Így készült a Baljós árnyak 4.: Maul, a harci droid és a fogatok

Baljós árnyak tavaly ünnepelte megjelenésének huszadik évfordulóját. Ebből az alkalomból StarWars.com megannyi interjút készített a film leghíresebb alkotóival, akik mai szemmel emlékeznek vissza a produkció létrejöttére. Hogyan alkotta meg Doug Chiang a fogatokat? Egyebek között erről is szól a Baljós árnyak munkálatairól szóló cikksorozatunk negyedik epizódja.

A sorozat korábbi epizódjai: 1., 2., 3.

A fogatverseny

Doug Chiang

„A fogatverseny vizuális megtervezése volt az első izgalmas feladatom az új epizódban. Tetszett az autóversenyes környezet és a technológiai »kesze-kuszaság« ötlete. Kezdetben, túlságosan logikusan gondolkodtam: »emmiképp sem lehet repülni két olyan hajtóművel vagy motorral melyek nem kapcsolódnak a járműhöz. Ez lehetetlen. Aztán rájöttem, hogy ezt az egészet hogyan is képzelte el George.  Amikor egy lóhoz és szekérhez hasonlította a szerkezetet akkor teljesen megvilágosodtam. A lovak lesznek a motorok. 

A tervezési szakasz nagyon szórakoztató volt, mert sokat gondolkodhattam. Akkoriban túl sok logikát és értelmet próbáltam bele vinni a fogatok megtervezésébe. »Ha ezek a motorok, akkor hogyan működnek? Hogyan csatlakoznak a pilótafülkéhez? Hol lenne az üzemanyag tartály?« George csak ennyit mondott: »Nem, nem, nem.« Egyik terv sem volt jó neki, amit bemutattam.

Végül úgy döntöttem, hogy kutatásokat végzek, és elmentem a San Francisco-i nemzetközi repülőtér karbantartó műhelyébe.

Láttam, ahogy ezekről az óriási repülőgép motorokról lekerülnek a burkolatok. Szinte megrémültem, csodálatos volt. Ekkor rájöttem, hogy nem kell mást tennem, mint fogni ezeket a csupasz szerkezeteket és sivatagi környezetbe helyezni őket. Ez teljesen egyezett George tervezési filozófiájával.

Doug Chiang egyik fogatdizájnja (StarWars.com)

 Vettünk egy hétköznapi dolgot, amit új kontextusba helyeztünk, ezzel teremtettünk valami újat.  Miután ez az ötlet megállta a helyét, jött az újabb kihívás. George úgy akarta, hogy minden egyes fogat és hajtómű könnyen megkülönböztethető legyen és illeszkedjen a versenyzője identitásához.

Eredetileg George azt akarta, hogy Anakin fogatja legyen a legegyszerűbb és legolcsóbb kinézetű, ezzel is jelezve, hogy ő nagyon mélyről indul el ebbe a kalandba.

Doug Chiang a Baljós árnyakon dolgozik (StarWars.com)

George elmondta, hogy Anakin hogyan nyeri meg a versenyt annak köszönhetően, hogy remek pilóta. Ekkor megfogalmazódott bennem, hogy vizuálisan is megmutatom, hogy egy tehetséges és jó pilóta, hogy tud összekapcsolódni egy olcsó fogattal ahhoz, hogy megnyerje a versenyt.

A tervezési fázis utolsó momentuma Anakin pilótafülkéje volt. George úgy döntött, hogy egy kicsit több személyiséget ad neki. Arra kért bennünket, hogy utaljunk az 1963-as Maserati Birdcage karosszériájára. Ez egy gyönyörű autó. Az elképzelés az volt, hogy megtartjuk a nagy méretű kerékíveket és burkolatokat, az alsó részt pedig egyszerűen levágjuk. Az ötlet igazán jól működött, a két motorral és a szárnyakkal igazán ikonikus kialakítást kaptunk.”

Harci droid

Doug Chiang

 „Azt hiszem, ez volt az első kudarcom,  mert Geroge minden szavát komolyan vettem. Egy robot kinézetű rohamosztagost akar. Megrajzoltam egy jelmezes embert, aki robotnak tűnt.

