EA és SW 2.: A LucasArts bezárása

A Disney–Lucasfilm korszakban az Electronics Arts (továbbiakban EA) Star Wars játékait sok kritika és negatív fogadtatás érte. Cikksorozatunkban összeszedtük, melyek voltak azok az események, és döntések, amelyek az EA útját jelentették a messzi-messzi galaxisban. Sorozatunk második részében a Disney és az EA partnerségének kezdetéről mesélünk.

Egy őszi reggelen, 2012. október 30-án George Lucas bejelentette, hogy nyugdíjba vonul és eladja a 30 év alatt felépített médiabirodalmát a Walt Disney Company-nek. A Lucasfilm élére – utódjául – Kathleen Kennedyt nevezte ki. Bob Iger, a Disney vezérigazgatója 4,05 milliárd dollárért vette meg a teljes Lucasfilmet, annak minden alvállalatával együtt, beleértve a LucasArts-ot is, amely ekkor úgy tűnt, hogy megmarad régi formájában. December 20-án írták alá külön a LucasArts felvásárlását és vele együtt minden jogot a Star Wars témájú videojátékokra.

 2013 márciusában még úgy hírlett, minden korábban megkezdett projekt folyamatban van a LucasArtsnál,  így a Boba Fett főszereplésével készülő Star Wars 1313 akció-kalandjáték, valamint újabb multiplayerre kihegyezett FPS (Battlefront III), készülőfélben lévő openworld RPG és akciószimulátor, továbbá új online szolgáltatások is be voltak jelentve. Mindezekre pedig több állás is meg volt hirdetve a cég oldalán, ám az ekkor már valójában alig működött, korábbi dolgozóik nagy részét már elbocsájtották, kevés ember volt a fejlesztésekre és a csőd szélén állt.

Iger végül döntött: 2013. április 3-án bejelentette, hogy a LucasArts megszűnik.

Minden projektet leállítottak és a megmaradt 150 alkalmazottnak is felmondtak. A LucasArts több évtizedes pályafutása ezzel véget ért, a szebb napokat látott vállalat (amelyet maga Lucas alapított még ’82-ben) videójáték-fejlesztő részlege végleg bezárt.  A Disney meghagyta őket a Star Wars játékok licenszkiadójaként, egyfajta múzeumként, 10 főnyi alkalmazottal.  A jövőbeli játékok fejlesztésének a jogát Iger a Disney Interactive Studiosra és egyéb harmadik felekre bízta. Az Interactive Studios viszont csak az egyszerűbb Star Wars játékokat tudta elkészíteni (Disney Infinity 3.0 Star Wars vagy mobiljátékok), a komolyabb PC és konzol játékokra az egyik nagy videójáték kiadóval kellett szerződni.

2013. március 18-án Riccitello lemondott az EA vezérigazgatói posztjáról, ideiglenesen Larry Probstot nevezték ki a helyére. Az EA ekkoriban nehéz időket élt meg, sokak szerint is elpocsékolták az évtizedet, több olyan bejáratott címük, mint a Battlefield, a FIFA, a Sims, a Need For Speed, vagy a Madden is a futószalag effektust élte meg. Azaz  majdnem évente jelent meg új játék, egyre kevesebb újítással, de helyette sok-sok önismétléssel és ki nem javított hibákkal.  Ugyancsak nem sikerült a 2011-ben elindított saját DRM-szolgáltatásuknak, az Originnek felvennie a versenyt a Valve Steamjével. Ráadásul, hogy a cég ne veszítsen a nívójából és a bevételeiből, egyre inkább kezdtek embertelen tempót diktálni a felvásárolt fejlesztőcégeiknek (DICE, BioWare), az eredmény pedig sokszor félkész vagy várakozáson alul teljesítő játékokat eredményezett.

Mindezek miatt az EA rendre kiérdemelte az év legrosszabb amerikai vállalata címet. Rájuk fért a vérfrissítés, megkezdődött a cég átalakítása. A dolgozók 10%-át elbocsájtották, új marketingstratégiát dolgoztak ki. 2013 májusában érkezett a hír, hogy  a Disney partneri szerződést kötött az EA-vel  mint a jövőbeli Star Wars-játékok kizárólagos fejlesztőjével és kiadójával 10 éves időszakra.

A gamertársadalmat és a Star Wars rajongókat is meglepte a hír, sokan az Activisiont jósolták, de végül az EA-t választották, amelynek eredeti terve az egész LucasArts felvásárlása volt, de azt a Disney máshogyan intézte el házon belül, így született meg ez a társult, partneri viszony. „Minden fejlesztő arról álmodik, hogy a Star Wars univerzum alapján csinálhasson játékokat” – mondta Frank Gibeau, az EA Labels elnöke.

Az EA kész tervvel állt elő, egyből új játékokkal bízta meg a leányvállalatait, a DICE-t, a Visceral Gamest és a Respawnt, továbbá társfejlesztőnek betársult hozzájuk a Motive Studios és a Capital Games, a BioWare pedig továbbra is foglalkozhatott a SWTOR-ral.

Sorozatunk következő epizódjában az új Battlefrontról mesélünk.

Források: Wikipedia; Gamestar 1, 2, 3, 4, 5

Nyitókép: A LucasArts utolsó logója (The Verge)

Legfontosabb posztjaink