Megértem azokat a rajongókat, akik csalódtak – Interjú a Skywalker kora egyik magyarjával

Török Attila – aki Az ébredő Erőn is dolgozott – egyebek között a pasaanai szállítóhajó felrobbanásának vizuális effektjeiért felelt a IX. epizódban. Állítása szerint egyszer ittasan találkozott Kathleen Kennedyvel, de nem emlékszik többre. Az ILM jelentősen megnehezítette a dolgát, az új trilógia filmjeit pedig nem kedveli. Cikkünk némi spoilert tartalmaz!

Hogyan kerültél be a IX. epizód stábjába?
– Amikor a IX. epizód munkálatai elkezdődtek, már lassan 4 éve az Industrial Light & Magic-nél (ILM) dolgoztam. Az ilyen hosszú távú munkaszerződések azt jelentik, hogy nemcsak egy projekt hosszára vesznek fel, hanem projektek sorozatára. Ugyanakkor egy olyan, vizuális effekteket készítő cég, mint például az ILM, több projektet is futtat egyszerre.

Sajnos nem igazán tudjuk befolyásolni, hogy ha egy adott projekttel végzünk, melyik legyen a következő, amin dolgozunk.

Mindegyik projekt mögött egy hatalmas apparátus működik, amely a pénzügyi költségek, a projektekhez szükséges effektek és az egyes FX artistok tudása alapján eldönti, hogy ki melyik projekten folytatja. Én egyszer próbáltam ezt a döntést megváltoztatni: még a Double Negative-nál dolgoztam, amikor szerettem volna bekerülni az Interstellar c. film stábjába, de hiába. A Skywalker kora esetében mindössze annyi történt, hogy az élőszereplős Aladdin befejezése után úgy jött ki az időzítés, hogy sokunkat e filmbe „dobtak be”.

Mi volt a pontos feladatod a munkálatok során? Mennyiben volt más Star Warson dolgozni, mint más filmen?
– Jó pár éve én feleltem azon eszközök kifejlesztéséért és karbantartásáért, amelyekkel füstöt, robbanást, törést és fémtörést tudtunk készíteni az ILM-nél. Így a projektekben én mindig ezeket a feladatokat kaptam meg.

Általában azt mondom, hogy mi az FX-eken dolgozunk és hogy egy adott robbanás melyik filmbe lesz belerakva, a napi munkánkat ez nem igazán befolyásolja. Elvégre a mi feladatunk az, hogy az effekteket a lehető legvalóságosabban készítsük el a megadott idő alatt.

Viszont, a fő Star Wars vonal filmjein dolgozni mindig is sokkal nehezebb, mint akármelyik más filmen az ILM-nél.

Ez nem kellene így legyen, de sajnos a céges politika megnehezíti e filmek készítését. San Fransisco az ILM központja, ahonnét ezt a projektet is futtatják, és a velük való kommunikáció jóval nehézkesebb ezeken a filmeken.

Előfordult velem, hogy kiadtak egy munkát, és amíg teljesen nem lett kész Londonban, addig át sem küldték San Fransiscónak jóváhagyásra. Amikor pedig San Fransiscóban meglátták, rájöttek, hogy nem is akarnak igazából extra CG füstöt a jelenetbe, inkább vegyük ki azokat. Addigra már két hét munka volt benne és legalább tízféle változat elkészült belőle… A tendencia sajnos az volt (több filmen is előfordult már, többé vagy kevésbé), hogy a könnyű vágásoknak álltunk neki először és a komplexebb, nehezebb vágások maradtak a végére. Ezzel sajnos az a probléma, hogy  amíg a vezetők nem érzik a nyomást, addig a legjelentéktelenebb FX-ekkel is addig babrálunk ameddig csak lehet, a szakszleng szerint „pixel fucking”-oljuk őket, és így a complex FX-re alig jut idő a végén… 

Az Industrial Light & Magic londoni irodája (Meshmag.hu)

Láthatjuk-e a munkád gyümölcsét a Skywalker saga záróepizódjában? Ha igen, hol?
– Én a Pasaanán látható Transport Ship levegőben való felrobbanásáért voltam felelős. Ez egy komplex effekt, amibe fémes törések és robbanások kellenek, méghozzá három vágáson keresztül, szinkronban – az elkészítése hetekig eltart. Sajnos ezt hagyták a legvégére, hogy elkészítsem. Ekkor jöttünk rá, hogy igazából a pre-vizualizáció, amit kaptunk hozzá, nagyon szegényes és pontatlan.

Ez részben abból adódott, hogy a jelenetet úgy vették fel a jordániai helyszínen, hogy több vágásban Kylo és Rey olyan közel állnak egymáshoz, hogy a Transport Ship nem férne be közéjük a levegőbe.

Ilyenkor az FX Artistnak kell ezeket a hibákat kijavítania, ami rengeteg fejfájást okoz. Mivel ezek nem voltak megoldva mikor én megkaptam a jelenetet, rengeteg idő ment el arra, hogy megoldjuk a felvételek okozta problémákat, megint csak lefaragva a valójában törés és robbanás effektre szánt időt.

