Valóban bukás a Solo?

A Solo: Egy Star Wars-történet nem hasít úgy a mozikban, mint a Disney-korszak korábbi darabjai. De lehet-e bukásról beszélni, és mi várható ezután? Szubjektív elemzés.

Kérdések, amelyekre megpróbál választ adni ez a poszt:

  • Hogyan teljesített a Solo eddig a mozipénztárakban?
  • Melyek ennek a szereplésnek az okai?
  • Lehet-e azt mondani, hogy a film bukásnak számít?
  • Becsukja-e a boltot a Disney vagy folytatja az eddigi stratégiát?
  • Mi az a probléma, amelyet mindenképp kell kezelnie a Lucasfilmnek?

A Facebookon közzétettem a Solo: Egy Star Wars-történet magyarországi nézőszámait a nyitóhétvégét, a nyitóhetet és a második hétvégét követően. A rajongók többsége újra meg újra kiakadt, hogy miért hangsúlyozom ki az alacsony nézőszámot, de sajnos ami tény, az tény: a Solo nem teljesített tökéletesen a mozipénztáraknál. A nyitóhétvégéhez viszonyítva ötven százalékkal kevesebb jegyet adtak el a filmre itthon a második hétvégén – csak most érte be az előző antológiafilm, a Zsivány Egyes: Egy Star Wars-történet nyitóhétvégi eredményét.

Ziro, a hutt holoüzenetei

Múlt hétvégén 46 854 néző látta a Solót (ezzel a legnézettebb film volt). Az eggyel korábbi hétvégéhez képest ez 52 százalékos nézőszám-csökkenés. Az összlétszám tekintetében pedig beérte a Zsivány…

Nemzetközi szinten még rosszabbul ment a Solónak:

65 százalékos visszaesést sikerült produkálni, ráadásul a korábban bemutatott Deadpool 2-t is többen nézték meg világszerte a mozikban múlt hétvégén, mint a legutóbbi Star Wars-filmet. A legutóbbi Star Wars-alkotásoknál az amerikai és nemzetközi bevétel aránya közel fele-fele volt, azonban az amerikai bevételeknek mindössze 75 százalékát képes hozni a Solo – ilyen nagyra még sosem nyílt az olló.

Az okok

Megannyi cikk született már az okokról. Ezek közt szerepelt például azt, hogy

  • rossz maga a film (szerintem nem az),
  • rosszak a színészek (dehogy!),
  • rosszkor mutatták be (ebben már van ráció, kevés idő telt el Az utolsó Jedik óta, ugyanakkor a szintén Disney-hez tartozó Marvel négy filmet is kihozott fél év alatt, mégis hasítanak),
  • Az utolsó Jedik volt rossz és megcsappant a bizalom a Disney iránt (szerintem az sem volt rossz, de tény, sokan gondolkodhattak így, ugyanakkor az előzménytrilógiát is túlélte a franchise, pedig a közelmúltig divat volt utálni),
  • a negatív kritikák és hírek miatt „bukott” (reméljük, a nézőket nem ilyen könnyű befolyásolni), stb.

Egy tényezőről azonban ritkábban hallani: a Disney, miként az előző antológiafilmnél, úgy most sem kifejezetten pörgött marketingfronton. Ezúttal nyilván nehezítette a dolgukat a film körüli negatív hírverés és a bő négy hónap, amely rendelkezésre állt a Solo reklámozására. Doug Creutz veterán médiaszakértő elemzése szerint a Disney maretingcsapata több hibát is vétett.

Solo: A Star Wars Story Official Teaser

Watch the new teaser trailer for Solo: A Star Wars Story and see it in theaters May 25.

Összehasonlította a Zsivány Egyes és a Solo ízelítő előzetesét (teaser trailer) is – előbbi jobban volt vágva, jobban felkeltette az érdeklődést és két és félszer több nappal jött ki előbb, mint a film. Creutz szerint a legfontosabb hibája a Solo ízelítő videójának az, hogy

el kellett volna adnia Alden Ehrenreichot mint Han Solót, de nem tette:

mindössze tíz másodpercig látjuk tisztán Ehrenreich arcát a képernyőn. A szakértő úgy érezte, csak az utolsó hónapban pörgött fel a marketinggépezet annyira, amennyire már sokkal hamarabb kellett volna – azt már én teszem hozzá, hogy feltehetően a rendezőváltást követő újraforgatások miatt megnőtt készítési költségek miatt juthatott kevés pénz és energia a marketingre. (Frissítés: egyes források szerint nem is költöttek keveset, hanem még ca. 250 milliót marketingre.) Mindenesetre Creutz szerint nincs kifulladva a franchise, mint írja, a kilencedik rész jól fog teljesíteni – másfél év múlva.

