A bukott rend – leteszteltük a Jedi: Fallen Ordert

November 15-én megjelent az EA Respawn Entertainment új játéka, a Star Wars Jedi: Fallen Order (továbbiakban Fallen Order). Hosszú idő után végre egy egyjátékos, történetorientált akció-kalandjátékot kaptunk. Lássuk, hogy a Respawn fejlesztői beváltották-e a játékhoz fűzött reményeket és egy eredeti kalanddal lepték-e meg a rajongókat, vagy mindez csak azért volt, hogy a decemberi mozipremierhez közelítve az EA is növelni tudja a bevételeit.  SPOILERES  tesztcikkünk következik.

Egy régóta várt játék…

Több mint egy évtized telt el azóta, hogy a LucasArts kiadta a The Force Unleashed első részét. Az első rész és a folytatása volt az utolsó igazi történetközpontú singleplayer, third-person nézetű akció-kalandjáték a Star Wars játékok között. Azóta rengeteg minden történt, a Lucasfilm Disney általi felvásárlása után a LucasArts csődbe ment és a játékkiadási jogokat az EA szerezte meg. A kaliforniai székhelyű EA-nek nem sikerült jól kihasználnia a Star Wars brandet, erről hosszan írtunk korábban. A legutóbbi Star Wars játékuk a Battlefront II. volt, annak is már két éve, így éppen ideje volt valamit nyújtani a rajongóknak. Az időzítés kedvez, ugyanis a Disney+on ugyanazon a héten elindult A mandalore-i élőszereplős sorozat is.

EA és SW: a sorozat hat cikke egyben!
A Disney–Lucasfilm korszakban az Electronics Arts (továbbiakban EA) Star Wars játékait sok kritika és negatív fogadtatás érte. Cikksorozatunkban összeszedtük, melyek voltak azok az események, és döntések, amelyek az EA útját jelentették a messzi-messzi galaxisban. Sorozatunk a kezdetektől a Battlefront II. loot crate botrányán át a Visceral Games bezárásáig és a jövőbeli kilátásokig végigveszi, mi történt az EA-vel a Star Wars univerzumában. RÉSZLETEK ITT.

Nézve a jelenlegi játékpiaci trendeket, meglepő húzás volt az EA-től, hogy egy ilyen játékot csináltak. Amikor olyanok, mint Amy Hennig, arról beszélnek, hogy ma már nincs igény a történetközpontú, singleplayer játékokra, sokan felháborodtak és hangot adtak egyet nem értésüknek.  Úgy tűnik, imáink meghallgatásra találtak.  Igaz, többen kételkedtek abban, hogy a Respawn Entertainment képes lesz-e összehozni egy jó egyszemélyes Star Wars játékot. A cég eddig csak multiplayert csinált, de bizonyítottak a Titanfall 1-2-vel és minden előzetes reklám nélkül sikerre vitték az EA első battle royale játékát, az Apex Legends-et. A júniusi E3-on bemutatott demó után lehetett bizakodni abban, hogy jól sikerül majd az első Star Wars játékuk is.

Az EA november 11-én közölte, hogy az EA Access előfizetők és az előrendelők sem próbálhatják ki a megjelenés előtti napokban a Fallen Ordert. Ezt azzal magyarázták, hogy  nem akarják, hogy az előrendelők lelőjék a játék történetének fontos eseményeit,  ami jogos magyarázat, de nem kedvez azokkal szemben, akik az előfizetés/előrendeléstől ilyen kiváltságokat reméltek. Így sem a rajongók, sem a sajtó munkatársai nem próbálhatták ki korábban a játékot, mindenki a november 15-ei megjelenéskor kezdhette el.

Két verzió vásárolható meg, az alapjáték mellett egy Deluxe edition is van még, amely 10 euróval kerül többe és skineket, ill. egy werkfilmet tartalmaz.

Emellett jól látszik mekkora húzónév a Star Wars. PC-n már egy ideje tart a versengés a Valve és az Epic Games között és mindketten igyekeztek kivenni a részüket a játékban rejlő anyagi lehetőségekből. Mivel Star Warsról van szó, így alapvetően az EA saját szolgáltatásán, az Originen érhető el, de megjelent a Steamen és az Epic Game Store-on is. Ha az utóbbin vásároljuk meg, akkor rohamosztagos külsőt is kapunk az Epic nagyon népszerű Fortnite c. játékában. Persze nem ez az első eset, hogy a kiadók meglovagolnak egy népszerű márkanevet.

