A Star Wars legendás űrhajóit bemutató sorozatunkban az új generációs TIE típusokat vesszük sorra, majd átugrunk a zárótrilógia „szemgolyóira” – ahogy ezeket a gépcsodákat az Új Köztársaság pilótái találóan becézték…
Írta: Bódog András
Új generációs TIE-vadászok a Birodalomban
TIE Advanced széria
A felkelés erősödésével igény született a TIE-vadászok továbbfejlesztésére. A Sienar ennek érdekében készítette el a TIE Advanced v1 típust a lothali hadiüzemben (Yavin előtt 4-ben), amely
minden téren előrelépés az elődtípusokhoz képest.
Az új P–s5.2 típusú ionhajtóművek lényegesebb nagyobb sebességet tettek lehetővé, valamint 4,5-es osztályú hiperhajtóművel és elhárítópajzsokkal is felszerelték, így sok tekintetben felülmúlták a lázadók vadászgépeit. A Sienar szakított a hagyományos napkollektoros szárnyszerkezettel és azt egy a Star Courier/Scimitarról visszaköszönő, merőleges, ívelt, leszállásnál behajtható csapásmérő szárnyszerkezetre (S-foil) cserélte, amelynél a napkollektorok belül helyezkedtek el, így a szárny külső, páncélozott felülete oldalról is védte az új vadászgépet. A fegyverzetet két, a pilótafülke alá épített nagyteljesítményű L–s9.1 lézerágyú, valamint rakétaindító-tubusok alkotják. A tűzvezetésről T–s8.a lőelemképző számítógép gondoskodik, a navigációs rendszer már újabb fejlesztés, N–s6.a típusú. A tömeggyártást a megnövekedett költségek hiúsították meg elsősorban, valamint az egyik kísérleti példányt is elpusztították a lothali felkelők (Lázadók, 1. évad 8. epizód).
Tömeges hadrendbe így nem álltak a TIE Advanced vadászok, azonban a legyártott kis széria a Birodalmi Inkvizítorok állományába került. A rezsim rettegett végrehajtói használták titkos bevetéseik során ezeket a mélyűri tevékenységre is képes űrvadászokat. E célból rakéták helyett XX–23-as, hiperűrön át is sugárzó nyomkövetőket használtak célpontjaik üldözése során.
Az Advanced kísérleti széria csúcspéldánya a TIE/ad típusjelű Advanced x1, Darth Vader személyes csillagvadásza.
A meghosszabbított géptörzsű gépet dúracél páncélzattal látták el, valamint elhárítópajzsokkal. A szárnyszerkezet a TIE-bombázóknál alkalmazott hármas tagolású, a törzsre ráhajló szerkezet. A P–s5.6 iker-ionhajtómű 105 MGLT csúcssebességet tesz lehetővé, negyedosztályú hiperhajtóműve lehetővé teszi a galaktikus űrutazásokat, a korszerű navikomputer tíz ugrópontot képes tárolni egyszerre. A fegyverzet két, a pilótafülke alá szerelt L–s9.3 lézerágyúból, valamint a szárnytőbe épített rakétaindítókból áll. A Glucon CRX–9-es tűzvezető rendszer kora legkorszerűbb lőelemképző berendezése. A TIE Advanced x1 korának vitathatatlanul legjobb csillagvadásza, egyik első bevetésén Vader nagyúr egymaga csaknem megsemmisítette a Főnix lázadócsoport flottilláját. A blokádtörő koréliai korvetteket és a kisebb hajókat csak az mentette meg a biztos pusztulástól, hogy a Sith Nagyúr megérezte egykori tanítványa, Ashoka Tano jelenlétét az általa üldözött Szellem fedélzetén. A yavini csatában hajszál híján visszaverte a lázadók támadását a géppel, ám az Erő Luke Skywalkerrel volt az ütközetben…
Darth Vader “Twilight Of The Apprentice” GIF by Star Wars – Find & Share on GIPHY
Discover & share this Star Wars GIF with everyone you know. GIPHY is how you search, share, discover, and create GIFs.