The Star Wars Underworld

‪Trying to please Star Wars fans be like. -B-‬

Bukás? Ugyan már!

Más kérdés, hogy totális bukásnak nem lehet nevezni a dolgot, hiszen másfél hét alatt világszerte 264 millió dollárt hozott a produkció, ezzel pedig – ha hinni lehet a Variety híradásának, amely szerint az újraforgatások miatt 250 milliós gyártási költsége lett a filmnek

a Solo máris profitot termelt a Disney-nek.

(Frissítés: ha hozzászámoljuk a gyártási kiadásokkal egyenértékű marketingköltségvetésről szóló híreszteléseket, akkor persze masszív, ca. 236 milliós veszteség jön ki.) Plusz hozzá kell venni azt is, hogy a Disney-korszak Star Wars-filmjei a készítési költségek ötszörösét hozták eddig vissza – többet, mint a Marvel- vagy Pixar-filmek –, azaz nincs különösebb ok az aggodalomra. Ráadásul ez csak a jegyeladásból származó bevétel, a különféle merchandising bevételekről még szó sincs, pedig nyilvánvalóan az sem lesz két fillér.

CuartaFusion

CuartaFusion. 23K likes. Cine, series, humor, entretenimiento,gifs,noticias, videojuegos, anime y frikadas varias…..Aquí lo encontrarás todo de un solo vistazo.

Mi jön ezután?

Várható volt, hogy lesz a Disney-nek egy pénzügyileg nem a többihez hasonló mértékben sikeres projektje. De ez még nem jelenti azt, hogy a Solo miatt teljesen revideálják majd a terveiket. Korábbi példák – Marvel és Pixar – esetében is voltak nem annyira jövedelmező alkotások, amelyeket követően nem az volt a válasz, hogy kevesebbet készítettek, hanem az, hogy jobbat.

Szakértők szerint és szerintem sem lesz sikertelen a kilencedik epizód – pénzügyileg legalábbis –, így a Lucasfilm várhatóan évente jelentkezik majd újabb Star Wars-filmmekkel. Pedig rajongóként is azt mondom, talán jó lenne néha szusszanni egyet –

én speciel örülök a most következő másfél éves mozis szünetnek,

még ha folyamatosan érkeznek is majd a különféle Star Wars-projektek. A franchise jövőjéről is beszélgettünk Zsótér Indi Dániellel (24.hu, balra) és Muchichka Lászlóval (Zoom.hu, jobbra) a Budapest Rooftop Cinema május 25-i Solo-vetítése előtt, itt egy erre vonatkozó részlet:

Zsótér Indi Dániel, Földi Bence és Muchichka László a Star Wars franchise jövőjéről, Budapest Rooftop Cinema, 2018. 05. 25.

Check out this video on Streamable using your phone, tablet or desktop.

Azt sem mondhatjuk, hogy gond egy szál se

A Solónál az okozta a fő gondot, hogy egy szinte kész filmnél cserélték le az addigi rendezőpárost. De nem ez az első rendező-mizéria az új alkotásoknál: ha igazak a hírek, a Zsivány Egyesnél a rendező Gareth Edwards át kellett adjon feladatköröket Tony Gilroynak, a kilencedik epizódnál is lecserélték a direktort (Colin Trevorrow helyett J. J. Abrams készíti), míg állítólag a még be sem jelentett Boba Fett filmnél is vannak gondok e téren.

DisneyWars

A nevető harmadik…. #disneywars #lucas

A Disney-nek és a Lucasfilmnek ez a legkomolyabb megoldandó feladata: olyan rendezőket kell találnia minden projekthez, akik egyszerre rendelkeznek egyedi látásmóddal – hogy ne legyen minden SW-film ugyanolyan – és képesek együttműködni a Kathleen Kennedy vezette gépezettel. Nehéz megmondani, hogy kik mellett kellene letenni a garast: a veteránok és a tapasztalatlanabb rendezők között is találunk elvont figurákat és együttműködőket ugyanúgy, ahogy derék iparosokat és autoritást nem tűrő figurákat is.

Mindenesetre hosszú távon szerintem a sorozatok világa mentheti meg a Star Wars franchise-t, hiszen ott nagyobb időkerettel lehet dolgozni a karaktereken, háttéren, miliőn – ezek hiányát sokszor felrótták az új mozifilmek esetében. Az egészestés alkotások terén viszont érdemes lenne csökkenteni a számot, hogy ismét esemény legyen egy Star Wars-film megtekintése, ne váljon rutinná.

Te mit gondolsz? Írd meg kommentben! ↓↓↓