Akik megvásárolták a Fallen Ordert egy teljes játékot kapnak. Nincs day one patch, dlc, vagy mikrotranzakció. Az EA úgy tűnik, komolyan vette a játékosoktól érkező visszajelzéseket és tanult az olyan hibákból, mint amit a Battlefront II-nél vagy az Anthemnél vétett. Ez egy kész játék, a játékos nem egy félkész terméket kap. Mindez nem is az előző, hanem kettővel korábbi generáció korszakát idézi, amikor megvetted lemezen a játékot és az volt a végleges verzió minden hibájával együtt, nem volt utólagos foltozgatás, változtatás a játékon. Az EA Respawn nem árult zsákbamacskát, ezért mindenképpen elismerés illeti a csapatot.

„Csak az Erőben bízzál!”

A történet öt évvel A sithek bosszúja után játszódik. Főszereplőnk Cal Kestis, a 66-os parancsot túlélt padawan, aki bujkál, és a mindennapi túlélésért küzd. A játék felvezető nélkül a történet közepébe vág, az első tanulópályán nemcsak begyakoroljuk a játékmenetet, hanem megismerjük főhősünket is.

Mit tudunk a 66-os parancs túlélőiről?
Darth Sidious – avagy Sheev Palpatine – látszólag végzetes csapást mért a Jedi Rendre a 66-os parancs kiadásával. Mint azt tudjuk, az ember létükre feltétlen engedelmességre programozott klóncsapatok a parancs hatására jedi főtisztjeik ellen fordultak, halomra gyilkolva őket szerte a Régi Köztársaság és a Konföderáció világain. Ugyanakkor a bábként működő klónok korántsem értek el teljes sikert, maradtak túlélő jedik, reményt kínálva a Galaxis számára, mint azt minden rajongó tudja. Kevésbé közkeletű tudás, hogy pontosan kik is menekültek meg a jedik egyidejű kiirtását célzó terv elől, s végül mi lett a sorsuk? Cikkünkben ezekre a kérdésekre igyekszünk választ adni. RÉSZLETEK ITT.

Cal egy roncstelepen dolgozik, a Bracca bolygón, ahol a klónháborúból megmaradt köztársasági és szeparatista flotta roncsait bontja szét a Birodalom. Cal egy baleset miatt kénytelen lesz felfedni kilétét az inkvizítorok előtt, majd sikerül elmenekülnie a Stinger Mantis fedélzetén. Itt megismerkedik a szintén volt jedivel, Cere Jundaval, egy latero pilótával Greez Dritusszal és hűséges kis droidjával, BD–1-al.

Hősünk kalandjai itt kezdődnek, elkezdi felfedezni az erejét, bolygóról bolygóra utazik, hogy Eno Cordova jedi mester által hátrahagyott titkokat fedezze fel, visszaállítsa a Jedi Rendet és közben saját céljait is megtalálja ebben a sötét korszakban.

Olyan új világokat ismerhetünk meg, mint a füves Bogano, a fagyos Zeffo, vagy az inkvizítorok bolygója, a Nur, de olyan, már ismert helyekre is elutazunk, mint a Dathomir, a Kashyyyk vagy az Ilum. Mindegyik világ egyedi, érezhető, hogy fontosak a történet szempontjából és bőven akad felfedezni való.  A történet előrehaladtával Cal megannyi kalandban vesz részt és szép lassan jedi lovaggá válik az irányításunk alatt. 

A Fallen Order a rajongóknak készült, megannyi ismert helyszín, karakter jelenik meg és rengeteg utalás van a klónháborúra, a Lázadók sorozatra vagy a Zsivány egyesre. Az ismert univerzum egy új oldalát fedezhetjük fel. Ez egy igazi Star Wars történetet, amely minden rajongó számára élvezetes lesz.

„Ez a fénykard az életed!”

A játék menüjébe belépve viszonylag kevés beállítás áll rendelkezésünkre. Választanunk kell nehézségi szintet, ezt később bármikor megváltoztathatjuk a játék közben is. A négy fokozat közül az első kettő a Story és a Jedi Knight elég könnyű. Utánuk a Jedi Master aránytalanul nagyot ugrik, ezen a fokozaton már nagyobb a kihívás, az ellenség sokkal erősebb, mi pedig hamarabb halunk meg. A Jedi Grandmastert pedig csak profiknak ajánljuk. Akik viszont a játékban rejlő kihívásokat és igazi harcra vágynak, tegyenek próbát a Jedi Masterrel.