Műszaki adatok (SFS TIE Advanced v1)(SFS TIE Advanced x1)
Hosszúság: 3,2 m – 11,05 m.
Fesztáv: 6,6 m – 9,5 m.
Magasság: 5,7 m – 6,28 m.
Csúcssebesség: 105 MGLT (megafény/óra)
Maximális atmoszférikus sebesség: 1600 km/h – 1200 km/h.
Beszerzési költség: 150 000 – 160 000 birodalmi kredit.
Szintén az egyedi, mélyűri tevékenységre képes TIE-vadászok során gyarapítja a Gideon moff által használt TIE Outland típus, amely a standard TIE/ln jellemzőit párosítja egy landolásnál V-alakban összehajtható csapásmérő szárnyszerkezettel, csökkentve a gép tárolási helyigényét és megkönnyítve a be- és kiszállást a fő alkalmazók, a Birodalmi Biztonsági Hivatal tisztjei részére.
Star Wars Lightsaber GIF by Nerdist.com – Find & Share on GIPHY
The official Giphy channel of Nerdist.com! Hard J or hard G? You make the call.
TIE-elfogóvadász
A TIE Advanced széria tesztelése alatt nyilvánvaló vált a Sienar Fleet Systems számára, hogy a továbbfejlesztett típus tömeggyártása költséghatékonyan nem megoldható, ezért
kompromisszumos (hiperhajtómű és pajzs nélküli) megoldás született az új nagyszériás TIE-vadász, a TIE/IN Interceptor képében.
Az új nagysebességű elfogóvadászok már képesek voltak minden tekintetben lépést tartani a lázadók akkori legkorszerűbb vadászgépével, a gyors és fürge A-szárnyúakkal. Szerkezetileg a tervezők visszatértek a klasszikus gömb alakú géptörzshöz, ám a szárnyszerkezet radikálisan megújult. Megmaradt a TIE/ad háromszorosan tagolt szárnyprofilja, ám a napkollektorok szárnyanként öt egységre bontva, háromszög alakban hosszan előrenyúlnak a gép hossztengelye mentén, lehetővé téve szárnyanként két további lézerágyú felszerelését a pilótafülke alatti ikerlövegek kiegészítésére. Így összesen hat L–s9.3-as lézerágyú (ugyanaz a típus, mint az Advanced x1-nél) biztosít elképesztő tűzerőt. A tűzvezetésről újgenerációs T–s9a lőelemképzők gondoskodnak. Az erős fegyverzet rendkívüli csúcssebességgel (110 MGLT) és fantasztikus manőverező-képességgel párosul, köszönhetően szintén az x1-nél is alkalmazott P–s5.6-os ionhajtóműveknek.
Az új elfogóvadászokra a legtapasztaltabb birodalmi pilóták – jellemzően kötelék és századparancsnokok – kerültek, akik maximálisan ki tudták használni élesben a TIE-elfogók minden előnyét. Az elit pilóták – a Birodalom szokásától eltérően, mely igyekezett elkerülni a pilóták kötődését a gépekhez – egyedi színű sávokkal jelölték meg gépeiket. Az endori csata idején a birodalmi vadászerők egyötödét tették már ki a TIE Interceptorok. Ellentmondva a TIE-vadász kézikönyvek és enciklopédiák által leírt háttérnek, a Jedi: Fallen Order videójáték sokkal korábbra teszi az Interceptorok megjelenését (ez feltehetően baki a fejlesztők részéről).
Műszaki adatok (Sienar Fleet Systems TIE/IN csillagvadász)
Hosszúság: 11,45 m.
Fesztáv: 8,08 m.
Magasság: 7,2 m.
Csúcssebesség: 110 MGLT (megafény/óra)
Maximális atmoszférikus sebesség: 1250 km/h.
Beszerzési költség: 120 000 birodalmi kredit.
