A Jedi: Fallen Order karakterei megkérdőjelezik a jó és a rossz közti különbséget

Itt a november, amelynek közepén megjelenik az EA Respawn Entertainment új Star Wars akció-kalandjátéka, a Jedi: Fallen Order. Októberben két interjú is készült a játék rendezőjével, Stig Asmussennel, aki részletesen beszélt a játék fejlesztéséről, mechanikájáról és hogy mi vár majd a játékosokra novemberben. Ezeket szemlézzük.

Az első, hosszabb terjedelmű interjú az Eurogameren jelent meg október 18-án. A júniusi E3-as demót sokan kritizálták, ezért a fejlesztők több módosítást is végrehajtottak a játékon. Asmussen beszél arról, hogy az E3 óta nagyon sok játéktesztet futtattak le. Szerinte a legnagyobb változtatások a játék nehézségi fokozatát érintették.

„A legtöbb játékos szereti a kihívást, de a Star Wars esetében jóval szélesebb közönséget kell megcélozniuk a fejlesztőknek, ezért beiktattunk még két nehézségi fokozatot”

– fogalmazott. Eredetileg két opció lett volna, a könnyebb Jedi Knight és a nehezebb Jedi Master fokozat. A Respawn munkatársai ezért egy még könnyebb, Story elnevezésű játékmódot vezettek be és egy sokkal nehezebb Jedi Grandmastert is, így  a játékos négy fokozat közül is választhat majd.  Szerinte azt is jó dolog volt látni, ahogy a filmszerű átvezetők egyre jobban összhangba kerültek a játékelemekkel.

Beszél arról is, milyen volt a légkör a fejlesztőcsapatnál. Mint mondta, a korábbi projektjei egészen mások voltak, mint a Fallen Orderen dolgozni. Ezt megelőzően mindig előre megmondták nekik, hogy mennyi órát kell kötelezően dolgozni naponta, a Respawnnál ezt ráhagyták a fejlesztőkre, nem szabták meg a munkaidőjüket, vagy hogy túlórázzanak-e, ők maguk határozhatták meg a beosztásukat. Nem akarta, hogy túlhajtsa magát a csapat, ezért gyakran korábban hazaküldte a fejlesztőket, hogy ne égjenek ki a munka alatt.

Megkérdezték tőle azt is, mi volt a legnagyobb kihívás a fejlesztés során és hogyan birkózott meg azzal. Asmussen szerint  maga a Star Wars franchise jelentette a kihívást, amelynek érezhetően nagy súlya van.  A csapat megtanult együttműködni a partnercég Lucasfilmmel, kiérdemelték a tiszteletüket. A Respawn csapata érezte a nyomást, amit egy Star Wars játék jelent, ezért igyekeztek olyan döntéseket hozni, amely mindenkinek megfelel. Továbbá ez egy teljesen új fejlesztőcsapat volt, korábban sosem dolgoztak együtt. Sok megpróbáltatást jelentett nekik a projekt, egy új játékcím, új mechanizmusok, új történet és karakterek. Tudták, hogy a játékkal újdonságot hoznak be a franchise-ba, ezért igazi mérföldkő volt a csapatnak a Fallen Order és úgy érzi jól vették az akadályokat. Nagyra értékeli, hogy lehetőségük volt alakítani a kánonon.

„Otthagytuk a kézjegyünket egy valóban varázslatos univerzumon és ez olyasvalami, amely örökké tovább élhet”

– fogalmazott a játékrendező. Megjegyezte, hogy talán  a jövőben egészen más módon fogják felhasználni a Fallen Order karaktereit, mint ahogy ő elképzelné.  Csinálhatták volna könnyebben is olyan karakterekkel, amelyek már mind ismertek, de ők inkább valami újat és „igazit” szerettek volna. A Star Wars nyújtotta varázslat vele is együtt él már 40 éve, azt is látja, hogy mennyit jelent különböző korú csoportoknak, főként a gyerekeknek, hogy mindenki részese lehet ennek az univerzumnak.

Az interjút készítő riporter szerint az utóbbi filmek – mint a Zsivány Egyes vagy Az utolsó Jedik –, több kockázatot vállaltak azzal, hogy elszakadtak a megszokott Star Wars formulától. Majd azt kérdezte, ez szempont volt-e a Fallen Order írásánál? – A játék forgatókönyvének írásakor az eredeti trilógia stílusát akarták felidézni – meséli Asmussen. Leginkább stílusában szerettek volna utalni azokra a filmekre, a karakterek írásánál több hasonlóság is felmerült. Úgy véli itt vállaltak némi kockázatot, amelyről többet nem akart elárulni. Lehet, hogy sokaknak nem fognak tetszeni az új karakterek, de belül mindegyiknek megvan a maga mélysége és komplexitása és az adott konfliktusokban megtalálják önmagukat, amely üdítőnek hathat majd. Olvasott reddites bejegyzéseket a filmekről és a Fallen Orderről is, és szerinte mindenkit máshogyan érintenek azok a vélemények. Úgy véli, a Respawnnál mindenki nagyon komolyan vette a játékot. Igyekeztek minden döntést úgy meghozni, hogy a rajongók szemszögét is figyelembe vegyék és hűek maradjanak az alapanyaghoz.

