George Lucasnak (is) köszönhetjük a telefonunk kameráját

Az októberi Star Wars Insiderben jelent meg egy interjú David Tattersall operatőrrel, aki az előzménytrilógia fényképezéséért felelt. A Baljós árnyak bemutatásának 20. évfordulója alkalmából felelevenítette, hogy milyen volt filmezni a messzi-messzi galaxisban.

Az 59 éves brit operatőr a 80-as évek óta készít filmeket, olyan klasszikusok fűződnek a nevéhez, mint a Con Air, a fegyencjárat (1997), vagy a Halálsoron (1999). Az előzménytrilógia ikonikus jelenetei és kamerabeállításai mind neki köszönhetőek, de együttműködése a Lucasfilmmel jóval régebbre nyúlik vissza. 1992-től 2000-ig (egy év kihagyással) ő fényképezte George Lucas TV sorozatát, Az ifjú Indiana Jones kalandjait. Ugyancsak ő filmezte a Lucas története alapján készült Gyilkosság egyenes adásban (1994) c. krimifilmet is.

David Tattersall – IMDb

David Tattersall, Cinematographer: The Green Mile. David Tattersall is well-known as a versatile cinematographer who frequently collaborates with top directors. An expert in both film and digital photography, David is passionate about his art, and is equally at home on feature films and television series in all genres, from big-budget blockbusters to thrillers, sci-fi fantasy, drama, action, …

Elsőként arról számolt be a lapnak, hogyan tudta meg, hogy ő lesz a vezető operatőre a következő Star Wars filmnek. Még 1992-ben, amikor Prágában forgatták az ifjú Indyt, jól összeszokott csapat alakult ki a stábban. George ekkor kezdett intenzíven érdeklődni a digitális technika iránt, hiszen ekkoriban érte el a digitális forradalom a filmipart is. A fiatal Indy volt a teszt George számára, kicsiben, a tévéképernyőkön. Nem sokkal utána a Gyilkosság egyenes adásban film volt a következő lépcsőfok, ahol az Indynél kikísérletezett módszereket 35 mm-es kamerával és a nagyvásznon is kipróbálták. Ezek az eredmények vitték tovább a csapatot a Baljós árnyak felé.

Arra a kérdésre, hogy milyen volt az együttműködés Lucassal, Tattersall azt válaszolta, nem különbözött attól, mint amikor más jól felkészült és szenvedélyesen dolgozó rendezővel munkálkodott együtt. A forgatás menete jól szervezett volt, heti öt napot forgattak és minden szombat reggel kapott egy kis időt, hogy felkészítse a színészeket és a stábot a következő heti felvételekre. Lehetősége volt minden díszletet, helyszínt előre körbejárni, így az értekezletek végére konkrét tervük volt, hogy következő héten mit fognak csinálni. Aztán hétfő kora reggel már kezdték is a felvételt, gyorsan kellett dolgozniuk, mert rövid volt az idő. Öt felvételt tudtak csinálni délelőttönként. Az operatőri munka első fázisa 65 napig tartott, ahogy a többi hasonló méretű és bonyolultságú produkcióknál szokott lenni. George szeretett gyors tempót diktálni, csináltak két beállítást, felvették és már vitték is tovább a kamerát. Állandó mozgásban voltak, két kamera mindig fényképezett. Ez volt az általános szabály.

„Őrült mennyiségű, olykor napi 40-50 felvétel is készült”

– emlékezik vissza az operatőr. Arra a kérdésre, hogy melyek voltak azok a felvételek, amely a legnagyobb kihívást jelentették számára, Tattersall a kék hátteret említette. Szerinte rengeteg új technikai megoldás és kompromisszum volt a kék háttér előtti fényképezésnél, hogy működjenek a digitális adatrögzítő elemek is. Soha nem alkalmaztak automatizált mozgásvezérlő eszközöket, ezért egy külön csapat volt beállítva arra, hogy folyamatosan rögzítsenek topográfiai és térbeli adatokat. Ezeket az adatokat felhasználva állították be a kamerát a felvételhez. Tattersall úgy véli, normál esetben, ha kék háttér előtt fényképeznek, a kamera rögzítve van egy adott pozícióban és minden mozgást utólag animálnak rá a háttérbe. Ők nem akarták korlátozni a kamerát, ezért előre pásztázták és nyomon követték a darura rögzítette kamera mozgását. A másik nagy kihívás a sivatagi jelentek voltak. Tunéziában kellett forgatniuk augusztus közepén, amikor napközben 54 fokos átlaghőmérséklet van.

Néhány felvétel a Baljós árnyakhoz digitálisan lett rögzítve, amely egyfajta előfutára volt A klónok támadásában alkalmazott módszerekhez. Felteszik neki a kérdést, hogy honnan jött ez? Tattersall elmondása szerint mindössze két-három felvétel készült nagy felbontású digitális kamerával.