TIE-Defender
A Birodalom minden túlereje és tűzereje ellenére sem tudták a szektorflották megtörni a lázadók ellenállását. A birodalmi vezérkar az egyik legkiválóbb stratégája, Thrawn főadmirális által vezetett Hetedik Flottát küldte a kritikussá vált lothali szektorba, hogy felszámolja a felkelést. A chiss főtiszt pontosan tudta, hogy a hadihajókra alapozó, a vadászgépek függetlenségét megvonó stratéga nem vezethet eredményre a rejtőzködő, a meglepetés erejével támadó, majd gyorsan eltűnő lázadó csillaghajók ellen, ezért
kezdeményezte egy önálló tevékenységre képes vadászbombázó kifejlesztését és hadrendbe állítását, ez lett a TIE-Defender.
A TIE/D Defender egy hiperhajtóművel és pajzzsal ellátott vadászbombázó. A gömb alakú géptörzs köré épült hármas szárnyszerkezete a TIE/IN-re emlékeztet, ezúttal trapéz alakzatban elhelyezett napkollektorokkal. A P–s9.7-es iker-ionhajtóművek az összes eddigi modellét meghaladó csúcssebességet tesznek lehetővé, jó manőverező-képességgel párosítva. A pilótafülke alatt és a szárnyak mentén hat L–s9.3-as lézerágyú, valamint rakéták és protontorpedók bevetésére alkalmas indítótubusok biztosítják a tűzerőt. Újdonságként egy vontatósugár is szélesíti az arzenált. A tűzvezetőrendszer az új T–s9a típusú lőelemképző, navigációs rendszere az új generációs TIE-okban általánosan alkalmazott N–s6-os navikomputer.
A Defenderek sorozatgyártását a lothali üzemben tervezték, ám a projektet komolyan fenyegette a költségvetési hiány – az eddigi legdrágább TIE-vadászról beszélünk –, mivel a legtöbb forrást a Csillagpor projektre csoportosították át. Tarkin nagymoff támogatásával kapott plusz támogatást a Defender-projekt, mivel a Halálcsillag szuperlézerének fejlesztése nem igazán haladt előre, így megépülhetett a prototípus. Ezt hamarosan be is vetették – a veterán Vult Skerris parancsnokkal a pilótafülkében – egy akcióban, amely során elfogták a Lázadók politikai vezetőjét, Mon Mothma szenátort. (Lázadók, 3. évad 18. epizód). Syndulla osztagának végül sikerült kimentenie a szenátort, és ionágyúval a Defendert is harcképtelenné tette az Archeon Nebula izzó atmoszférájában.
Itt jól vizsgázott a típus túlélőképessége, amely Vader nagyúr támogatását is elnyerte, javasolta is egy még gyorsabb és még jobban védett prototípus kifejlesztését. Az új prototípust, a TIE/D Defender Elite-et Lothalon gyártották, ezt azonban sikerült ellopniuk a Lázadóknak. Thrawn így kénytelen volt életbe léptetni a hajó önmegsemmisítő protokollját, a második, Skerris vezette protopéldányt pedig a lothali csatában vesztették el, amikor Hera Syndulla közelharcban lelőtte az X-szárnyúak egyik első bevetése során.
Az alacsony példányszámú, kísérleti szérián sosem jutott túl a típus, egyrészt mivel végül sikerült az áttörés a Halálcsillag fegyverzetének fejlesztése terén, másrészt mivel egy Lázadó akcióban megsemmisült a lothali hadiüzem üzemanyag-finomítója, leállásra kényszerítve a gyárat.
A Defenderhez hasonló kései TIE-típus a kis példányszámban gyártott lopakodó TIE/ph Phantom, amely esetében a háromszárnyas elrendezést ötvözte a Sienar a klónháborúkban is alkalmazott optikai álcázással. Így a gép szó szerint eltűnik a gép szem elől…
Műszaki adatok (SFS TIE/D Defender csillagvadász)(SFS TIE/D Defender Elite csillagvadász)
Hosszúság: 9,2 m – 11,3 m.
Fesztáv: 10 m.
Magasság: 8,7 m.
Csúcssebesség: 115 MGLT – 120 MGLT (megafény/óra)
Maximális atmoszférikus sebesség: 1680 km/h – 1800 km/h.
