A Star Wars éve és a Disney haszna

2019 a Star Wars legerősebb éve  – evör! Soha nem látott mennyiségű tartalmat kapunk az idei év folyamán. A könyvek és a képregények folyamatosan jelennek meg – azt kell mondjuk, a magyarországi kiadók is minden igényt kielégítenek a kínálatukkal. A Szukitsnál idénre 7-8 regény és 10-12 képregény megjelenése van betervezve.

Az új dobások

Nyáron megnyitja kapuit – két helyszínen is –az új szórakoztató park a Galaxy’s Edge. A Celebrationön rengeteg új információt árultak el a megnyíló parkról, kezdve az főszereplő karakterektől, a direkt a parkhoz fejlesztett applikáción át egészen addig a hírig, hogy a Lucasfilm megszakította évtizedes együttműködését a Pepsivel és a parkban már a Coca Cola – egyébként zseniális dizájnú – termékeit fogják árusítani. Ha már úgyis gazdasági részletekkel is foglalkozom a későbbiekben, kíváncsi lennék mennyiért vásárolta be magát a Coca Cola a Galaxisba…: 1996-ban a Pepsi 2 milliárd dollárt fizetett az 5 éves licenszért.

Szintén a Celebration idején jött a hír, hogy november 12-én indul a Disney streaming szolgáltatása, és már az első pillanattól elérhető lesz rajta A mandalore-i, az első élő szereplős Star Wars sorozat.  Az ára a bevezetéskor nem lesz vészes, havi 6.99 dollár,  a kérdés, hogy Magyarországról mikor érhetjük el. Kelet-Európában 2021-től lesz elérhető a szolgáltatás, de az nem derült ki, hogy  angolul már előtte is élvezhetjük, csak a feliratozást terjesztik ki később, vagy geolokálisan le lesz tiltva az elérés és csak a szürkezónából élvezhetjük addig a műsorokat.  Mindenesetre a havi 2000 Ft egészen baráti ár, pláne annak fényében, hogy a Disney+ megindulása után a Star Wars, Marvel, stb. tartalmak elsődlegesen itt lesznek elérhetőek. Nem véletlenül számolnak 2025-ig 60-90 millió előfizetővel, hiszen

ezt az összeget egy átlag amerikai kevesebb, mint egy óra alatt keresi meg

A mandalore-i (StarWars.com)

Sokan megszerették a kicsit furcsa grafikájú, de abszolút élvezhető és sok háttérinformációt adó animációs sorozatot. Emlékszem, annak idején A klónok háborúja és a Lázadók is sokakban ellenérzéseket keltett, gyermekmesének tartották, mégis mind a két széria rengeteget tett hozzá az univerzumhoz, és mind a két sorozat határozottan fejlődött évről évre. Reméljük az Ellenállás is ezen az íven fog mozogni. Sok konkrétum nem derült ki a sorozatról Celebrationön, az mindenesetre biztos, hogy berendelték a második évadot és ősszel kerül a képernyőre. Az sem derült ki sajnos, hogy ez is a Disney+-on kezd, vagy még előtte láthatjuk a TV-ben.

A klónok háborúja panelja talán az egyik legnagyobbat ütötte a Celebrationön. A sorozat rég várt lezárását sokan talán jobban várják a kilencedik epizódnál és A mandalore-inál is. Nem csoda, hiszen rengeteget tett hozzá az univerzumhoz, a sokak szerint gyengécske előzménytrilógia is új dimenziókat kap a sorozat végignézése után – számomra sokkal mélyebb lett a drámai végkifejlet. Sokan akkor kezdték el utálni a Disney-t amikor a Lucasfilm felvásárlását követően elkaszálta az akkor már hatalmas rajongótáborral bíró sorozatot. Bár a Lázadók igen ütős kárpótlásra sikeredett,  A klónok háborúja hetedik évada egy olyan gesztus a rajongók felé, amellyel már régóta adós volt a Lucasfilm.  A sztori is parádésnak ígérkezik, az előzetesek alapján láthatjuk a Bad Batch-történetet, visszatér Maul és átkötik Ahsoka történetét a Lázadók felé – mindezt a Mandalore ostromán keresztül. Brilliáns lezárás lesz!

