Valóban bukás a Solo?

A Solo: Egy Star Wars-történet nem hasít úgy a mozikban, mint a Disney-korszak korábbi darabjai. De lehet-e bukásról beszélni, és mi várható ezután? Szubjektív elemzés.

Kérdések, amelyekre megpróbál választ adni ez a poszt:

  • Hogyan teljesített a Solo eddig a mozipénztárakban?
  • Melyek ennek a szereplésnek az okai?
  • Lehet-e azt mondani, hogy a film bukásnak számít?
  • Becsukja-e a boltot a Disney vagy folytatja az eddigi stratégiát?
  • Mi az a probléma, amelyet mindenképp kell kezelnie a Lucasfilmnek?

A Facebookon közzétettem a Solo: Egy Star Wars-történet magyarországi nézőszámait a nyitóhétvégét, a nyitóhetet és a második hétvégét követően. A rajongók többsége újra meg újra kiakadt, hogy miért hangsúlyozom ki az alacsony nézőszámot, de sajnos ami tény, az tény: a Solo nem teljesített tökéletesen a mozipénztáraknál. A nyitóhétvégéhez viszonyítva ötven százalékkal kevesebb jegyet adtak el a filmre itthon a második hétvégén – csak most érte be az előző antológiafilm, a Zsivány Egyes: Egy Star Wars-történet nyitóhétvégi eredményét.

Nemzetközi szinten még rosszabbul ment a Solónak:

65 százalékos visszaesést sikerült produkálni, ráadásul a korábban bemutatott Deadpool 2-t is többen nézték meg világszerte a mozikban múlt hétvégén, mint a legutóbbi Star Wars-filmet. A legutóbbi Star Wars-alkotásoknál az amerikai és nemzetközi bevétel aránya közel fele-fele volt, azonban az amerikai bevételeknek mindössze 75 százalékát képes hozni a Solo – ilyen nagyra még sosem nyílt az olló.

Az okok

Megannyi cikk született már az okokról. Ezek közt szerepelt például azt, hogy

  • rossz maga a film (szerintem nem az),
  • rosszak a színészek (dehogy!),
  • rosszkor mutatták be (ebben már van ráció, kevés idő telt el Az utolsó Jedik óta, ugyanakkor a szintén Disney-hez tartozó Marvel négy filmet is kihozott fél év alatt, mégis hasítanak),
  • Az utolsó Jedik volt rossz és megcsappant a bizalom a Disney iránt (szerintem az sem volt rossz, de tény, sokan gondolkodhattak így, ugyanakkor az előzménytrilógiát is túlélte a franchise, pedig a közelmúltig divat volt utálni),
  • a negatív kritikák és hírek miatt „bukott” (reméljük, a nézőket nem ilyen könnyű befolyásolni), stb.

Egy tényezőről azonban ritkábban hallani: a Disney, miként az előző antológiafilmnél, úgy most sem kifejezetten pörgött marketingfronton. Ezúttal nyilván nehezítette a dolgukat a film körüli negatív hírverés és a bő négy hónap, amely rendelkezésre állt a Solo reklámozására. Doug Creutz veterán médiaszakértő elemzése szerint a Disney maretingcsapata több hibát is vétett.

Összehasonlította a Zsivány Egyes és a Solo ízelítő előzetesét (teaser trailer) is – előbbi jobban volt vágva, jobban felkeltette az érdeklődést és két és félszer több nappal jött ki előbb, mint a film. Creutz szerint a legfontosabb hibája a Solo ízelítő videójának az, hogy

el kellett volna adnia Alden Ehrenreichot mint Han Solót, de nem tette:

mindössze tíz másodpercig látjuk tisztán Ehrenreich arcát a képernyőn. A szakértő úgy érezte, csak az utolsó hónapban pörgött fel a marketinggépezet annyira, amennyire már sokkal hamarabb kellett volna – azt már én teszem hozzá, hogy feltehetően a rendezőváltást követő újraforgatások miatt megnőtt készítési költségek miatt juthatott kevés pénz és energia a marketingre. (Frissítés: egyes források szerint nem is költöttek keveset, hanem még ca. 250 milliót marketingre.) Mindenesetre Creutz szerint nincs kifulladva a franchise, mint írja, a kilencedik rész jól fog teljesíteni – másfél év múlva.

Bukás? Ugyan már!

Más kérdés, hogy totális bukásnak nem lehet nevezni a dolgot, hiszen másfél hét alatt világszerte 264 millió dollárt hozott a produkció, ezzel pedig – ha hinni lehet a Variety híradásának, amely szerint az újraforgatások miatt 250 milliós gyártási költsége lett a filmnek

a Solo máris profitot termelt a Disney-nek.

(Frissítés: ha hozzászámoljuk a gyártási kiadásokkal egyenértékű marketingköltségvetésről szóló híreszteléseket, akkor persze masszív, ca. 236 milliós veszteség jön ki.) Plusz hozzá kell venni azt is, hogy a Disney-korszak Star Wars-filmjei a készítési költségek ötszörösét hozták eddig vissza – többet, mint a Marvel- vagy Pixar-filmek –, azaz nincs különösebb ok az aggodalomra. Ráadásul ez csak a jegyeladásból származó bevétel, a különféle merchandising bevételekről még szó sincs, pedig nyilvánvalóan az sem lesz két fillér.

