Így készült a Baljós árnyak 5.: „A lehető legmeghatóbban akartam megölni Qui-Gont”

Baljós árnyak tavaly ünnepelte megjelenésének huszadik évfordulóját. Ebből az alkalomból StarWars.com megannyi interjút készített a film leghíresebb alkotóival, akik mai szemmel emlékeznek vissza a produkció létrejöttére. Hogyan fogadták a készítők a filmet ért kritikákat? Egyebek között erről is szól a Baljós árnyak munkálatairól szóló cikksorozatunk ötödik epizódja.

A sorozat korábbi epizódjai: 1.2.3., 4.

A jedik új szerepe

George Lucas

„A helyzet úgy alakult, hogy az eredeti trilógiában nem láttunk bele a jedik életébe, szokásaiba és abba, hogy hogyan látják el feladataikat. Úgy gondoltam ez a téma sok embert érdekelhet. Valamint volt egy másik kérdés is mégpedig, hogy

hol vannak a jedik ebben az időszakban? Kik ők? Soha nem láttunk egyet sem igazán, Obi-Wan kivételével.

A koncepciónk az volt, hogy a jediket a galaxison keresztül-kasul átutazó békefenntartókká formáljuk. Nem rendőrök, nem katonák, hanem olyanok, mint a maffia vezérei. Megjelennek, leülnek mindkét féllel egyszerre tárgyalni és azt mondják: »Oké, most rendezzük ezt a helyzetet.« Sokan azt is kérdezték: »Mire jó a fénykard egy tank ellen?« Ezzel összekapcsolható az, hogy a jediknek nem volt céljuk kirobbantani a háborút. Ez az előzmény trilógia egyik nagy kérdése és témája. Kihasználták őket pontosan úgy, ahogy azt Palpatine eltervezte.«

Shmiéknél

Anakin otthonában beszélget egy asztalnál Qui-Gon, Padmé, Jar Jar. És Shmi. Anakin elmeséli az álmát, miszerint felnőttként jedi szeretne lenni, hogy felszabadíthassa a rabszolgákat. Eközben Jar Jar néhány gyümölcsöt nyalogat és Qui-Gon felfedi a valódi okot, amiért a Tatuinra jöttek.

George Lucas

„Érdekes és nehezen leforgatható jelenet volt. A vacsora-jelenetek elkészítése mindig a legnehezebb a képernyő pozíciója miatt. Bonyolult volt, de közben szórakoztató is, élveztem.

Egy kis családias jelenet. Az Egy új reményben rengeteg ilyen van, amiket az emberek nem vesznek észre,

ilyen például mikor Luke bejelenti, hogy az akadémiára szeretne menni, vagy mikor Obi-Wan otthonában voltunk. Számos ilyet tudnék még felsorolni. Tetszett az ötlet, hogy egy olyan jelenetet készítsünk, amelyet nem kifejezetten a »Baljós árnyak vezérel«. Nem kapunk túl sokat ezekből, mert minden más fontosabb egy ilyen filmben. Jar Jar eközben úgy lebegtette a a nyelvét mint egy szalamandra. Ő mindeközben csak evett. Ez humorossá tette a helyzetet, hasonlóan, mint C–3PO és az ewokok A jedi visszatér egyik ikonikus jelenetében.”

Filming the dinner scene at Anakin's home in The Phantom Menace.

A vacsorajelenet forgatásán (StarWars.com)

A sorsok párbaja

Lucasnak a Qui-Gon Jinn, Obi-Wan Kenobi és Darth Maul közötti végső összecsapásról is volt mondanivalója.

George Lucas

„Meg akartam mutatni egy olyan tanítványt a Császár számára, aki elég feltűnő és kemény. Eddig Vaderen kívül más sithet nem láthattunk. Szerettem volna átadni azt az elképzelést, hogy a jedik nagyon jószívűek, de egyben sebezhetőek is –

a lehető legmeghatóbban akartam megölni Qui-Gont. Ezzel azt sugallva, hogy: »Hé, ezek a srácok nem Supermanek.« Ezek emberek, akik ugyanolyan sérülékenyek, mint bárki más.

Ezt úgy kellett nyomatékosítanunk, hogy közben nem feledkezünk meg a végső összecsapásról sem. Hasonló volt a helyzet a későbbi Anakin és Obi-Wan (A sithek bosszújában) párbajakor is, ott is két szálat kellett egymás mellett futtatnunk. A harcok helyszínei egy előre meghatározott sorrendben, folyamatosan változtak. Ezt könnyedén megtehettük, hisz nagyon sok helyünk volt forgatni. Ez visszautalás volt a Douglas Fairbanks és Errol Flynn filmekre (1945–1959: The Adventures of Robin Hood, 1941: Virginia City), ahol szintén hosszú vívójeleneteket láthattunk.

Filming the Qui-Gon Jinn / Obi-Wan Kenobi / Darth Maul duel.

A sorsok párbajának kezdete, még a vizuális effektek nélkül (StarWars.com)

Váratlan reakció

1999. május 19-én bemutatták a Baljós árnyakat az Egyesült Államokban (hazánkban szeptember 16-án). Sajnos nagyon ellenségesen fogadták a filmet, ami kihatott a színfalak mögé.