A játékpiacon új utakat kezd kitaposni a Lucasfilm. A tavaszra ígért Vader Immortal a virtuális valóság határait fogja feszegetni – sokan várjuk, mit tudnak majd az Oculus Quest és Oculus Rift VR-eszközök, hogy mennyire fogja beszippantani az embert. Mindenesetre úgy tűnik a Lucasfilm ott van az úttörők között, a piackutatások szerint  a virtuális és kiterjesztett valóság óriási robbanás előtt áll, a következő évekre százmilliós hardvereladást prognosztizálnak, ez pedig sok-sok milliárdos piacot jelent.  Egy jó Star Wars játékkal megalapozhatják a szegmensben a jövőjüket.

A másik hatalmas gurításnak a Jedi: Fallen Order ígérkezik! A mandalore-ival szinte egy időben november 15-én érkező játék egy padawanról szól, aki a 66-os parancs után próbál a kilétét titkolva életben maradni.

A Cal Kestist játszó Cameron Monaghan már ifjú Jokerként is hatalmasat alakított a Gothamben, szóval valószínűleg az ifjú jedi szerepében is brillírozni fog. A játékban nem lesz multiplayer mód, nem lesznek benne mikrotranzakciók, csak jedinek kell lenned – ha tudja hozni a Force Unleashed feelingjét, akkor valószínűleg sok rajongó elégedett lesz és megbocsájtja a Battlefront körüli mizériát.

November 15-én jön a Jedi: Fallen Order, trailert is kaptunk
A Celebration panelbeszélgetésén a készítők elárulták, olyan jedi fantasy story lesz a Jedi: Fallen Order, amelyben  nem lesz multiplayer mód, nem lesznek benne mikrotranzakciók,  csak jedinek kell lenned. Ezt követően bemutatták a Respawn által fejlesztett játék előzetesét is – sztoriközpontú trailert hoztak, amely nem a játékmenetet mutatja be. „Ne tűnj ki, fogadd el a múltat, ne bízz senkiben.” RÉSZLETEK ITT.

Karácsony előtt pedig az idei év – és a Skywalker saga – megkoronázásaképpen érkezik a Star Wars IX.Skywalker felemelkedése. Egyelőre  csak annyit tudunk, amennyi  az alig több mint 2 perces teaser-ből látunk.

Természetesen karácsonyig egymillió teóriát fogunk olvasni/hallani, majd a premier után, legalább ugyanennyi sértődött „fikázást”, mert nem az ő teóriájuk valósult meg… De az alábbiak alapján látható, bizony ezeknek csupán a töredéke számít…

Palpatine visszatér – de hogyan?
A minapi Star Wars IX. panel egyik legváratlanabb húzása minden bizonnyal a trailer végén felhangzó Palpatine-nevetés volt. Azóta J. J. Abrams is megerősítette Ian McDiarmid visszatérését az Uralkodóként. Na de hogyan is fog ez megtörténni? A továbbiakban ezt járjuk körül! RÉSZLETEK ITT.

És akkor az anyagiak!

Valószínűleg a Lucasfilm idén megint nagy pénzt fog hozni a konyhára, de a Marvelnek szintén nagyon erős éve van – szóval kétesélyes, ki viszi haza a házkupát. Maradjunk a Lucasfilm háza táján –  a Disney jó ritmusérzékkel vette meg George Lucastól a Star Wars jogait, azóta minden évben a sokszorosát hozta már vissza nekik a befektetés.  Ráadásul egy tökéletesen kiépített marketing/sales-gépezetet vettek át, hisz kis túlzással

George Lucas találta fel a filmes merchandisinget.

Aki kicsit jobban beleásta magát ebbe a témába, az nagyokat mosolyog, amikor valaki a Solo: Egy Star Wars történet anyagi bukásáról beszél. A pontos számot természetesen titkolja a Disney, de iparági elemzők, a pénzügyi beszámolók alapján a Star Warsból befolyó összeget 15 milliárd dollár körülire taksálják éves szinten. Szóval  akár évi 40-50 Solo-féle „bukás” is beleférne a cégnek,  és még akkor sem lenne veszteséges a franchise…

Valóban bukás a Solo?