Ezen felül az én brief-em annyi volt, hogy csináljak egy nagy, „hagyományos” robbanást – akkorát ami a pre-vizualizációban van.  Amikor ezt végre elkészítettem, Londonban oda voltak érte és elfogadták. Átküldték San Fransiscóba, ahol elkezdtek gondolkozni, hogy a robbanás inkább legyen sokkal kisebb, és a „hagyományos” robbanás helyett inkább csináljunk kék színű, villámszerű effekteket.  Ilyenkor sok mindent kezdhetünk elölről Londonban – miközben J. J. Abrams rendező még nem is látott semmit, nem tudjuk, hogy ő valójában mit is akar. Szeptember közepén ugyanakkor lejárt a szerződésem, amit nem hosszabbítottak meg, úgyhogy nem tudom, mi történt a jelenettel ezután.

A Transport Ship felrobbanás mellett én készítettem a Transport Ship-ből hajtóművének effektjeit és a füstöt abban a jelenetben.  Szintén én feleltem a Pasaanán látott parádé sárga füstjeiért, valamint a teaserben is látott TIE-vadász alatti és mögötti homokfüstért is. 

Star Wars: The Rise of Skywalker – Teaser

Every generation has a legend. Watch the brand-new teaser for Star Wars: The Rise of Skywalker.

Találkoztál-e a rendezővel, a forgatókönyvíróval, vagy a főszereplőkkel? Ha igen, milyen embereknek ismerted meg őket? Volt-e kedvenc sztorid velük?
– Nagyon ritka, hogy a rendezők, producerek, főképp a színészek a vizuális effekt stúdiókat meglátogatják, így nem találkoztam velük.

Több éve a Londoni ILM részleg nyitópartyján Kathleen Kennedy Lucasfilm-vezérrel találkoztam személyesen, amire nem igazán emlékszem… Mondták előre, hogy mérsékeljük az alkoholfogyasztásunkat, mivel eléggé komoly beosztású személyek lesznek jelen…

Láttad már a filmet? Hogy tetszett?
– Az elkészült filmet még nem láttam, de míg az ILM-nél voltam, addig a félkész film megtekinthető volt.

Török Attila az ILM Londonnál (Meshmag.hu)

Star Wars rajongónak tartod magad?
– Mindig is nagyon szerettem a Star Warst, viszont nem mondanám magamat hardcore rajongónak, sokakkal ellentétben, akikkel az ILM-nél dolgoztam. Eddig kaptunk három filmet, amelyek Luke útját mutatták be, majd három filmet, amelyek Anakin útján vezettek végig bennünket. Az én személyes véleményem, hogy mindkét trilógia átfogónak és átgondoltnak érződik, még akkor is ha a Baljós árnyak és A klónok háborúja nem a legjobban lett kivitelezve.

Ezt az új trilógiát viszont keszekuszának és céltalannak tartom. Ugyanezt érzem a benne lévő karakterekkel kapcsolatban is, akiknek a boldogulása vagy nehézségei nem igazán tudtak megragadni. Annak nagyon tudok örülni, ha olyan emberekre akadok, akiknek tetszik a film, viszont teljesen megértem azokat a rajongókat is, akik csalódtak.

Sajnálom, hogy nem olyan Star Wars filmeken dolgozhattam, amelyeket a messzi-messzi galaxis legjobb filmjeiként tartunk nyilván a jövőben.

Melyik volt a kedvenc pillanatod a Skywalker sagából?
– A klasszikus trilógiában volt a kedvenc pillanatom: amikor Luke Yodával edz, és nem tudja kiemelni az X-szárnyút a vízből. Yoda pedig kiemeli, megmutatva, hogy bármi lehetséges, ha hiszel benne.

A Skywalker kora magyarjai
Török Attila mellett további két magyart tudtunk megkeresni. Egyikőjük, Papp Alina (készenléti művészeti vezető) egyelőre nem akart nyilatkozni magánéleti okokra hivatkozva, Tornallyay Csilla rendezőasszisztenssel azonban sikerült beszélnünk, azt az interjút itt olvashatjátok.

Ahogy a korábbi filmek esetében, úgy ezúttal is akadtak olyan magyarok, akikhez semmilyen kontaktot sem tudtam felkutatni, vagy ha igen, nem reagáltak a megkeresésünkre. Bíró Gábor a greensman csapat szupervízora volt, Balogh Petra pedig művészetivezető-helyettesként munkálkodott a Skywalker korán, míg Pataki Tamás az ILM Londonnál rendszermérnökként segítette a film elkészültét – az utóbbi kettőnek ez volt az első starwarsos munkája, Bíró ugyanilyen pozícióban dolgozott a Zsivány Egyesen.

George Zador (Zádor György) és Karádi Enikő azonban igazi veterán a messzi-messzi galaxisban – és jó eséllyel magyar származásúak. Zador Az utolsó Jediknél, a Solónál és a Skywalker koránál is ún. video assist operator volt, ám nem ugyanolyan fontosságú stábokban: a 9. epizódnál már a főstáb tagjaként dolgozott. Karádi Enikő pedig jelmezeket készített a Zsivány Egyes, Az utolsó Jedik, a Solo és a Skywalker kora stábjának – a Solo esetében ráadásul vezető jelmezkészítő volt.

Nyitókép: Rey (Daisy Ridley) a Skywalker kora ízelítő előzetesében (Lucasfilm)

Legfontosabb posztjaink