„Vége Anakin, vert helyzetben vagy” – mondja Obi-Wan Kenobi a sötét oldalra áttért tanítványának A sith-ek bosszúja ikonikus jelenetében. Az angol „I have the high ground” kifejezés azóta internetes mém lett és szinte naponta születnek új kreálmányok a rajongóktól ennek felhasználásával. Nick Gillard kaszkadőr-koordinátor egy interjúban elmondta, hogyan tervezték meg a párbajt és mi volt az a vicces szituáció Christensennel a forgatáson, amely a jelenetet inspirálta.
Nick Gillard, a 61 éves brit kaszkadőr elismert szakember a filmvilágban, olyan klasszikus filmeken dolgozott, mint a Superman, A bolygó neve: Halál, a Dredd bíró, A múmia és több James Bond epizód is, csak hogy néhányat említsünk. Együttműködése a Lucasfilmmel még az 1988-as Willow-val kezdődött, majd az Indiana Jones és az utolsó keresztlovaggal folytatódott.
A Star Wars-rajongók számára leginkább az előzménytrilógiából ismert, ő volt felelős a filmek kaszkadőr mutatványaiért, ő tervezte meg a harcok, fénykard párbajok koreográfiáját is és nem mellesleg ő alakította a Cin Drallig jedimestert is A sith-ek bosszújában.
Kollégája, a magyar kaszkadőr Kovács Géza szerint „még Yodának is ő volt a mestere”.
Gillard még 2019 decemberén adott interjút az amerikai IGN Star Wars: Breaking Down the Duels című sorozatában. Az interjúban Gillard és az ILM vizuális effektjeiért felelős John Knoll több érdekességet is megosztottak Anakin és Obi-Wan mustafari fénykardpárbajának létrejöttéről és nehézségeiről.
„A sith-ek bosszúja párbajában a legnagyobb kihívás éppen annak a hossza volt. Tizenkét perc hosszúságú jelenet volt. (…) mind a két színésznek betanítottunk egy tizenkét perces párbajt, amelynek során egy kilométeren át harcoltak”
– mesélte kaszkadőr. Az első és második epizódok fénykardpárbajainál úgy állították be a kamerát, hogy a színészek mozgása a valóságosnál gyorsabbnak tűnjön. Ezt azonban a mustafari jelenetnél már nem alkalmazták. John Knoll szerint ez már annak a bizonyítéka, hogy Ewan McGregor és Hayden Christensen milyen jól belejöttek a harci koreográfiába és már nem kellett alkalmazniuk ezeket filmkészítési trükköket. „Biztos vagyok abban, hogy nem csináltunk semmilyen gyorsítást, vagy bármit Ewannel (a Baljós árnyak után). Ugyanis már annyira gyorsan mozgott magától és annyira büszke volt erre, hogy már Hayden is olyan jól akarta csinálni, mint Ewan” – emlékszik vissza Knoll.
A mustafari párbaj remekül mutatta be, hogy két egyenlő fél hogyan küzd meg egymással. A harc elején van egy jelenet, amikor mindketten egyszerre erőlökéssel próbálnak hárítani, és azok ereje aztán hátralöki őket. Ám Gillard szerint ez eredetileg nem így nézett volna ki. „Egy másik vége is volt a jelenetnek. A fénykardjaikkal csaptak össze és találkozó pengék okozták azt az ütést, amely aztán szétrobbantotta őket” – mondta Gillard.Annak ellenére, hogy a párbaj azzal zárul, hogy Obi-Wan megszabadítja néhány vágtagjától Anakint, nem ez volt Kenobi mester szándéka. Gillard elárulta, eredetileg úgy tervezte meg a harcot, hogy arra gondolt, Obi-Wan nem akarja bántani, megsebesíteni volt tanítványát, inkább lefárasztani akarja Anakint, hogy lenyugodjon és végre észhez térjen.
„Úgy írtam meg a koreográfiát, mintha egy férj és feleség veszekedne. Anakin azt hiszi, hogy Obi-Wannak viszonya van a Padméval, szóval eleve átbukott a sötét oldalra. Obi-Wan pedig próbálja elnyelni ez a sötét Erőt, hogy visszaszerezze a barátját”
– magyarázza Gillard. A fénykardpárbaj csúcsán Obi-Wan a lávafolyam partjára, egy magaslatra ugrik és kijelenti, hogy övé a magaslati előny (high ground), vagy ahogy a magyar szinkronban fordították, „vert helyzetben vagy”. Azonban a dacos és kissé beképzelt fiatal Skywalker megpróbálja legyőzni mesterét, odaugrik hozzá és Obi-Wan egy pillanat alatt levágja Anakin mindkét lábát térdtől lefelé, valamint a bal karjától is megszabadítja tanítványát. A magatehetetlen Anakin belecsúszik a lávába és majdnem halálra ég, ezzel megszületik Darth Vader végső formája is. A jelenet brutális, rendkívül drámai, s egyben véget vet egy barátságnak.
Ám ennek a drámai finálénak egy humoros háttértörténete is van. Gillard elmesélte, hogy a harmadik rész ausztráliai forgatásán közel lakott Christensenhez.
„Minden este együtt ettünk egy étteremben, amely egy domb tetején volt. Sétálhatsz fel az úton, majd le egészen az étteremig, vagy helyette egyenesen átvághatsz egy meredek parton. Én mindig a leggyorsabb úton megyek, ezért a meredek partot választottam, de Hayden utálja a lejtőket. Ekkor ugrott be a magaslat (high ground) ötlete. Ha egy emelkedő tetejére jut, Obi-Wannak talán van valami esélye”
– meséli nevetve a kaszkadőr. Ami egy barátságos évődésként kezdődött a színész és a kaszkadőr-koordinátor között, az a Star Wars történetének egyik legemlékezetesebb jelenetét eredményezte és meghatározta az ismert karakterek sorsát is. Arról nem is beszélve, hogy az évek alatt mennyire inspirálta a rajongókat is. A „High Ground” mém a mai napig újabb és újabb vicces megoldásokat jelent az internet népe számára, akárcsak az előzménytrilógia számos más jelenete is.