Beszerzési költség: 300 000 – 310 000 birodalmi kredit.
TIE-csapásmérő
Az alapszériánál említettük, hogy költségvetési kényszerből a hadsereg repülőcsapatait is TIE/ln vadászokkal fegyverezték fel, holott nem volt igazán ideális a típus légköri repülésekre. Ezt a hiányosságot volt hívatott javítani a Sienar atmoszférikus bevetésekre optimalizált (persze a világűrben is bevethető) TIE/sk x1 TIE-csapásmérő (Striker) megjelenésével.
A meghosszabbított, hengeralakú páncélozott törzsszekcióban kapott helyett a kétszemélyes (pilóta és bombázó/lövész) személyzetet befogadó pilótafülke, a fegyverkamra, valamint az avionika és az iker-ionhajtóműves meghajtás. A fegyverzetet négy L–s9.3-as lézerágyú, két H–s1-es nehéz lézerágyú, valamint a bombatérből ledobható VL–61/79-es protonbombák alkotják. A lőelemképző az újgenerációs T–s9a berendezés lett. A légköri bevetések miatt a Sienar felhagyott a merőleges szárnyszerkezet alkalmazásával. Negatív-V alakban ölelik körbe a törzset a hatalmas, nagy felhajtóerőt termelő, háromszögletű, napkollektoros szárnyak, hasonlóan a TIE-Reaper csapatszállítóknál alkalmazott megoldáshoz.
A Strikerek az olcsóságuk ellenére sem tudták teljes mértékben leváltani a hadseregnél az irdatlan mennyiségben tömeggyártott első generációs TIE-vadászokat,
ám így is rettegett hírnévre tettek szert légköri harcokban és a legfontosabb birodalmi létesítmények védelménél. A scarifi csatában a TIE-csapásmérők nagy hatékonysággal semmisítették meg a lázadók Kék-századának önfeláldozó módon a támaszpont légterébe behatoló X- és U-szárnyú harci gépeit…
Műszaki adatok (SFS TIE/sk x1 Striker vadászbombázó)
Hosszúság: 17,18 m.
Fesztáv: 11,3 m.
Magasság: 2,95 m.
Maximális atmoszférikus sebesség: 1500 km/h.
Beszerzési költség: 50 000 birodalmi kredit.
A TIE-szériából készült még szárazföldi lánctalpas harcjármű is TIE-Crawler néven.

TIE-vadászok a Birodalom bukását követően
Öt évvel a yavini csatát és két évvel az endori ütközetet követően a jakkui vereség következményeképpen a Galaktikus Birodalom formálisan is kapitulált, tered adva a Mon Mothma vezette Új Köztársaság galaktikus fegyverzetcsökkentő egyezményének. A Birodalom darabokra hullott, egyes maradványok hadurakként tevékenykedtek a peremvidékeken. A Visler Korda hadihajókapitány (kommodor) által vezetett csoport Auto-fighter néven ismert TIE-vadászokból átalakított droidvadászokat alkalmazott, de a hasonló renegát csoportot vezető Gideon moff TIE Outlander vadászgépe is ebből a korszakból ismert.
A legfanatikusabb birodalmiak az Ismeretlen Régiókba menekültek Palpatine vésztervét megvalósítva. Ezek a túlélő csapattestek képezték a későbbi Első Rend alapját és több évtizedes újrafegyverkezési tervet valósítottak meg a birodalmi időkből megmaradt kapcsolataik, valamint a Császár által titokban létrehozott Örök Sith szekta a hadiipari szektorba is beépült lojalistái, és a Birodalom/Első Rend által uralt területek rabszolgasorba vetett népei segédletével.
Az új köztársasági fegyverzetcsökkentés sem kedvezett a hadiipari cégeknek, így kik nyíltan, kik titokban támogatták a fenti kapcsolatok révén a Birodalom maradványait.