A látvány remek, szép a grafika, a környezet tökéletesen visszaadja a Star Wars világát, minden bolygó, pálya egyedi, az ismerősek megidézik filmeket és A klónok háborúja animációs sorozatot.

Jó döntés volt a Respawntól, hogy az Unreal Engine 4 motort használta, játékokra alkalmasabb, mint a Frostbite. Egyedül a karakteranimáció nem lett a legjobb, hiába a motion capture, a Battlefront II-ben sokkal jobban néztek ki szereplők az átvezetőkben. A fénykard-effektek viszont egyértelműen jobbak lettek, mint ahogy az E3-as demóban láttuk. Az optimalizálás terén kicsit még finomítani lehetett volna és PC-n több beállítási lehetőséget adni.

Elég sok buggal is lehet találkozni, Cal nagyon sokszor beakad a textúrákba.

A fénykard csak akkor hat a környezetre, ha valamit vagy valakit vágunk vele, ha viszont csak a kezünkben tartjuk és közelebb megyünk egy objektumhoz a kard pengéje belefolyik a textúrába, és nem vág meg semmit. A LucasArts annak idején figyelt erre a Jedi Knight szériában. És ahogy korábban szó volt róla, a korhatár-besorolás miatt a humanoid NPC-ket nem vághatjuk ketté, csak a többi élőlényt (innen is elnézést a messzi-messzi galaxis jogvédőitől). A környezetet minimálisan rombolhatjuk, néha utat vágunk magunknak, de komolyabb ráhatásunk nincs rá. A karaktermozgáson lett volna még mit finomítani és az irányítás sem a legjobb, időbe telik, míg megszokjuk. A falmászás, kötélen ugrálás rendben van.

 A szinkron és a hangeffektek jól sikerültek, a színészek is jók. Cameron Monaghan jó választás volt Cal szerepére, ahogy a többi színész is.  A hangok autentikusak és a zene is remek lett, igazi filmzenei hangzása van. Érdemes volt leszerződtetni Stephen Bartont és Gordy Haabot, utóbbi már több Star Wars játék zenéjét komponálta.

A harcmodor és az akció jó lett, amely talán a legfontosabb eleme a játéknak. Sok szó esett arról, hogy mennyi játékra hasonlít a Fallen Order kardvívása. Egyértelműen a Sekirót másolták, csak szamurájkard helyett fénykardunk van. A parry-attack harcmodor jó megoldás, ha nehezebb fokozaton játszunk, elég nagy kihívást jelent. Érdemes sokat mozogni, taktikázni harc közben, a sok védekezés nem mindig célra vezető. Egyes ellenségek nagyon erősek, egy frontális támadásban könnyen pórul járhatunk ellenük.

Az ellenségek újraéledése viszont borzalmas lett.

Ha visszatérünk vagy mentünk, akkor a korábban meglátogatott és kitakarított helyszíneken mindenki újraéled (respawnol egy Respawn játékban :D) és kezdhetjük elölről az öldöklést. Ez különösen bosszantó főellenségeknél. Legalább ha szakadékba esünk, akkor nem a mentési pontoktól kell újrakezdenünk.

Cal amúgy padawan létére jól bánik a karddal, technikája a IV-es és VI-os formát követi, igen, erre is figyeltek az alkotók. A védekezés–támadás mellett az Erőt is érdemes sokat használni és figyelni kell rá, mert az állóképességünk miatt gyorsan lemerül. Cal képes Erő-sztázisra, mint Kylo Ren, ill. Erő-lökésre és -húzásra. A különleges képessége a pszichometria, amit itt Force Echonak hívnak, vagyis ha hozzáér a tárgyakhoz, akkor az Erőben megérzi és látja azok történetét.  Ilyen képessége volt Quinlan Vos mesternek is.  Ami viszont nagy meglepetés, hogy az életerő-csík nem töltődik vissza automatikusan, végre elértük ezt is 2019-ben.