Doug Chiang

„Nagyon megdöbbentem azon a hatalmas ellenszenven, ami érte a filmet. Tisztességtelennek éreztem.  Úgy gondolom az emberek nem érezték át, hogy mennyire kitoltuk a határokat.  Ide értem a karakterek megformálását, a technológiai újításokat és a megjelenítéssel kapcsolatos reformokat is. Én természetesen a filmkészítők oldaláról nézem a dolgokat, ezekkel a nézőknek nem kell foglalkozniuk. Végül úgy is az alapján ítélik meg a filmet, amit látnak. Számunkra nehéz volt, mert úgy éreztem, hogy néhány probléma megoldódhatott volna, ha még egy kicsit többet dolgozhatunk, egy kicsit más megvilágításba helyeztük volna a dolgokat. De  a végére nagyon elfáradtunk. Szívünket, lelkünket kitettük, de végül nem azt kaptuk, amit vártunk.  Ez eléggé bántott. Biztos vagyok benne, hogy George-nak még nehezebb lehetett. Sokszor eszembe jutnak a mondatai: »A munkámmal kapcsolatban mindig a lehető legjobbra törekszem. Ha az emberek mégsem értenek meg teljesen, semmi gond. Senki sem látja igazán a szívemet és a lelkemet.«

Olyasvalaki számára, mint George, aki él, hal ezért a történetért sokkal nehezebb volt feldolgozni a fogadtatást.”

George Lucas

„Mindig úgy éreztem magam, mint akit nyakon öntenek egy vödör jéghideg vízzel, mikor láttam, hogy egy ilyen patinás filmet ennyi kudarc és egyéb hülyeség vesz körül.  A filmeket 10–12 éves gyermekek számára készítettük.  Ezt már a legelején elmondtam egy interjúban, még az Egy új remény kapcsán.  Az évek során azonban annyian megszerették ezt a világot, hogy erről megfeledkeztek.  Aztán amikor visszatértem a Baljós árnyakkal, eltelt 20 év. Ha tíz évesen láttad az Egy új reményt, akkor az első rész bemutatójakor már harminc voltál. Tehát nem vagy már gyerek. Azt hiszem, hogy

ami igazán fantasztikus egy filmben a tíz év körüli gyerekek számára, nem olyan nagy durranás a felnőtteknek. Úgy gondolom ez volt az előzménytrilógia bukásának egyik fő oka. Higgyék el nekem.”

Obi-Wan, Jar Jar és Qui-Gon a Baljós árnyakban (StarWars.com)

Ahmed Best

„20 év után ismét visszatért a Star Wars. George olyasmit valósított meg, amit még addig soha senki a filmes szakmában és én ennek a részese lehettem. Ahelyett, hogy ezekről az úttörő dolgokról beszéltek volna, felütötte a fejét a rasszizmus. A szemükben én voltam a fekete New York-i srác, aki a faji hovatartozásával tönkretette Hollywoodot. Fogalmam sem volt, hogy mi történik. Nagyon felkapták ezt a témát és egyre többen kezdtek el beszélni róla.”

Rob Coleman, animációs igazgató

„Egyből világossá vált, hogy a kritikusoknak – akik még a közönség előtt látták a filmet – hatalmas problémát jelent Jar Jar. Emlékszem, nagyon meg voltam döbbenve, mikor George-dzsal visszatértünk New Yorkból Oaklandbe. Egy karakter, amin annyit dolgoztunk, hogy lehet ekkora kudarc. Nagyon ideges voltam. George látta rajtam, odajött és megkérdezte: »Mi a gond?« Azt válaszoltam: »Nos, utálják a karakteremet.« Ő így reagált: »Nem utálják. Olvastál olyan visszajelzést, ami szerint a karakter nem illik a jelenetekbe?« Azt válaszoltam: »Hát, nem…« Erre ő: »Úgy tekintettek rá, mintha igazi, hús vér színész lenne. Hihetetlenül büszke lehetsz.«”

Ahmed Best

„Egy egész csapat vett részt Jar Jar megformálásában. (Rob) Coleman, (John) Knoll (vizuális effekt szakember) és George (Lucas), a megálmodók. Mellettük mérnökök és programozók sokasága felelt például a szoftverért, ami életre keltette a karaktert. Úgy éreztem, hogy én tehetek arról, hogy kudarcot vallottak. A rossz színészi játékom miatt kerültek ilyen helyzetbe.

Nagyon mély depresszióba estem. Számomra a Baljós árnyak a filmkészítés egy új formáját jelentette és büszke voltam rá, hogy szerepelhettem benne.”

George Lucas

„Ami a legjobban felzaklatott az a Jar Jart övező utálat volt. A nézőket idegesítette, hogy ez a karakter a gyerekeknek készült.

 Az Egy új remény idején ugyanez a hangulat jellemezte C–3POt is. Gyűlölték őt. Azt mondták túl gyerekes és idegesítők a viccei.  A Birodalom visszavág forgatásán mi is elismertük, hogy egy kicsit tényleg idegesítő karakter lett. Aztán a VI. részben ugyanez volt az ewokokkal. Azt mondták róluk, hogy borzalmasak és teljesen tönkretették a filmet. Tehát hozzászoktam ezekhez a dolgokhoz, de  valahogy az internetes kritika sokkal fájóbb volt.  Ráadásul a sajtó egyre jobban elkezdett figyelni a rajongókra. Nyilvánvaló, hogy amikor egy rajongói csoport, vagy blog valami szörnyűt mond, azonnal véresen komolyan veszik és valóságként kezelnek olyan dolgokat, amiket nem kellene. Nagyon nehéz ezektől függetleníteni magad. A Baljós árnyak valójában egyszerre több dologról szól és a történet egy kicsit összetettebb. Tudtam, hogy ez a karakter sokat jelent majd a gyerekek számára.”

Ahmed Best

„Amint megjelent a film és elkezdtek ömleni felém ezek a rossz dolgok, George felhívott és azt mondta:

»Húsz év múlva ezek senkit sem fognak már érdekelni. Nem gondolnak majd erre.« Igaza volt.”

Cikksorozatunk ráadásában a húsz évvel későbbi hangulatról beszélnek a készítők.

Nyitókép: Qui-Gon Jinn (StarWars.com)

Legfontosabb posztjaink