A Palpatine-rezsimhez szorosan kötődő SFS Sienar–Jaemus Fleet Systems néven szerveződött újjá. Az igazgatótanácsban szerepet kapó sith lojalisták könnyedén tudtak forrásokat átirányítani az újrafegyverkezési programra, kijátszva az Új Köztársaság fegyverkorlátozási egyezményeit. A TIE-széria fejlesztése a birodalmi tapasztalatok alapján folytatódott, ötvözve a sorozatgyártott standard harcigépek jellemzőit a kísérleti szériák extráival.
Nerdist.com GIF – Find & Share on GIPHY
The official Giphy channel of Nerdist.com! Hard J or hard G? You make the call.
Az Első Rend standard vadászgépe a TIE/fo lényegében a korai TIE/ln alaposan korszerűsített, elhárítópajzsokkal felszerelt változata. Új P–s6-os típusú iker-ionhajtóműve jelentős pluszteljesítményt és még jobb manőverező-képességet biztosít a korai típusokhoz képest, köszönhetően a 90 fokban elfordítható fúvócsöveknek. A szárnyakba épített napkollektorokat egy I–a4b fedélzeti nap-ionizációs reaktor is kiegészíti, kielégítve az új rendszerek megnövelt energiaigényét. A fegyverzetet a pilótafülke alá beépített két L–s9.6 lézerágyú képviseli. A pontos tűzvezetést korszerű T–sj1a lőelemképző biztosítja. Igény szerint hiperhajtóművel is felszerelhető a gép, de az elsődleges doktrína továbbra is a hadihajókról – elsősorban Resurgent osztályú csillagrombolókról – történő tömeges bevetésre alapoz, kihasználva a szoros vadászirányítás előnyeit.
Műszaki adatok (Sienar-Jaemus Fleet Systems TIE/fo csillagvadász)
Hosszúság: 6,69 m.
Fesztáv: 6,34 m.
Magasság: 8,17 m.
Csúcssebesség: 130 MGLT (megafény/óra).
Maximális atmoszférikus sebesség: 1200 km/h.
Beszerzési költség: 90 000 köztársasági kredit.
Az Első Rend különleges erői számára készült a TIE/fo specializált alváltozata, a TIE/sf. Az önálló mélyűri tevékenységet másodosztályú hiperhajtómű teszi lehetővé, a védelemről a megnövelt sebesség és manőverező-képesség mellett az Első Rendnél szabványos elhárítópajzsok gondoskodnak. A legmeghatározóbb tulajdonsága a TIE/sf-nek azonban a megnövelt tűzereje. A kétszemélyes pilótafülke alatti két L–s9.6-os lézerágyút és kétcsövű Lb-14-es nehéz lézerágyút magába foglaló forgatható lövegtorony, valamint Kuat gyártmányú rakétaindítók egészítik ki. Utóbbiak ST7-es célkövető rakéták, vagy protontorpedók, vagy mágneses-impulzus robbanófejek bevetését teszik lehetővé, így a TIE/sf hadihajók ellen is nagy hatásfokkal bevethető. A lövegtornyot a pilótának háttal helyet foglaló fedélzeti lövész kezeli, így a hátsó féllégtérből érkező ellenséges gépek vagy rakéták/torpedók ellen is tudnak védekezni a különleges erők hajózói. A TIE/sf-ek az Első Rend minden jelentősebb akciójában részt vettek.

Poe Dameron és a dezertőr újonc rohamosztagos, FN–2187 egy TIE/sf vadászgépet elkötve szöktek meg Finalizer zászlóshajóról. Iden Versióék lopott különleges műveleti TIE-vadászokkal lopakodtak fel a Retribution csillagromboló fedélzetére, hogy megszerezzék az Első Rend csatahajójának terveit. Kylo Ren TIE Silencerét kísérve ezek a típusok mértek hatékony torpedócsapást az Ellenállás zászlóshajója, a Raddus parancsnoki hídja ellen. Egy évvel később TIE/sf-ek üldözték a kémüktől üzenetet szállító Millennium Falcont több hiperűrugráson keresztül, amelyet az új hiperűr-nyomkövető berendezések tettek lehetővé.