Némi RPG rendszer is került a játékba, amely a történet szempontjából is indokolt. Kezdetben Cal nem valami erős, fokozatosan fejleszti önmagát és új képességeket sajátít el. Szokásos skill point rendszer van, harc közben pontokat kapunk, amelyeket a manapság elmaradhatatlan képességfában válthatunk be. Képességeink három típusba vannak sorolva, az erőhasználatot, életerőt/állóképességet és a vívási technikánkat fejleszthetjük. Továbbá ha szóba elegyedünk társainkkal, feleletválasztós párbeszédek is megnyílnak. Ez a rendszer az új Assassin’s Creed és Tomb Raider játékokat idézi, ill. kisebb részben a Knights of the Old Republicot. Mentési lehetőség csak meghatározott pontokon lehetséges, itt Save Point néven léteznek. Ezek meditációs helyszínek, ha megállunk, megnyílik egy almenü, ahol feltölthetjük életerőnket és fejleszthetjük Calt.

 A játék jól megragadta a felfedezés élményét.  Ha nemcsak végig akarunk rohanni, hanem jól bejárjuk a pályákat, akkor sok időt fogunk eltölteni. Nincs felesleges lootolás, mindössze néhány kinyitható láda van a felvehető skineknek, vagy a Force Echoval információkat (databank) kaphatunk a helyszín vagy a tárgyak történetéről. Ezekből jobban kirajzolódik a háttértörténet és rengeteg újdonsággal bővül az univerzum. Rengeteg a fejtörő is, ill. minden pálya végén egy sírt kell felfedeznünk (megint csak a Tomb Raider fog erről eszünkbe jutni). Hűséges társunk, BD–1 segít a felfedezésben, mutatja a holotérképen a lehetséges útelágazásokat és végigszkenneli a környezetet felfedezhető dolgok után. Harc közben pedig feltöltheti az életünket, Healing Stim segítségével, amelyből néhány darab áll rendelkezésre. Nagyjából az a funkciója, mint Iden Versio ID10-es droidjának és a képességeit fejleszthetjük is. Ahogy a fénykardunkat is: változtathatjuk a külsőt és a kiberkristály színét. Az előrendelők narancs színű kristályt, valamint mygeeto-i és umbarai skineket kaptak, de a játékban is sok újat lehet megszerezni. Ugyancsak találhatunk új ruhákat Calnak és BD–1-nak, de a Stinger Mantisnek is új külsőt kölcsönözhetünk. Lehetőségünk van duplapengés fénykardot készíteni, amelyet Dathomiron találhatunk meg. Hol másutt, mint Darth Maul szülőbolygóján.

Láthatjuk, hogy a Fallen Order játékmenete sok hasonlóságot mutat a mostani singleplayer játékokkal. A falmászás kicsit az Assassin’s Creedet, az akciók és feladványok a Tomb Raidert, a harcmodor és a kardozás pedig a Sekirót vagy a Dark Soulst idézi. Pedig ez egy Star Wars játék, így inkább a The Force Unleashedhez vagy a Jedi Knighthoz kellene hasonlítani, ám mégis a mostani kurrens akciójátékokkal mutat több hasonlóságot. Ezzel igazából nincs is semmi gond, de

egyesek joggal vetik fel, hogy a Respawn fogta a mostani népszerű elemeket, összegyúrva csinált egy kommersz egyveleget, ráhúzta a Star Wars köntöst és elnevezte Jedi: Fallen Ordernek.

Mások megint azt fogják mondani nem eléggé kreatív, innovatív a játék. Mindenki döntse el maga, az viszont biztos, hogy a készítők hűek maradtak a Star Wars névhez, Stig Asmussen rendező nem a levegőbe beszélt.

Végszó

A Star Wars Jedi: Fallen Order egy jól sikerült singleplayer, third person akciójáték. Igazi Star Wars élmény, rengeteget merít a korábbiakból, de közben bővíti is az univerzumot. Technikai téren még lett volna rajta fejleszteni való, de cserébe kárpótol minket a játék kidolgozottsága és világa. A Respawn nem árult zsákbamacskát: egy korrekt és élvezetes játékot tettek le az asztalra, amely egyaránt élvezetes lesz az egyszeri játékosnak és a Star Wars rajongóknak is. Megvásárolható Playstaton 4-re, Xbox One-ra és Windows PC-re az Origin, Steam és Epic Games Store klienseken keresztül.


Források: Epic Game Store; GameStar 1, 2; Origin; PS Store; Steam; Wikipedia; Wookieepedia; Xbox.com

Nyitókép: Cal Kestis, Saw Gerrera, Cere Junda és Greez Dritus (háttal) a Jedi: Fallen Order egyik promóképén (EA Respawn Entertainment)

Legfontosabb posztjaink