Így készült a Baljós árnyak 1.: A kezdetek

A Baljós árnyak  idén ünnepli megjelenésének huszadik évfordulóját. Ebből az alkalomból a StarWars.com megannyi interjút készített a film leghíresebb alkotóival, akik mai szemmel emlékeznek vissza a produkció létrejöttére.

A Baljós árnyak 1999. május 19-én érkezett meg az amerikai, és szeptember 16-án a magyar mozikba. A filmet az addigi – vagy talán azóta is – a legfelfokozottabb várakozás előzte meg. Erre pedig nyomós indokuk volt a rajongóknak. Ez volt az első új mozifilm a Star Wars univerzumban az 1983-ban bemutatott A Jedi visszatér óta. Az előzménytrilógia elindítója, amely azt ígérte, hogy elmondja, hogyan állt át Anakin Skywalker a sötét oldalra és lett belőle Darth Vader, miközben a császár hatalomra tört a háttérben. George Lucas maga írta a forgatókönyvet, és 1977 óta először rendezett is. A film óriási előrelépést jelentett a digitális látvány terén – beleértve a rekordszámú speciális effektet és egy nagy CG karaktert, Jar Jar Binkset.

„A Star Wars minden filmje így vagy úgy szól rólam és a világomról”

– mondta Lucas a StarWars.com-nak. A Jedi visszatér 1983-as bemutatása után George Lucasnak a Csillagok háborúja iránti elkötelezettsége a filmek terén beteljesedett. Az ezt követő években – a rajongók „Sötét idők”-nek nevezik – a Star Wars nagyrészt hiányzott a köztudatból. Lucas a fokozatosan széthulló családjával töltötte az idejét, és csendben figyelte a digitális effektusok fejlődését az Industrial Light & Magic-nél, amely olyan innovatív elemeket hozott létre, mint a Terminator 2 (1991) „folyékony fémje” és az elképesztően élethű Jurassic Park dinoszauruszai (1993). Végül, 1994. november 1-jén Lucas leült, hogy megírja a Baljós árnyak forgatókönyvét.

Tíz érdekesség a 20 éve bemutatott Baljós árnyak kapcsán
Húsz évvel ezelőtt kezdték játszani az amerikai mozik a Csillagok háborúja klasszikus trilógiájának régóta várt első előzményfilmjét, a Baljós árnyakat. Az elmúlt két évtizedben sok mindent elfelejtettünk, sok minden pedig kiderült a film kapcsán, ezen érdekességek közül gyűjtöttünk össze tizet. RÉSZLETEK ITT.

George Lucas, a Baljós árnyak írója és rendezője:

„Nos, az én döntésem volt, hogy a Baljós árnyak inkább a technológiára koncentráljon. Az első három Star Wars filmet nagyon át kellett gondolni ilyen szempontból a költségvetés miatt. Nem mentünk nagy városokba, nem volt sok jelmezünk és nem volt sok különleges dolog a filmekben. A költségvetés elég behatárolt volt. Emlékezzünk vissza, az első film 13 millió dollárba került. Ma ugyanez a film 300 millió dollárba kerülne. Még 2001-ben is 25 millió dollár volt.

A Baljós árnyakkal nem akartam határok közé szorított filmet létrehozni. Bele kellett mennem a politikába, valamint a Köztársaság nagyobb kérdéseibe.  Ahhoz, hogy ezeket véghez tudjam vinni, csupán egyetlen lehetőség volt, a digitális technika.  Yodám volt, de nem tudott harcolni. Volt városom, de nem tudtam kellően nagy modelleket építeni. Sok-sok jelmeztervem volt, de nem engedhettük meg maguknak, hogy azokat elkészítsük. Tehát rengeteg olyan kérdés és igény merült fel, amit technika hiányában nem tudtunk megvalósítani.”

George Lucas és az Amidala királynőt alakító Natalie Portman (StarWars.com)

John Knoll, a Baljós árnyak vizuális effektekért felelős igazgatója:

„George megemlítette az egyik vállalati ülésen, hogy a ’90-es évek közepétől évente nagy szervezeti találkozót tartanánk, ahol George csak velünk foglalkozna, és elmondaná, hogy mi jár a fejében. Attól a pillanattól kezdve, hogy ezt elkezdtük, minden évben valaki megkérdezte: »Visszatérsz-e valaha, és lesz még több Star Wars film?« Emlékszem körülbelül ’94-ben, az egyik ilyen vállalati összejövetelen azt mondta:  »Igen, azt hiszem. Most már a történeteiket írom.«  Óriási izgalom vette körül.”