Doug Chiang rohamosztagos kinézetű droid látványterve (StarWars.com)

Teljes bukás volt, ekkor rájöttem, hogy tényleg kutatnom kell ahhoz, hogy megfeleljek George igényeinek. Találtam egy fotóalbumot az afrikai szobrokról, melyek nagyon szépen ábrázolták az emberi formát. Egyszerre voltak elegánsak és mechanikus hatásúak. Tetszettek az arányok, innen jött a hosszúkás fej és ezzel elkezdett összeállni a droidok alapformájának ötlete. Ezek után elkezdtem azon gondolkodni, hogy hogyan tehetném ijesztővé őket.  Azt akartam, hogy majdnem olyanok legyenek, mint az élő csontvázak.  Eredetileg nagyon vékonyak és hangtalanok voltak. Egy némán vonuló csontváz sereg. Rá kellett jönnöm, hogy ez nem jó irány, megint túl komolyan vettem a dolgokat. Ezek a buktatók segítettek kialakítani a tervezési logikámat, ami a megvalósított dolgok mögött rejtőzik.”

Darth Maul

Iain McCaig

„Számomra Darth Maul volt a szörnyeteg, Amidala pedig a szépség. Nem szerelmi történet volt az övék, így egy kicsit sántít ez a hasonlat, de mindketten nagyon erős, ártatlan és fiatal karakterek voltak. Nem tudnám elképzelni egyiket a másik nélkül.

Minél félelmetesebb és pazarabb lett Maul, annál egzotikusabb és hatalmasabb lett Amidala. Amíg ezen a projekten dolgoztam, ők számomra kéz a kézben jártak.

Darth Maul megalkotása tényleg nagyon nehéz volt, mivel Darth Vadert vettem alapul. Azt hiszem, talán két évig próbáltam megalkotni Vader továbbfejlesztett sisakját. De rá kellett jönnöm, hogy sosem fog sikerülni. A tökéletes formatervet nem tudtam felülmúlni. Végül úgy döntöttem:  »Jól van, vegyük le azt a rohadt sisakot. Lássuk, mi van alatta«. 

Ekkor kezdtem el játszani az arccal. Úgy gondoltam, valamiféle kapcsolatnak kell lennie a sisakkal, így elkezdtem különböző áramköri lapokat elhelyezni rajta. Ezeket a lapokat pedig megpróbáltam összekötni a fej belső részével. Ilyen őrültségeket csináltam. A formaterveimet mindig egy adott személyiséghez igazítom. Nem tudok általánosítani, mindig egy adott emberhez tervezek. Ezért megkértem a művészeti osztály dolgozóit, hogy pózoljanak előttem. Miközben néztem őket, az járt a fejemben: »Milyen Sith Nagyúr lennél?« Gavin (Bocquet), a produkciós tervező azt mondta: »Ne kövéríts már engem!« Szóval egy fejdíszt tettem rá, ami eltakarta az állát majd egy Rorschach-mintát tettem az arcára, és úgy tűnt Georgenak tetszett ez a megoldás.

Később megjelent a forgatókönyv, ahol Darth Maul-t úgy írják le, mint  »a legrosszabb rémálom, amit valaha láttál«.  Ezzel világossá vált számomra az irány, mert nagyon jól ismertem a legrosszabb rémálmomat. Egy élettelen arc, ami késő éjszaka bámul az ablakból. Egy szellem és egy sorozatgyilkos egyvelege, akinek a lecsurgó eső torzítja az arcát. Szóval ezt lerajzoltam, eső helyett vörös szalagokkal, beletettem egy mappába és az értekezleten átadtam George-nak.  Kinyitotta és így szólt: »Ó, Istenem!« Összecsukta, visszaadta, és azt mondta: »Mutasd meg a második legrosszabb rémálmodat.« 

Iain McCaig legrosszabb rémálma inspirálta Maul látványterve (StarWars.com)

Megpróbáltam kitalálni, hogy mit csináltam rosszul. Elkezdtem gondolkodni: »A Star Wars nem a valós élet. Mitológia.« Szóval meg kellett keresnem a legfélelmetesebb mitológiai rémképemet. Könnyen ment, a bohócok voltak azok. Gyerekként nagyon féltem Bozo bohóctól. Szóval rajzoltam egy nagy, ijesztő bohócot és mivel »kifogytam« az arcokból, a sajátomat használtam fel. Egy bohócba ültettem át magam. A minták a bőr alatti izmok nagyon stilizált mintázatává váltak, amelyek kifejezik az arcot.

Úgy gondolom, hogy Ray Park csodálatos játéka, amivel életre keltette a sminket, és  Nick Dudman (maszkmester) óriási félreértése a rajzommal kapcsolatban – aminek köszönhetők a szarvak –,  hozták létre Darth Mault.”

Cikksorozatunk következő részében George Lucas visszatekint a film néhány kulcsfontosságú helyszínére.

Nyitókép: Anakin fogatja Doug Chiang látványtervén (StarWars.com)

Legfontosabb posztjaink