Mi jön ezután?

Várható volt, hogy lesz a Disney-nek egy pénzügyileg nem a többihez hasonló mértékben sikeres projektje. De ez még nem jelenti azt, hogy a Solo miatt teljesen revideálják majd a terveiket. Korábbi példák – Marvel és Pixar – esetében is voltak nem annyira jövedelmező alkotások, amelyeket követően nem az volt a válasz, hogy kevesebbet készítettek, hanem az, hogy jobbat.

Szakértők szerint és szerintem sem lesz sikertelen a kilencedik epizód – pénzügyileg legalábbis –, így a Lucasfilm várhatóan évente jelentkezik majd újabb Star Wars-filmmekkel. Pedig rajongóként is azt mondom, talán jó lenne néha szusszanni egyet –

én speciel örülök a most következő másfél éves mozis szünetnek,

még ha folyamatosan érkeznek is majd a különféle Star Wars-projektek. A franchise jövőjéről is beszélgettünk Zsótér Indi Dániellel (24.hu, balra) és Muchichka Lászlóval (Zoom.hu, jobbra) a Budapest Rooftop Cinema május 25-i Solo-vetítése előtt, itt egy erre vonatkozó részlet:

Zsótér Indi Dániel, Földi Bence és Muchichka László a Star Wars franchise jövőjéről, Budapest Rooftop Cinema, 2018. 05. 25.

Check out this video on Streamable using your phone, tablet or desktop.

Azt sem mondhatjuk, hogy gond egy szál se

A Solónál az okozta a fő gondot, hogy egy szinte kész filmnél cserélték le az addigi rendezőpárost. De nem ez az első rendező-mizéria az új alkotásoknál: ha igazak a hírek, a Zsivány Egyesnél a rendező Gareth Edwards át kellett adjon feladatköröket Tony Gilroynak, a kilencedik epizódnál is lecserélték a direktort (Colin Trevorrow helyett J. J. Abrams készíti), míg állítólag a még be sem jelentett Boba Fett filmnél is vannak gondok e téren.

A Disney-nek és a Lucasfilmnek ez a legkomolyabb megoldandó feladata: olyan rendezőket kell találnia minden projekthez, akik egyszerre rendelkeznek egyedi látásmóddal – hogy ne legyen minden SW-film ugyanolyan – és képesek együttműködni a Kathleen Kennedy vezette gépezettel. Nehéz megmondani, hogy kik mellett kellene letenni a garast: a veteránok és a tapasztalatlanabb rendezők között is találunk elvont figurákat és együttműködőket ugyanúgy, ahogy derék iparosokat és autoritást nem tűrő figurákat is.

Mindenesetre hosszú távon szerintem a sorozatok világa mentheti meg a Star Wars franchise-t, hiszen ott nagyobb időkerettel lehet dolgozni a karaktereken, háttéren, miliőn – ezek hiányát sokszor felrótták az új mozifilmek esetében. Az egészestés alkotások terén viszont érdemes lenne csökkenteni a számot, hogy ismét esemény legyen egy Star Wars-film megtekintése, ne váljon rutinná.

Te mit gondolsz? Írd meg kommentben! ↓↓↓

7 thoughts on “Valóban bukás a Solo?”

  1. Zoltan Tailor says:

    "hiszen másfél hét alatt világszerte 264 millió dollárt hozott a produkció, ezzel pedig – ha hinni lehet a Variety híradásának, amely szerint az újraforgatások miatt 250 milliós gyártási költsége lett a filmnek –a Solo máris profitot termelt a Disney-nek."Ez így nagyon nagy tévedés. A bevételek kb. fele (külföldön kb. 60%, Kínában pedig kőkemény 75%) ugyanis a filmet sugárzó mozikat illeti. Ez azt jelenti, hogy a Solo-nak (a marketingköltségeket nem számolva), legalább 500 millió dollárt kéne termelnie ahhoz, hogy egyáltalán megtérülésről beszélhessünk. Jelen pillanatban azonban a Solo így egy masszív bukta, amit a Disney nem tesz ki az ablakba.

  2. Bence Földi says:

    A merch-bevételeket sem számoltuk. Szerintem masszív veszteség végül nem lesz, főleg akkora nem, amekkorát a Disney ne tudna simán kifizetni.
    A Hollywood Reporter kicsit máshogy számol, azt is ajánlom 🙂
    https://www.hollywoodreporter.com/heat-vision/solo-will-post-first-loss-disneys-star-wars-empire-1116927

  3. Zoltan Tailor says:

    A THR nyilván bennfentesebb, mint én, de mivel ők is 50-80 millás mínusszal számolnak végeredményben (amennyiben a Solo 400 körül fut ki), túl nagy különbség nincs a számításaink között 🙂 Természetesen ebbe nem beleszámolva a merchandising bevételeket (bár azért kíváncsi vagyok, hogy mennyi fog fogyni pl. az Ehrenreich-fejű Solo figurából :D) de nem beleszámolva a marketing-kiadásokat sem (mondjuk a marketing eléggé fekete ló; eleve nyilvánosságra se szeretik hozni a stúdiók, többek között a hollywoodi trükkös könyvelés miatt).