Műszaki adatok (Sienar-Jaemus Fleet Systems TIE/sf csillagvadász)
Hosszúság: 6,69 m.
Fesztáv: 6,34 m.
Magasság: 8,17 m.
Csúcssebesség: 140 MGLT (megafény/óra).
Maximális atmoszférikus sebesség: 1250 km/h.
Beszerzési költség: 190 000 köztársasági kredit.
A Birodalom hagyományait követve az Első Rend elit vadászpilótái is egy nagysebességű, rendkívüli tűzerővel bíró elfogóvadásszal teljesítettek szolgálatot. A TIE/ba Baron a klasszikus TIE/IN továbbfejlesztett változata, másodosztályú hiperhajtóművel, négy L–s9.7 lézerágyúval, valamint ST7-es célkövető rakéták és mágneses-impulzus robbanófejek bevetésére alkalmas indítótubusokkal felszerelve.

Az Interceptor továbbfejlesztését az Első Rend ászpilótája, Elrik Vonreg őrnagy személyesen felügyelte. Ő és a hozzá hasonló ászpilóták feltűnő vörösre festett gépeikkel gyakoroltak pszichológiai nyomást ellenségeikre. Ennek a típusnak a továbbfejlesztett változata a Kylo Ren által a Palpatine felkutatására szánt expedíció során repült TIE/wi Whisper. Ren vadászgépe az ellenség szenzorait megzavaró rendszere miatt korlátozott lopakodó képességgel is rendelkezett, fegyverzete szabványos, illetve nehéz lézerágyúkból állt.
![]() | ![]() |
Kylo Ren előző vadászgépe a TIE/vn típusjelű Silencer a Sienar egyedi, kísérleti harci gépe, amelynek csapatpróbáját – nagyapja nyomdokait követve – maga Ren hajtotta végre és az ő módosításait követve állt csekély számban csatasorba. A Silencer szögletes, elnyújtott géptörzsét a TIE/IN trapéz alakú, ámbár annál sokkal hosszabban elnyúló, napkollektoros szárnyszerkezete öleli körbe. A mozgékony és gyors, lopakodó rendszerrel és elhárítópajzzsal is ellátott vadász erős fegyverzettel bír: két L–s9.6-os lézerágyú, 2 Ls–7,5-ös típusú nehéz lézerágyú, valamint a szárnyak oldalára épített indítótubusok Arakyd ST7-es célkövető rakéták, mángeses-impulzus robbanófejek és protontorpedók bevetésére. Kylo vakmerő akciója során egymaga szállt szembe meg az Ellenállás a D’Qar-i csatát követő megmaradt vadászerejével, amikor a Raddus ellen repült, ám végül nem ő mért pusztító csapást annak hangárfedélzetére…
Műszaki adatok (Sienar-Jaemus Fleet Systems TIE/vn Silencer csillagvadász)
Hosszúság: 17,43 m.
Fesztáv: 7,62 m.
Magasság: 3,76 m.
Csúcssebesség: 155 MGLT (megafény/óra).
Maximális atmoszférikus sebesség: 1850 km/h.
Beszerzési költség: 310 000 köztársasági kredit.
Az Első Rend arzenáljában a TIE Reaperek és a klasszikus Sienar teherkompok örökségét a TIE/es Echelon csapatszállítók örökítik tovább. A Kylo Ren legfőbb vezér parancsnoksága alatt álló elit 709. elit rohamosztagos légió alkalmazta egyebek között ezt a típust. A négy nehéz lézerágyúval és egy kétcsövű lövegtoronnyal felszerelt csapatszállító 12 katonát tud elszállítani, vagy 20 tonna egyéb hasznos terhet.