Feltették neki a kérdést, hogy melyek a Fallen Order legfontosabb témái, milyen ötleteket vettél figyelembe. Szerinte a játék legfontosabb témája, hogy  mit jelent jediknek lenni ezekben a sötét időkben. 

„Cal és a csapat tagjai a történet előrehaladtával egyre jobban megkérdőjelezik a különbséget a jó és a rossz között és ezen tovább haladva úgy tűnik, mintha minden a feje tetejére állt volna. Az egész a saját útkereséséről szól, de nemcsak ő, hanem a csapat is keresi a saját útját. Úgy gondolom, hogy a játék a családról is szól – visszaszerezni azt, ami elveszett, vagy legalább reménykedni abban, hogy visszakaphatjuk”

– mesélte. A riporter szerint úgy fest, egyelőre sokan nem igazán értették meg Cal személyiségét. Van-e még több ebben az ifjú jediben? – tette fel a kérdést.  Asmussen örül, hogy a felszínen nem sok látszik a karakterből, hiszen erről szól maga a játék is.  Miután befejezték a játék fejlesztését és egészben látták a történetet, a Calt alakító színész, Cameron Monaghan kiváló munkát végzett. Valóban rájött arra, hogy ki is ez a fiú, és azóta már magáénak tudhatja a karaktert.

Szó esett arról is, ami a korábbi, a Game Informernek adott interjúban elhangzott, hogy miért férfi és nem női főszereplője lett a játéknak. Asmussen szerint ebben nem volt tudatos döntés. Látták, hogy Az ébredő Erő és a Zsivány Egyes is női főszereplőket kapott. Amikor a meghallgatásokon elérkeztek Cameronhoz, ő nagyon passzolt az elképzelt karakterhez. Nem arról volt szó, hogy férfinek kell lennie a főszereplőnek, hanem hogy hogyan fedezzük fel a történetet a főszereplőn keresztül.

Végül beszélt a marketingkampányról és az EA Playen történtekről. Többet akartak mutatni a játékból, de végül egy rövidebb demóra jutott idejük. „Ez egy türelemjáték volt nekünk, emlékszem azon gondolkoztam, hogy most kellene kiadnunk a teljes videót? De ugyanakkor az is felmerült bennünk, hogy várjunk, legyünk türelemmel, hiszen ez a jedi út” – emlékezett vissza.

Szerinte annyira nem lovagolták meg a demó által gerjesztett hullámot, mint lehetett volna, viszont nagyon elégedett és fantasztikusnak látja a marketingjüket. Az EA Play után rengeteg pozitív reakciót kaptak, ugyanakkor rengeteg kérdőjel maradt. A sajtó egy része kipróbálhatta a játékot és levonhatták a maguk következtetéseit. Az EA Play végére sok díjra jelölték őket és nagyon sokan elégedettek voltak a játékkal. „Egy hullámvasút volt ez számunkra, de a végén minden úgy alakult, ahogy eredetileg is elképzeltük” – meséli Asmussen.

A másik, rövidebb interjú a StarWars.com-on jelent meg október 23-án. Ebben Asmussent arról kérdezték, hogy mik vezették arra, hogy egy teljesen történetközpontú, singleplayer játékot csináljanak a Fallen Orderből. Már azelőtt singleplayer játékról beszélgetett Vince Zampellával, a Respawn vezetőjével, hogy átment volna a céghez. Nem éreztek nyomást ez ügyben, eleve egy ilyen játékot szerettek volna és a fejlesztőcsapatot is eszerint válogatták össze. A történet eredetisége szempontjából mindenképpen az volt a szempont, hogy autentikus legyen a Star Wars univerzumában és valami olyasmit hozzanak be, amely bővíti a franchise-t. Fontos volt, hogy a történet arról szóljon, hogy egy padawan hogyan fejlődik és válik lassan mesterré.

A korszak kiválasztásánál megvizsgáltak több lehetőséget is. A játékmenet az erőhasználatra és a fénykardforgatásra fókuszál – végül azért döntöttek A sithek bosszúja és az Egy új remény közti időszaknál, mert ez nagyobb alkotói szabadságot adott nekik. Úgy látták, a korszak megfelelő lesz egy akció-kalandjátéknak, az új karaktereknek pedig folyamatosan meg kell védeniük magukat, különben őket ölik meg. Cal Kestis teljesen új karakterének megalkotásának előnyei is voltak, mivel új történetet írtak. Viszont emellé fel kellett építeniük a világát, kitalálni a kinézetét, háttértörténetét és ezeknek illeszkedniük kellett a már ismert univerzumba. Ebben kötöttek némi kompromisszumot is – fogalmazott Stig Asmussen.

A játék launch trailere
2019. október 29-én aztán befutott a játék launch trailere is, íme:

A Jedi: Fallen Order november 15-én jelenik meg Windows PC-re, Playstation 4-re és Xbox One-ra. A játékról írott korábbi cikkeinket itt éritek el.


Források: Eurogamer, StarWars.com, Wikipedia

Nyitókép: Részlet a Jedi: Fallen Order launch traileréből (YouTube)

Legfontosabb posztjaink