    Természetesen ez nem fogja földhöz vágni a Disney-t, könnyedén ki lehet pótolni a Black Panther vagy az Infinity War profitjából, de ettől még a részvényesek nem lesznek boldogok.

  4. Bence Földi says:

    Igen, úgy minden sokkal tisztább lenne, ha nyilvános volna minden (a 250 milliós büdzsé is csak sajtóhír, sajnos).

    A részvényesek már csak ilyenek, minden fillérnek örülnének 😂

  5. Tamás Hoffmann says:

    Fura, hogy valaki filmek box office eredményét értékeli úgy, hogy fogalma sincs arról, hogy nem a teljes bevétel a stúdióé. Fő a szakértelem…

  6. Bence Földi says:

    Amúgy tudja, sőt azt is, hogy egyes országokban eltérő összegeket csípnek le pl. a mozik. Egyébként lassan újra lehet majd számolni a fentieket (valóban több helyen pontatlan), most, hogy már kivonult a film a mozikból szinte mindenütt. De kössz a jelzést!

  7. wandorka says:

    Csak most sikerült megnéznem a filmet, így kis késéssel tudok csak reagálni az elhangzottakra. 
    Bukás, ez egyértelmű. A bukást természetesen Hollywood/Disney szemszögből kell nézni. Ez fontos, mert ami egyértelmű, hogy bevételi szempontból valószínű némi pluszba fog zárni, de a 0 biztos megvan. Ez ugye nem egy jó eredmény abból a szempontból, hogy az Utolsó Jedik milyen bevételt hozott össze az elég vegyes fogadtatás ellenére is,de nézhetjük a Zsivány egyest is. A probléma többrétű ahogy én látom. A kritikai lehúzás ugye egy SW fan esetében nem annyira mérvadó, mert beül megnézni akkor is ha a mezei újságíró lehúzza. Azonban a fan különös faj,a ki többször is beül megnézni egy filmet, főleg ha jó lett, vagy olyan kérdéseket vetett fel, ami gondolkozásra késztette. Na most a Solo nem ilyen. Hiányzik minden ami miatt még egyszer megnézném. Harrison Ford pótolhatatlan Han Solo. Bárki játszhatná nem lenne olyan. Ez még nem lenne nagy baj, Alden Ehrenreich kihozta a maximumot amit a forgatókönyvből ki lehetett hozni. Donald Glover remek Lando volt. Én mégis úgy álltam fel, hogy láttam egy nem kiemelkedő, de egy közepesen jó Sci-fit, DE NEM Star Wars mozit. Hiányzott belőle minden ami Star Wars és amit nem lehet megmagyarázni. Egy olyan pillanat volt amikor azt éreztem, hogy SW az pedig a menekülésnél a villámok előtt kirajzolódó csillagromboló. Emilia Clarke nem volt rossz, de tudva, hogy Solo és Leia lesz az ideál pár, nem éreztem azt az erőt. Azt az erőt, hogy itt most mindent meg kell tenni a nőért, mert tudjuk, hogy nem lesz jelentősége Han életében. Ja és igen, Maul feltűnése akit nem értettem, mert mi vele a célja a Disneynek? Lesz majd egy Darth Vader vs Maul, vagy Császár vs Maul, vagy Ewok vs Maul, vagy mi? Ezt nem látom még egyelőre.
    A kérdések amik nem hagynak nyugodni: – Miért nem volt egy bitang jelenete a Millenium Falconnak, ennél még az Ébredő Erőben is erőteljesebb volt.- Miért nem láthattunk többet a Birodalmi Akadémiában töltött évekből?- Miért nem láthattunk több Lando/Han duettett. Problémát/barátságot/Sabaccot- Miért nem fordítottak több időt a csempész mivoltának.- Akár még Jaba is befért volna
    Itt jön a képbe, hogy miért kellett újraforgatni, rendezőt váltani, Kathleen Kennedy egyeduralma, ami nem biztos, hogy rossz, de kéne egy szűrő, aki azt mondaná, hogy gyerekek ez nem lesz jó.
    Nincs akkora bajban a Disney mint amekkorára duzzasztják a problémát, inkább koncepcióváltásra van szükség. Lehetne mondjuk egy Obi-wan film McGregorral, az talán működne. Csak egy jó forgatókönyv/rendező kell.
    Amúgy igen a sorozatokba nagy lehetőség van, csak én hanyagolnám ezeket az érákat és behoznék újat. Mondjuk Old Republicot, vagy bármit, csak ne I – IX közti időszakban játszódjon. Vagy ne csak animációs legyen.
    Lehet megfogtok cáfolni az értekezésemben, de még örülnék is neki 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Legfontosabb posztjaink