Így fogadta a világ húsz évvel ezelőtt a Baljós árnyakat
Miközben a Csillagok háborúja világának új epizódjai, antológiafilmjei, animációs és élőszereplős sorozatai folyamatosan lekötik a figyelmünket, hajlamosak vagyunk elfeledkezni arról a várakozásról, ami 1999-ben övezte a Baljós árnyakat. De miként reagált a világsajtó arra, ami végül megjelent a mozikban? RÉSZLETEK ITT.

Jean Bolte, a Baljós árnyak Viewpaint (3D textúra eszköz) szupervízora:

„Tudtuk, hogy ez lesz az egyik legfontosabb projekt, amin valaha is dolgozhatunk. Ez volt a leginkább várt dolog, amire emlékszem. Hihetetlen nap volt.”

Doug Chiang, a Baljós árnyak dizájnigazgatója:

„1989 februárjában jöttem az ILM-hez. Ekkor mát tudtam, hogy nem megyek művészeti iskolába és ez nagyon bántott engem. Ekkor megfogalmaztam magamnak egy célt: minden nap egy éven keresztül, minden este otthon dolgozom azzal a céllal, hogy a hét végére befejezzem egy szereplő tervét, koncepcióját. Ezt csináltam egy éven át azért, hogy minimum 52 új hőssel újítsam meg a portfóliómat.

Nagyon jól működött. Abban az időben csak különböző stílusokkal kísérleteztem, különféle technikákat tanultam, hogy a képességeim határait kitoljam. Bizonyos értelemben ez volt a saját művészeti iskolám. Saját programot állítottam össze. Szándékosan adtam magamnak kényelmetlen feladatokat. Ezekből tanultam a legtöbbet.

Így alakult ki a stílusom, amely nagyon hasonlított ahhoz, amit Ralph [McQuarrie, legendás koncepcióművész] csinált, amikor George-dzsal dolgozott. Ez annyit jelent, hogy ebben az évben a régi és az új dolgokat egyesítettem, különböző kultúrákat vegyítettem, összekevertem, illetve változtattam az arányokat. Én is szerettem a természetet és a technológiát, így kezdtem egyesíteni azokat, hogy valami újat hozzak létre.

Phantom Menace concept painting of Jedi and droidekas.

Doug Chiang látványterve, melyen egy jedi küzd a droidekákkal (StarWars.com)

Tehát az év végére új portfólióm volt és akkoriban George bejelentette, hogy új filmeket készít. Két évvel később az ILM kreatívigazgatója lettem. Amikor George bejelentette, hogy új filmeket készít, azt hittem, hogy a jelöltek első sorában leszek mivel az ILM George cége. Eljött az én pillanatom – gondoltam.  A helyzet iróniáját az adta, hogy George valójában friss tehetségeket akart maga köré. Szándékosan először a cégen kívül keresgélt.  A tehetségkutatást szerette volna világméretűre kiterjeszteni. Tehát mindannyian benyújtottuk portfólióinkat, és csak vártunk, hogy sorra kerüljünk.

Jó film a Baljós árnyak? Hogyan és miért változott a megítélése?
A 20 éves Baljós árnyak kapcsán egyebek között e témákról is beszélgettek a Port.hu podkasztjának, a PORTcastnak a vendégei, köztük főszerkesztőnk, Földi Bence is. RÉSZLETEK ITT.

Miután benyújtottam a pályázatomat, várakozással teli időszak következett, majd kaptam egy hívást a Rick McCallumtól: »George-nak nagyon tetszett a portfóliód, és szeretnénk találkozni veled.« Abban az időben csak ez járt a fejemben: »Csak művész akarok lenni, egy csapat részévé akarok válni.« Amikor rájöttem, hogy George valójában felhasználja a munkámat a Baljós árnyak művészeti osztályán, az első sokk után, azt gondoltam: »Wow! Tényleg meg tudom csinálni?«

Ennek az volt az oka, hogy a portfóliómban hasonlóságokat látott a Star Wars tervezésével kapcsolatban. Ez a szemlélet  a műfajokat összekeverte, kombinálta az összes olyan régi és új dolgot, mint amiket én önként, ösztönösen csináltam. Ez volt az igazán nagy véletlen.  A fejlődéssel töltött év igazán kifizetődött, mert George felismerte ezt, és ennek köszönhetően kaptam meg a munkát a művészeti részlegen.”

Doug Chiang drawing during Episode I.

Doug Chiang a Baljós árnyakon dolgozik (StarWars.com)

A folytatásban Ben Burtt (hangmérnök és társszerkesztő), Trisha Biggar (jelmeztervező) és Rob Coleman (animációs rendező) visszaemlékezéseit olvashatjátok.

Nyitókép: Darth Maul a Baljós árnyakban (TheVerge.com)

Legfontosabb posztjaink