Az utolsó ismert TIE-típus a Palpatine Végső Rendjében szolgáló TIE/dg Dagger könnyű csillagvadász. Ez a tipikus gömb alakú géptörzset kettős, háromszög alakú, napkollektoros szárnyakkal ötvöző vadászgépet is a Sienar–Jaemus fejlesztette ki, teljes titokban, a sith szekta titkos flottája számára. A Dagger minden addigi TIE-vadásznál jobb manőverező-képességgel bírt, mivel a pilótafülkében az addig alkalmazott kétnyelű botkormányt két különálló ergonomikus kezelőfelületre cserélték, amellyel a pilóták hatékonyabban tudták kivitelezni a leghajmeresztőbb manővereket. A fegyverzet két a pilótafülke alá szerelt L–s9.6-os lézerágyúból és két a szárnyra épített L–7.0 nehéz lézerágyúból állt. A fürge Daggerek bevetése az uralkodó megalomániáját mindennél jobban kifejező bolygópusztító Xyston osztályú csillagrombolókról történt.

A kulisszák mögött
Darth Vader azért kapott külsőleg is eltérő TIE-vadászt az Egy új reményben, hogy a nézők könnyedén meg tudják különböztetni a csatajelenetekben a többi birodalmitól. Érdekesség, hogy a stáb többsége anno úgy vélte, hogy Vader megmenekülését felesleges volt kiemelni a filmben, mivel nem számítottak folytatásra, főleg, hogy akkoriban a folytatásmozik átlagon aluli minőségű és bevételű alkotásoknak számítottak…
A Defenderek elsőként az 1994-es TIE Fighter videójátékban (minden űrcsata mániásnak kimondottan ajánlott) jelentek meg, és azóta legendás gépnek számít a rajongók körében, így nagy örömmel fogadták beemelését az új kánonba (a szintén legendás Thrawn mellett természetesen).
Az Ellenállás című animációs sorozatban debütált TIE-Baronok vörös színét és elnevezését minden bizonnyal a legendás első világháborús német vadászpilóta, Manfred von Richthofen, azaz a Vörös báró ihlette.
A zárótrilógia TIE-vadászai külsőleg alig különböznek az eredeti gépektől. A klasszikus trilógia óta eltelt időt a sokkal korszerűbb pilótafülkék és az egyhangú birodalmi szürkeséget felváltó modernebb színvilág jelképezi. Az ébredő Erő koncepciótervei azonban többféle újítással is kecsegtettek (ha megvalósultak volna). Ezekből a tervekből végül újrahasznosítottak néhányat a Solo TIE/rb és A mandalore-i TIE Outlander képében. A TIE Dagger ötlete is innen származik, bár az eredeti tervek szerint a géptörzs és a szárnyak között két hajtóműgondola lett volna, nem a hagyományos elrendezés.
Az utolsó Jedikben látható TIE Silencert eredetileg TIE Vendettának nevezte volna el a Story Group. Pablo Hidalgo eredeti ötletének öröksége a TIE/vn típusjelben maradt meg.
Az új TIE/es Echelon csapatszállítót a Galaxy’s Edge kalandparkba tervezték, ahol az űrhajó életnagyságú másolata az élménypark egyik látványossága. Helyére eredetileg egy TIE/sf-et építettek volna. Maga a csapatszállító koncepciója a 9. epizód eredetileg kiszemelt rendezője, Colin Trevorrow érdeme. A kánonban a kalandpark látványosságait történetekkel bemutató képregény-sorozatban bukkant fel először.
Felhasznált források:
- Vonatkozó Wookieepedia szócikkek: a TIE/ln space superiority starfightertől kiindulva a legutolsó alrendszerig és vállalatig.
- Pablo Hidalgo: Star Wars: Zsivány Egyes: Képes enciklopédia. Budapest, Kolibri, 2016.
- Az alábbi filmek, sorozatok és játékok történései: Egy új remény, A Birodalom visszavág, A Jedi visszatér, Zsivány Egyes, Solo, Lázadók, Az ébredő Erő, Az utolsó Jedik, Skywalker kora, Lucasarts TIE Figher Special Edition (1998), Battlefront II (2017), Jedi: Fallen Order.
- Paul Johnson TIE Fighter című animációs filmje
- IMDb: Egy új remény és A Jedi visszatér trivia bejegyzések
- A Generation Tech YouTube csatorna űrharcászati videoelemzései (sok komolysággal, még több poénnal)