Kérdések, amelyekre megpróbál választ adni ez a poszt:

  • Hogyan teljesített a Solo eddig a mozipénztárakban?
  • Melyek ennek a szereplésnek az okai?
  • Lehet-e azt mondani, hogy a film bukásnak számít?
  • Becsukja-e a boltot a Disney vagy folytatja az eddigi stratégiát?
  • Mi az a probléma, amelyet mindenképp kell kezelnie a Lucasfilmnek?

RÉSZLETEK ITT.

És ha már a pénznél tartunk: többször belefutottam már abba a kijelentésbe, hogy jobb lenne, ha a Disney figyelembe venné a rajongók igényeit, és bojkottálni fogják a következő Star Wars-produktumukat, meg petícióznak, stb.  Először is, a Disney köszöni az ingyenreklámot.  Másodsorban: aki tanult közgazdaságtant, az biztos találkozott a tanulmányai során a Pareto-elvvel. Egy olasz közgazdász a XX. század elején dolgozta ki tézisét, amely kimondja, hogy egy piaci környezetben működő vállalat bevételének 80%-át általában a vevők 20%-a termeli meg.

Kiindulva  Az utolsó Jedik vagy a Zsivány Egyes: Egy Star Wars-történet mozis bevételeiből, a Star Wars világszerte 100 millió embert érdekelhet annyira, hogy beüljön a filmre a moziba, esetleg bármilyen ajándéktárgyat, könyvet, satöbbit vásároljon. A számítások nem pontosak, a valós adatok gondosan őrzött üzleti titkok, de a nagyságrendet jól érzékeltetik. Én az egymilliárd  dolláros jegybevételt osztottam a 10 dolláros átlagos jegyárral, így jött ki a 100 milliós szám. Ők dobják össze évről-évről évre azt a  15 milliárd dollár  körüli összeget, amit a licenszdíjakból, jegybevételekből, Blu-Ray kiadásokból stb. termel meg a Star Wars.  Innen már csak egyszerű matematika, hogy

20 millió „hardcore” rajongó dob össze 12 milliárd dollárt, azaz a teljes bevétel 80%-át.

Ez fejenként kb. évi 600 dollárt jelent, ami a mi fizetőeszközünkre átszámolva  170.000 Ft/fő/év  . A Lucasfilm vagy a Disney nem fog odafigyelni a rajongók egyedi igényeire, hiszen úgysem lehet olyan produktumot csinálni, ami mindenkinek tetszik (ezt már A Birodalom visszavágnál megtanulták Lucasék, amit sokan – köztük én is – minden idők legjobban sikerült Star Wars filmjének tartanak, a fogadtatása viszont legalább annyira vegyes volt, mint mostanában Az utolsó Jediknek.)

A stúdió feladata sokkal egyszerűbb:  annak a 20%nak az ízlését kell eltalálnia, akik összedobják a bevétel 80%-át, mert az ő véleményük számít.  Természetesen minden alkalommal van lemorzsolódás, mert a filmek inkább a következő generációt célozzák, de egyelőre működik a rendszer, a bevételek évről-évre nőnek. Úgy tűnik, a Disney megtalálja a licenszeknél is a középutat, igaz, most is belefutunk Star Wars csemegekukorica-konzervbe, de mindez eltörpül A Jedi visszatér vagy a Baljós árnyak időszakának Star Wars „ajándéktárgyaihoz” képest.

No Title

No Description

Visszatérve az idei bő Star Wars-terméshez, kívánom, hogy mindenki találja meg neki legjobban tetsző/őt legjobban érdeklő tartalmakat, és lelje élvezetét akár Anakin és Ahsoka, akár Kaz és Tam animációs kalandjaiban, akár a galaktikus alvilágban egy mandalori vezetésével, akár a bukott jedik kalandjaiban, akár Kylo és Rey epikus végjátékában!

Nyitókép: Galaktikus kredit látványterv (Uncyclopedia)

Legfontosabb posztjaink