2019 novemberében csupa meglepetés érte a Star Wars rajongókat. Előbb A mandalore-itól esett le sokak álla, majd november 15-én befutott a Jedi: Fallen Order. Hosszú idő után ez volt az első komolyabb singleplayer játék a messzi-messzi galaxisból. Nagy siker lett, a Ziro.hu-ra játéktesztekről is író Faragó Dánielnek is nagyon tetszett. Ráadásul májusban az EA közölte, franchise-zá duzzasztják a játékot, amelyben Ahsoka Tano hangja, Ashley Eckstein is szívesen részt venne. Az egyéves évfordulón szerzőink arról írnak, hogyan tetszett nekik a Jedi: Fallen Order és mit várnak az esetleges folytatásoktól.
Faragó Dániel: A folytatásban mindenképp javítani kell a technikai hátteren
Tavaly az EA végre megörvendeztette a rajongókat egy singleplayer akciójátékkal. A Respawn csapata egy hangulatos külső nézetes Star Wars játékot készített, amely végig hű maradt a kánonhoz. A játék hozta az elvárásokat, Cal Kestis története érdekes volt, rengeteg utalást láthattunk a kánonra, nemcsak a korszak, hanem több ismert karakter és helyszín is visszaköszönt. A látvány és a miliő igazi Star Wars élményt nyújtott.
A rajongóknak szóló fanservice-en túl nekem kifejezetten tetszett, hogy volt benne kihívás.
Egy souls-like játékról beszélünk, amelyben a fénykardozás, erőhasználat és a feladványok teszik ki a játékmenetet. Jól kidolgozták a harcmodort és nehezebb fokozaton már igen ügyesnek kellett lenni. Voltak benne idegesítő részek, mint a csúszdázás vagy a falmászás, de ezeket leszámítva a játék végig élvezhető volt. Én egy kicsit rövidnek éreztem a harmincórás játékmenetet és természetesen a befejezés is nyitva hagyta a sztorit az esetleges folytatásoknak. Ami viszont nem tetszett, az a játék technikai háttere. Hiába az Unreal 4-es motor, egyáltalán nem volt jól optimalizálva, sok hiba is akadt benne, amelyeket a következő részre jó lenne, ha kijavítanának. A játéknak jók az alapjai, lehet rá építeni egy önálló franchise-t is akár. Az esetleges folytatásban én jobban elmélyíteném az itt megismert karaktereket és tovább fejleszteném a meglévő játékmenetet. De lehetne a Jedi: Fallen Order alapján új karakterekkel, egy teljesen más érában játszódó játékot is készíteni, hiszen megvan a potenciál benne hogy hasonló sorozattá nője ki magát, mint annak idején a Jedi Knight széria. Reméljük, jövőre már bejelentik a folytatást.
Földi Bence: A múltban és a jövőben is lehetne folytatni
Ugyan a Jedi: Fallen Order hype-ja engem is elkapott tavaly novemberben, végül egy februári leárazás során ruháztam be a játékra. Nekem a modern kor singleplayer kalandjátékainagyrészt kimaradtak, ezért az ezekben divatos játékelemekkel – rejtvények, csúszdák, falak, indák – jórészt itt találkoztam először. Bár a csúszdák és falon futásos feladatok miatt egyszer három hónapra félretettem a játékot, annyira felidegesített, amikor újból elővettem, végérvényesen beszippantott.
Egészen elképesztő, hogy egy játékszoftver mennyiben hozzá tudott járulni a kánonhoz, s hogy milyen remek világépítést láthattunk a Jedi: Fallen Ordertől.
Igazából annyi mindent ki lehetne emelni. Az inkvizítorokat, Trilla, Cal Kestis Cere Junda vagy az éjnővér Merrin történetét. Nekem mégis a legjobban az tetszett, hogy az egyes helyszínek mennyire kidolgozottak voltak. Megismerhettük, miként működnek a már ismert bolygók (Kashyyk, Dathomir, Ilum) és remek új helyszíneket is bejárhattunk (Bogano, Zeffo). A franchise egyik esetleges folytatását a jövőben, a másikat a múltban látom. A jövőben láthatnánk együttműködni Calt és Merrint, akitől remélhetőleg még többet megtudhatnánk a múltjáról és az Éjnővérekről is. A múltbéli folytatásra azonban nagyobb esélyt látok: szívesen látnám a még élő zeffókat, s ezt talán össze lehetne kötni A Köztársaság Fénykora érájával is.
Gaál Alexander: A sötét oldal felé lehetne nyitni
A Respawn Entertainment fejlesztői által hegesztett Jedi: Fallen Order még engem, egy sokat látott játékost is hatalmas meglepetésként ért. A Dark Souls játékokra hajazó harcrendszerrel felvértezett program – néhány kellemetlen bugtól és platformelemtől eltekintve – mondhatni tökéletesre sikerült. Amelyen még
a viszonylag egyszerű, ám mégis nagyszerű Star Wars-történetet látva is szinte alig lehetett fogást találni.
