztőknek nagyobb alkotói szabadságot is adhatna, hiszen nem kéne a többi művel összeegyeztetni, úgyanúgy, mint annak idején a KotOR játékoknál, amelyek több ezer évvel a Baljós árnyak előtt játszódtak.
9.) Gengszterek, fejvadászok, csempészek – avagy a galaktikus alvilág
Az alvilág talán az egyik legérdekesebb része a messzi-messzi galaxisnak. Megannyi szereplő, hely, szervezet szövevényes világa, csupa gazfickó és kétszínű alak. A portálon mi is fontosnak tartjuk, nem véletlenül lett az oldal neve Ziro.hu. Az alvilágban rengeteg a potenciál, hogy egy kidolgozott nyílt világú játékot készítsenek, amelyben a főszereplők csempészek, fejvadászok, vagy gengszterek. Nemcsak a Coruscant alsó szintjei vagy Tatuin, hanem számos más világ is adhatná a helyszínt, Kádas István szerint Nar Shaddaa lehetne egy jó választás.
A kánonban is egyre több mű foglalkozik az alvilággal, ám a videójátékokban eddig kissé elhanyagolt terület volt. Ugyan az EA-nél készült egy Project Ragtag kódnevű játék, ezt azonban sajnos még a megjelenése előtt törölték. A kiszivárgott belsős információk alapján a Ragtag komolyabban elmélyült volna az alvilágban, a főszereplő is egy Han Solonál sötétebb csempészfigura lett volna. Jó lenne, ha ennek a projektnek a koncepciói nem egy elfeledett „dobozban” végeznék, hanem valaki (talán a Massive) fogná, és egy játékot csinálna belőle.
10.) A Régi Köztársaság – Legendákból kánon?
A napokban járta be a sajtót az a pletyka, hogy készülőben van egy új Knights of the Old Republic játék, de azt nem az EA és a BioWare készíti. Jason Schreier, aki korábban a Kotaku, most a Bloomberg News újságírója egy rajongói fórumban osztotta meg, hogy olyan fejlesztő stúdiótól várható, akikről senki nem gondolná. Nagyon sokan ezt készpénznek vették, de egyelőre kezeljünk pletykaként.
Évek óta újra és újra felbukkan a pletyka, hogy készül egy új KotOR játék, legutóbb tavaly januárban Jordan Maison (Cinelinx) osztotta meg, hogy már tervben van egy remake vagy folytatás. A KotOR játékok kultikus státuszúak a rajongói körökben, a BioWare első játéka egészen új távlatokat nyitott 2003-ban az új RPG Star Wars játékukkal, majd az Obsidian csak tovább fokozta azt a második résszel. A rajongók azóta is várják, hogy elkészüljön a folytatás, amely egy rövid ideig tervben is volt a LucasArtsnál, ám helyette egy MMORPG készült The Old Republic címen már az EA szárnyai alatt. Ez a játék még ma is játszható, támogatott és nagyon sokan is szeretik, de a rajongók a mai napig nem tettek le a 3. részről.
A KotOR bár rendkívül jó minőségű és kidolgozott, sajnos nem kánon, a Lucasfilm a Legendákba sorolta. Nem tudni, hogy a vállalat a frissen alakult Lucasfilm Gamesszel mennyire szeretne azzal foglalkozni, hogy egy az egyben átemelje a kánonba a Régi Köztársaság időszakát, miközben a meglévő kánonban is bőven van mit alkotni. Ráadásul megbízni egy olyan fejlesztőt, akinek eddig nem volt köze a témához, rizikós vállalkozás. Ki tudja, hogy az a játék mennyiben térne el az eredetiektől és mennyire nyerné el a rajongók tetszését. Az is lehet, hogy egy remastered kiadás van a készülőben és az első két játékot egyben kiadják új konzolokra, feljavított grafikával. Amennyiben igazak a pletykák, és valóban készül egy harmadik KotOR játék, akkor mi inkább egy nyílt világú RPG kalandnak örülnénk. Ebben már van némi tapasztalata az Ubisoft Massive-nak is, de számos más stúdió is szóba jöhet a játékiparból.