Lucas szeretett kísérletezni, nagyon érdekelte a digitális filmgyártás, jóval korábban, minthogy a szakma felfigyelt volna erre a technológiára.

Felismerte, hogy ha direktbe digitális kamerával rögzíti a filmet, azt később nem kell átalakítani és bemásolni további formátumokba, hogy aztán a végleges verzió elkészüljön. Ezzel felgyorsulhat az utómunkálat és egyúttal olcsóbb is lenne a gyártás. Hamar kiderült, hogy igaza van és bevált a módszer. De George még tovább ment,

egyszerre akart fényképezni és vetíteni is digitálisan.

Tattersall elmeséli, hogy nem sokkal a Baljós árnyak forgatása előtt Lucas megkérte, hogy csináljon néhány tesztfelvételt. Ugyanazt rögzítették nagyfelbontású digitálissal és hagyományos filmszalagra is, hogy aztán lássák a különbséget. Rengeteget vettek fel, hogy aztán a Skywalker Ranchon kielemezzék a tesztfelvételeket. A bemutatón mindenki ott volt, a Panavisiontől és a Sony képviselői is egyenesen Tokióból,  azonban a digitális nem volt elég jó.  Ekkoriban a HD filmek csak 30 fps-en futottak, ahhoz hogy egy projektoron levetíthetők legyenek fel kellett gyorsítani, amely nem nézett ki jól a vásznon. Ekkor George odaszólt a Sony embereinek, hogy „ez nem működik, nem tudtok valamit csinálni vele?”. A japán szakemberek összedugták a fejüket, hogy mit lehet tenni, majd azt válaszolták Lucasnak, hogy „igen, meg tudjuk oldani”.

Ekkor született meg a 24p formátumú progresszív kódolás, amely az alapja lett minden digitális kameráknak.

A Sony legyártotta az új kamerát, a Panavison hozzá a lencsét, azonban kifutottak az időből és nem készültek el időben a Baljós árnyak forgatására. Új tesztek és felvételek után, ismét egy nagy bemutató következett a Ranchen, amikor George végre elégedett volt a végeredménnyel és csak annyi mondott, hogy  „igen, ezt most már elég jó lesz”.  Ez volt az első 24p-s kamera a filmgyártásban.

Ma már mindenkinek ilyen van a mobiljában, mindent ilyen formátumban rögzítenek digitálisan.

Tattersall szerint ez a technológiai innováció Lucasnak köszönhető, amelyért elismerés illeti. Ezt a kamerát használták aztán A klónok támadása felvételeihez, meséli az operatőr. Végül feltették neki a kérdést, hogy mit remélt az új filmtől, szerinte ad-e új löketet a Star Warsnak?

„Tudtuk, hogy volt valamilyen méretű érdeklődés iránta, de azt nem hogy mekkora”

– fogalmazott Tattersall. Rick McCallum producer extrém biztonsági intézkedéseket vezetett be, mert a rajongók megpróbáltak bejutni a stúdióba, miközben a forgatás zajlott. Mindenkit a stábból titoktartási eskü kötelezett, de azt nem remélték, hogy egy évvel később mi fog történni. Tattersall már a Halálsoront forgatta, amikor megérkezett az első előzetes a Baljós árnyakhoz.

Az egész stáb felállt és a tévéhez ment, hogy megnézzék, mindenki le volt nyűgözve, őt is beleértve, milyen jól nézett ki a film előzetese. Meglepi őt, hogy 20 évvel később, manapság is milyen sokat beszélnek a filmről. Tudja, hogy sokat változott és bővült azóta a Star Wars univerzuma, ezért csodálja, hogy még mindig nagy téma a Baljós árnyak.

Tattersall mesélt a forgatási élményeiről is. Egyik emlékezetes pillanata volt, amikor R2–D2 először begurult a díszletbe, amely egyből visszarepítette a gyermekkorába. Ugyancsak élénken él az emlékeiben, hogy Rick McCallum mennyire szerette, ha ő tarthatta a csapót a felvétel elején.

20 éve Magyarországon járt Rick McCallum
A Baljós árnyak producere a film két nappal későbbi premierje miatt érkezett Magyarországra. A Népszava egyebek között arról faggatta, hogy „hogyan érintette az amerikai kritika szinte egyöntetűen elmarasztaló bírálata”? RÉSZLETEK ITT.

George valamiért nem szerette a csapót még a saját nevét sem akarta látni rajta. Helyette azt írta rá, hogy Yoda és Tattersall is követte a példáját. Így a csapón az szerepelt, hogy:

Rendezte: Yoda. Fényképezte: R2–D2.

Nyitókép: Részlet a Baljós árnyak forgatásáról (Syfy.com)


Fontosabb cikkeink a Baljós árnyak premierjének 20. évfordulója kapcsán:

Legfontosabb posztjaink