Az egyetlen komolyabb problémám a helyenként borzasztóan gagyinak ható, máskor pedig valóban lélegzetelállító grafikai megvalósítás kettősével akadt. Ennek ellenére biztosra veszem, hogy a Respawnnak a folytatással sikerül majd túllépnie ezen a bökkenőn. Reményeim szerint a folytatás a világos oldal mellett immáron a sötét oldalban rejlő képességekbe is enged majd némi betekintést. Elvégre: ahol fény van, ott lennie kell sötétségnek is.
Kádas István: A történetben van még potenciál
Amikor tavaly kijött a Jedi: Fallen Order, én csak epekedtem utána, gondolva, hogy a laptopomon úgyse futna. Tévedtem, de ez a kellemes meglepetés csak 1–2 hónapja ért, szóval még odébb van a játék végigjátszása.
Mindenesetre nekem nagyon tetszik ez a „mászkálós” single player kalandjátek, gyerekkorom játékait idézik: rejtvények, falon mászás stb. Még akkor is, ha a csúszdák kifejezetten idegőrlők…
A sztori is rendben van szerintem, építi a franchise történelmét. Kal, Trilla, Merrin és a többiek esetében pedig érdekes karaktereink lettek. A történetben bőven van még potenciál: régi teóriám, hogy a második részben megpillanthatjuk majd a 66-os parancsot hivatalosan túlélő Oppo Rancisisis mestert. Szóval kíváncsian várom a folytatást.
Kelemen Richárd: Még több ilyet!
Mikor az EA megkapta a Star Wars játékok készítésének jogát, majd először bejelentették a végül 2015-ben érkező Battlefrontot, nagyon boldog voltam. Addigra már elég régóta nem jelent meg új Star Wars-játék, és nagyon hiányoltam ezek hangulatát. Habár a(z elég sok kritikát kapott) Battlefrontot, majd később a második részét is nagyon élveztem, hiányoltam már egy igazi sztoris, singleplayer Star Wars játékot. A Jedi: Fallen Orderrel végre ezt is megkaptuk, és nem okozott csalódást.
Hangulatában és atmoszférájában ízig-vérig a klasszikus, LucasArts-féle Star Wars játékokat idézte, mialatt végig teljesen hű maradt a kánon történetvezetéséhez is.
A játékmenet szerintem fantasztikus volt, egy viszonylag összetett, mégis egyszerű harcrendszert kaptunk. A különböző – innen-onnan „kölcsönvett” – játékelemek is remek elegyet alkottak. A történet habár egyszerű, mégis egy elemeiben és értékeiben nagyon Star Wars-sztori volt, szerethető karakterekkel, és izgalmas új, valamint már ismert helyszínekkel. A Fallen Order számomra olyan volt, mint egy friss levegővétel. Hangulatában visszarepített gyerekkorom Jedi Academyvel és The Force Unleasheddel töltött napjaiba, emellett pedig egy remek történettel bővítette a kánont. Még több ilyet kérek szépen!
A cikk szerzői
- Dániel Faragó1997 óta lelkes rajongó, amikor először VHS-en, majd moziban is látta az eredeti trilógia felújított változatát. Gyerekkora óta gamer, a videójátékok iránti rajongása vezette a Ziro.hu szerkesztőségébe. Minden érdekli, ami Star Wars, legyen az film, sorozat, könyv vagy játék.
- Bence FöldiA Ziro.hu alapítója. A kilencvenes évektől Star Wars-rajongó, a Baljós árnyakat a dunakeszi mozi szakadt vásznán látta. Újságíróként és politológusként 2014 óta foglalkozik komolyabban a Csillagok háborújával – a VS.hu, a Magyar Nemzet, majd a Ziro.hu berkein belül. Több Star Wars-könyvet is fordított, amelyek a Kolibri Kiadó gondozásában jelentek meg. Érdekli a messzi-messzi galaxis politikája, a magyarok és a Star Wars kapcsolata, és minden izgalmas apróság, részlet, utalás.
- Alexander GaálAz előzménytrilógia és klónháborúk megingathatatlan rajongója, aki szerint a Star Warsnak az űrcsaták és a fénykardpárbajok mellett a politikai játszmákra is hatalmas szüksége van. A VHS-korszak gyermekeként mai napig Obi-Wan módjára gondol vissza ezekre az egyszerűbb időkre. Ha pedig megkérdezik tőle, hogy fénykard vagy lézerkard, akkor azt mondja: mindkettő!
- István KádasA Ziro.hu főszerkesztő-helyettese. Gyerekkora óta Star Wars-rajongó, általános iskolás osztálytársai ismertették meg ezzel a világgal, mely beszippantotta. A filmeken kívül nagy hatással voltak rá a ’90-es évek, 2000-es évek elejének regényei (Timothy Zahn, Michael Stackpole, Jude Watson, stb.). Nagy Thrawn-rajongó, így a karakter kánonba emelésével (na és Az ébredő Erő körüli hype-hullámmal) a Lucasfilm visszahozta a gyerekkorát.
- Richárd „Rixon” KelemenKisgyermekkora óta Star Wars rajongó, először A klónok háborúja sorozat szippantotta be igazán, 13 éves kora óta pedig rendszeres olvasó is. 2016 őszén Rixon néven indított egy Star Wars tematikájú YouTube csatornát, ennek köszönhetően került először kapcsolatba a Ziro.hu-val, amelynek 2022 jauárjától felelős szerkesztője.